Rivitalossa asumisen ihanuuksia
Taloyhtiön kokouksessa väläytettiin ajatus parkkipaikan asfaltoinnista, mikä on mielestäni järjetöntä koska me emme edes omista autoa. Kustannukset jaettaisiin asuntojen neliömäärien mukaisesti, joten meille tulisi isot kustannukset koska asumme yhdessä isoimmista asunnoista. Asiasta äänestetään seuraavassa kokouksessa, mutta minä en missään tapauksessa halua osallistua kustannuksiin, koska se on mielestäni täysin turhaa eikä se hyödytä millään tavalla meidän perhettä. Voidaanko meidät pakottaa maksumiehiksi? Jos voi niin taidetaan laittaa kämppä myytiin..
Kommentit (35)
Ei kukaan osta kämppäänne noin pölhöstä taloyhtiöstä. Johan ne on pakko sovitut remontitkin ilmoittaa myydessä asuntoa.
Sinccis
Asutteko Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Asunto-osakeyhtiölaki on monella tapaa huono. Esim naapuri tekee remontin. Myöhemmin tulee vesivahinko.
Johtuiko se remontista ei voi todistaa.
Kuka maksaa? Kaikki osakkaat maksaa remontista, mitä ei mene vakuutukseen.Kyllä pitäisi itse maksaa omat tapettinsa ja lattiapintansa ym.Omavastuu osakkaalla, jos ei huomaa sitä, että lattiat, seinät, kaapit ovat kastuneet pilalle. Vesivuodon takia.
Mitä se huomaaminen auttaa, kun ne pitää kuitenkin repiä vit-tuun kun paikat kuivataan.
Sinccis
Vai meinaatko, että se asentaa vanhat takaisin?
Rivitaloasunto-osakeyhtiö on huono, koska kaikki omistaa, eivätkä ihmiset tulevat keskenään toimeen. Alkavat v***lla ja huutaa toisilleen omia tuskiaan.
Sekä pitäisi olla aina auttamassa toisia, kun huonokuntoisia asuu. Kuin joku vanhainkoti.
Tilatkoon kukin omaan piikkinä millaisia palveluja haluaa ja maksaa niistä. Rahalla siitä selviää eikä vanhoilla vaatteilla. Eikä nillitä muiden apua. Jokaisella on omat asiansa hoidettavanaan.
Sicc... Huomaaminen auttaa siinä asiassa, että ei tule niin kalliiksi, kun on vähemmän uusittavaa.
rivitalo ja paritalo, ehkä víttumaisimmat asuinmuodot.
Yyy, meidänkin yhtiössä rempattiin yleiset saunatilat, vaikka eihän mulla ole edes saunavuoroa. Tilattiin myös kiinteistöhuolto leikkaamaan nurmikot, vaikka itse kyllä tykkäisin kasvattaa viidakon, joten pelkkää rahanhukkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Asfaltointi tulisi maksamaan jokaiselta asukkaalta useamman tonnin. Minusta se ei ole oikein kun siitä ei ole meille mitään hyötyä.
Miten voi olla mahdollista, ettet tiennyt käytäntöä (mistä olet saanutkin jo todella hyviä kommentteja) ennen rivariasujaksi päätymistäsi? Ja kuten sanottu, kerrostaloissakin sama juttu, enemmistö päättää.
Meillä myös asfaltoitiin juuri, vaikka ei edes tarvetta ollut, enemmistön päätöksellä.
Lasten leikkipaikka uusittiin kaikin puolin hienoksi uusine välineineen, vaikka meillä ei sille lapsettomina käyttöä olekaan.
Samoin kaadettiin kolme päivää tontilta (taloyhtiön oma) puita, eli asukkaat merkkasivat puut, jotka halusivat jostain syystä pois. Ja kappas, meidän pihalla ei ole ainoaakaan puuta, eli taas osallistuttiin pakosta.
Naapurille tuli putkeen vesivahinko ja kaikki kyselivät toisiltaan, että miten kävi, tuleekohan kallis paukku. Samalla tutkittiin sitten jokaisen asunnon mahdollinen saman alueen vuotomahdollisuus, ja kuinka ollakaan, päästiin tosi vähällä, muillakin oli pahoja vaaranpaikkoja.
Nyt odotellaan sitten tulevaa taloyhtiön putkiremppaa...
Usko nyt vain, aina tuo laittaminen ja korjaaminen, sekä ennakointi kannattaa, ja arvo nousee. Sinäkin hyödyt.
