Vauvalle tulee hampaat - ei särkylääkettä
Onpas mielenkiintoinen näkökulma vauvan kipuun Maria Nordinin blogissa.
https://marianordin.blog/2019/04/04/vauvalle-tulee-hampaita-mutta-sarky…
Kommentit (28)
Olen pitänyt itsestään selvänä, että särkylääke ei kuulu hampaiden puhkeamisen epämukavaan oloon. Turhaan kuormittaa pienen ihmisen herkkää elimistöä.
Monet tuntuu syöttävän jatkuvaan lääkkeitä lapsilleen vaikka ei ole pakottavaa tarvetta. Ihan normaali kuumekin voi olla vaan ja mennä itsestään, ei tarvita lääkkeitä.
En kyllä itsekään käytä särkylääkkeitä edes joka vuosi.
Kummasti ne vauvana lääkkeillä pumpatut lapset tuntuu sairastavan kokoajan.
Itselleni Nordinin mielipiteet kivusta toimivat lähinnä provoina. Lapsi ei mitenkään jalostu henkisesti sillä, että joutuu tarpeettomasti kokemaan fyysistä kipua. Ei sitä särkylääkettä varuiksi kannata antaa, mutta tarpeeseen on kiusaamista olla antamatta. Tosin ikenien ärsytykseen on myös rauhoittavaa geeliä ja kylmähoito on myös tehokas eikä lääkkeellistä hoitoa välttämättä tarvita.
Elämä on täynnä pettymyksiä ja tuskaa ihan ilman, että siihen lisätään fyysisen kärsimyksen aivan turha kestäminen. Kivun tarkoitus on viestittää jossakin kohtaa olevan jotain pielessä. Kun kivun syy on paikannettu, kipu on tehnyt tehtävänsä ja se voidaan onneksi nykykeinoin poistaa. Kaikki nämä kuukautiset/raskaus/synnytys ei ole sairaus tyypit ovat onnistuneet vetämään sen pidemmän korren ja kohdanneet vain normaalin skaalaan sijoittuvat kokemukset. Kiva sanoa sille esim. endometrioosia tai hyperemeesiä sairastavalle, että ei tuo ole sairaus...
Bloggaa vauvan kivusta jotenkin jalostavana ja kaiken lisäksi otsikoi vielä” kolme syytä buranalle” Lapsille ja varsinkaan vauvoille EI anneta buranaa ilman lääkärin määräystä.
Seuraavaksi sitten bloggaa korvasärystä että kyllä se helpottaa kun luonnollisesti vain odottaa että tärykalvo puhkeaa. Ja siinä se lapsi osaa kehollistua itseensä kun tietää mitä kipu on, ja sitten voi taas pissata ja kakata ilman vaippaa. Sillä herregyyd jos lapsi lähtiskin käyttämään vaippoja!
Kipulääkkeitä vastustavat kiivaimmin ihmiset, jotka eivät itse ole kipua juurikaan kokeneet. Miksi?
T: syöpäpotilas
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt itsestään selvänä, että särkylääke ei kuulu hampaiden puhkeamisen epämukavaan oloon.
Sama! Mielestäni hyvä pointti, että jotkut vanhemmat lääkitsevät lapsia, jotteivät nämä kitisisi. Eli vanhemmat pääsevät silloin helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt itsestään selvänä, että särkylääke ei kuulu hampaiden puhkeamisen epämukavaan oloon.
Sama! Mielestäni hyvä pointti, että jotkut vanhemmat lääkitsevät lapsia, jotteivät nämä kitisisi. Eli vanhemmat pääsevät silloin helpommalla.
Ja se lapsi ei pääse helpommalla... miksipä sen lapsen tarttis mitenkään päästä helpommalla.
Meillä teki kolmea hammasta samalla kertaa ja koko ien oli helakan punainen eikä lapsi saanut unta, mutta eihän sille olisi pitänyt lääkettä antaa jotta nukkuisi, olisi kärsinyt vaan unettomana kuten vanhemmatkin. siitäs sait, uneton kirisijä.
Muistatteko millaista on kun hammas puhkeaa?
Se ei ole ollenkaan kivaa, voin kertoa, sillä minä muistan selkeästi millaista jomotusta ja juilintaa hampaan puhkeaminen sillä ylimääräinen hampaani putkahti ikenestäni läpi 35 vuotiaana.
Vauvat eivät tunne kipua, joten niille ei ole olemassa kipulääkkeitä.