Jos osakas tai sen vuokralainen on huolimaton ja esim sammuu suihkuun ja siitä seuraa vesivahinko useampaan kerrokseen. Niin asoylaki on sellainen, että osakkeenomistaja ei maksa kaikkea vahinkoa, vuokralainen on varaton, joten KAIKKI osakkaat maksavat aiheutuneet vahingot.
Jos osakkaat eivät ole huolellisia asumisessaan, koituu se kaikkien osakkaiden maksettavaksi.
Itse en kehtaisi maksattaa muilla omia mokia.
Jos asunnossa on vesivahinko, on se HETI ilmoitettava. Jotta vahingot ovat mahdollisimman pienet.
Telttaan tai asuntovaunuun pitäisi muuttaa.
On vain tuo kevät vielä kovin kolea.
Sepä se. Kaveri asuu ylikokoisessa rivarikämpässä siippansa kanssa. Ovat lapsettomia. Neliöitä 150. Muut kämpät on jotain 70-80m2. Näillä muilla on kuitenkin enemmistö. Taannoin päättivät uusia jo ennestään hyvän leikkipaikan, kun kaikilla muilla on lapsia. Voitte arvata, ketkä maksoivat eniten. Neliöiden mukaan näes. Samalla tavalla kuin maksavat isojen piha-alueiden aurauksesta, vaikka heillä on oma pieni, pistotie omaan asuntoon toista kautta. Jätteistä lähtein he ovat ne, jotka maksaa eniten, vaikka tuskin jätettäkään enempää tuottavat kuin nämä 3-4 -henkiset perheet.
Tarinan opetus: älä osta asunto-osaketta, jos et halua muiden maksumieheksi ja älä osta ainakaan isoa, koska olet aina suurin maksaja toisten keksinnöissä.
Tervetuloa omakotitaloasujaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa omakotitaloasujaksi :D
Kiitos.
Luulisin olevan aika monia, jotka haluaisivat asua ok- talossa, mutta varallisuus ei siihen riitä. (Eli aika ikävää tämä "talolliseksi ja tilalliseksi" toivottelu, samoin kuin vuokralla asuvien mollaaminenkin, mitä palstalla usein harrastetaan..)
Minä olen yksi heistä. Olen ollut vaihtuen pienipalkkainen pätkätyöläinen/työttömänä/työkyvyttömänä, ja mies hyvin epävakaassa ammatissa.
Koska ei olla haluttu remppataidottomina ja hometalopelossa mitään halpaa ja täysin remontoitavaa ostaa velaksi, on sitten vain tyydytty haaveilemaan rivitaloasunnosta.
Kerrostaloasumisesta vuokralla on ainoastaan helvetillisiä kokemuksia. Tutuilla omistusasunnoista kerrostaloissa ikävää kerrottavaa myös. Aina on jotain ongelmaa ollut, vaikka on omistettukin. "Rikkaidenkin" koirat voi räkyttää ja kakarat huudattaa musiikkia. Ja siihen on asukkaiden tukalaa mennä valittelemaan, jos on sattumalta esim. hallituksen puh.joht tai hänen suosikkinsa kyseessä.
Nyt olemme asuneet säästöjen ja perintöjen ansiosta rivitalossa useamman vuoden. Persiistähän se on tämäkin, vaikka voittaa kerrostalot mennen tullen, eli lottovoittoa odotellessa vaan...
Niin, enemmistö päättää. Me asutaan myös isoimmassa asunnossa. Kun meni terassin ovet vaihtoon ja kyllä vitutti maksaa neliöiden mukaan kun se ovi oli jokaiselle tismalleen samankokoinen. Kyllä sai kaksiolaiset halvan oven 😠. Ymmärrän toki esim ikkunoiden kohdalla että maksetaan enemmän kun on niitä ikkunoitakin enemmän.
Asunto-osakeyhtiölaki on monella tapaa huono. Esim naapuri tekee remontin. Myöhemmin tulee vesivahinko.
Johtuiko se remontista ei voi todistaa.
Kuka maksaa? Kaikki osakkaat maksaa remontista, mitä ei mene vakuutukseen.
Kyllä pitäisi itse maksaa omat tapettinsa ja lattiapintansa ym.Omavastuu osakkaalla, jos ei huomaa sitä, että lattiat, seinät, kaapit ovat kastuneet pilalle. Vesivuodon takia.