"Hampaita on tulossa vielä monta ja niiden myötä luvassa on myös kärsimystä ja epämukavuutta vauvalle ja erityisesti meille vanhemmille."
Voi vanhempi raukkoja, heillähän tässä tosiaan kurjaa on :(
Kerrankin Maria on ihan samaa mieltä virallisen ohjeistuksen kanssa. Palsta tietenkin on eri mieltä.
Hampaiden tulo ei mielestäni ole syy antaa automaattisesti kipulääkettä. Mutta jos tilanne vaatii helpotusta, ei lääkettä pidä myöskään evätä sillä perusteella, että "se tekee vain hampaita".
Vierailija kirjoitti:
Kipulääkkeitä vastustavat kiivaimmin ihmiset, jotka eivät itse ole kipua juurikaan kokeneet. Miksi?
Meinaatko, että vallitsevat vauvanhoidon suositukset ovat kipua kokemattomien laatimia?
Vauvoja todellakin kipulääkitään. Minulle läheinen lapsi joutui vauvana sairaalaan, ja kipulääkkeitä ei todellakaan säästetty.
Ongelma on vain siinä, että niitä hampaita tulee vuosi putkeen joka lapselle, eikä kukaan pysty takaamaan että buranakaan olisi ok jatkuvassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko millaista on kun hammas puhkeaa?
Se ei ole ollenkaan kivaa, voin kertoa, sillä minä muistan selkeästi millaista jomotusta ja juilintaa hampaan puhkeaminen sillä ylimääräinen hampaani putkahti ikenestäni läpi 35 vuotiaana.
Muistan, kun viisaudenhampaat tulivat esiin. Ei mitään ikäviä tuntemuksia.
En huomannut mitään erikoista silloin, kun lapselleni tuli hampaita. Ei kitinää eikä mitään.
En sitten osannut kipulääkitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Syövän ja sen hoitojen aiheuttamat kivut on melkoisen eriasia kuin päänsärky tai kuukautiskipu esimerkiksi. Turha verrata.
Hassua verrata johonkin historiaan, että tuhansia vuosia on ilman lääkkeitä saatu hampaita. On aikoinaan myös tehty leikkauksia ilman nukutusta ja kaadettu jätevesiä avoviemäreihin.
Kai tieteen kehityksellä on jotakin merkitystä. Kärsimyksen poistaminen on tärkeää, aina kun se vain on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ystävääni on ihan sanonut, että särkylääkettä pitää saada, kun ei jaksa kitinää. Toinen on sairaanhoitaja ja näppärästi sai aina reseptiä särkylääkkeisiin jotka ei reseptivapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari ystävääni on ihan sanonut, että särkylääkettä pitää saada, kun ei jaksa kitinää. Toinen on sairaanhoitaja ja näppärästi sai aina reseptiä särkylääkkeisiin jotka ei reseptivapaita.
Kyllä minä ainakin olen antanut sitä lääkettä siksi, että vauva on vaikuttanut kärsivän (esimerkiksi: maailman helpoin ja tyytyväisin vauva, levänneenä ja syötettynä itkeskelee ja hankaa suutaan. Kyllä mä olen silti pitänyt häntä sylissä suuren osan aikaa, kyse ei ole siitä että haluaisin hänen viihtyvän yksin jossain matolla). Oikein harmittaa, että esikoiselle en tajunnut antaa vastaavassa tilanteessa.
Minut itseni on kai kasvatettu melko luonnonmukaisesti.
En edes ole tiennyt että jotkit antavat vvauvalle särkylääkettä hampaiden puhkeamisen aikaan. O _ O ...hmm.
Me vaan elettiin vauvan kanssa ja huolehdittiin että on syöty, nukuttu ja leikitty ja tärkeimpänä hellitty ja rintaruokittu.
Yksi lapsi, ehkä joitain, mutta eri asioita tekisin toisin jos saisin toisen lapsen.
Ja kantoliinassa sai olla ja öitä nukuttiin vierekkäin. Ja itse painan alle 50kg, enkä pyörinyt yöllä lapsen päälle, joten relax.
Ja näin kirjoitti nainen, jonka puoliso vuosien ajan pakeni huumeisiin tajuntaansa laajentaakseen. Ehkä seuraavaksi saamme lukea siitä, miten kätevää on kokeilla jo lapsena, toki jotain muuta kuin kipua lievittävää lääkettä.