LTO vastaa tunnin ajan
Olen lastentarhanopettaja/varhaiskasvatuksen opettaja ja vastaan täällä seuraavan tunnin ajan kysymyksiin. Kysy siis, vastaan ammatin sallimissa rajoissa (vaitiolovelvollisuus jne.)
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö onko nyt suunnitteilla uusia päiväkoteja kun äidit niin kovasti halutaan töihin ja lapset hoitoon?
Eikö päiväkotien tilat kuitenkin ole aika täysin käytössä, eikä lisätilaa uusille lapsille ole mitenkään reservissä?
Helsingin tilanne on mulle parhaiten tuttu, muusta maasta en niin tiedä. Helsingissä on jo pitkään vedetty tosi tiukan talouden linjaa, eli päiväkoteja on suljettu ja jopa kokonaan lakkautettu perustuen pieleen menneisiin alueellisiin väestönkasvuennusteisiin. Toisin sanoen jollekin alueelle on tullutkin odotettua enemmän lapsiperheitä ja päivähoidon tarvetta, jolloin suljettuja päiväkoteja on avattu uudelleen ja loput lapsista ripoteltu minne on saatu mahtumaan. Jossain vaiheessa tilamitoituksia tarkennettiin ja talojen neliöistä ryhdyttiin laskemaan kaikki eteis- ja käytävätilatkin (ei sentään siivouskomeroita tai pukuhuoneita vielä sentään) ja laskemaan tiloihin laskennallisesti mahtuva lapsimäärä suhteessa neliöihin. Uusia päiväkoteja on rakenteilla koko ajan ja ne ovat isoja. Franzenia valmistui Kallioon, myös Myllypuroon on tulossa monen sadan lapsen yksikkö. Uusia on pakko rakentaa tasaista tahtia ihan senkin vuoksi, että vanhat homehtuvat tms. Mielestäni tarvittaisiin enemmän liikkumavaraa, jottei olemassaolevia taloja olisi pakko pakata täyteen ja lapsia sijoittaa ylipaikoille ja kikkailla lapsilukujen kanssa.
On myös päiväkoteja, etenkin pk-seudulla joissa on tilaa ja vapaita ryhmätiloja, lähinnä uusissa päiväkodeissa. Tämä tilanne johtuu siitä, että työntekijöitä ei saada tarpeeksi jotta saataisiin ryhmät auki. Itse olen opena tällaisessa päiväkodissa.
Onko teillä pakkopäikkärit, jos on, niin miksi? Kannatatko itse pakollisia päiväunia?
Vierailija kirjoitti:
On myös päiväkoteja, etenkin pk-seudulla joissa on tilaa ja vapaita ryhmätiloja, lähinnä uusissa päiväkodeissa. Tämä tilanne johtuu siitä, että työntekijöitä ei saada tarpeeksi jotta saataisiin ryhmät auki. Itse olen opena tällaisessa päiväkodissa.
Joo, varmasti voi olla näinkin. Esim. joillain uusilla asuinalueilla olen kuullut, etteivät asunnot tahdo aina myydä, jos muita palveluita vielä puuttuu, esim. kaupat, julkinen liikenne jne. Se varmasti heijastuu päiväkotienkin tilanteeseen, jos niitä kuitenkin jo alueella on.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä pakkopäikkärit, jos on, niin miksi? Kannatatko itse pakollisia päiväunia?
Ei ole pakko nukkua, jos ei nukuta, mutta kaikki lepäävät. Käytännössä siis tarkoittaa esim. 30min. sadun lukua, jonka jälkeen vartin hiljainen ja rauhallinen lepäily hämärretyssä huoneessa, jotta ne, joita nukuttaa, saavat tilaisuuden nukahtaa ja tämän jälkeen ne, jotka tahtovat nousta, saavat nousta. Kannatan kaikille lepo-/rauhoittumishetkeä, myös esikoululaisille, sillä lasten päivät voivat olla jopa pidempiä kuin vanhempiensa ja lepo auttaa palautumaan aamun touhusta ja sen jälkeen jaksaa paremmin iltapäivän. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että lapsia makuutetaan pimeässä tuntitolkulla tai ettei heille lueta, kuunnella musiikkia tms.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö sellaiseen päiväkotiin töihin vääränkin erikoistumialan lähäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö sellaiseen päiväkotiin töihin vääränkin erikoistumialan lähäri?
Määräaikaisiin työsuhteisiin pääsee ainakin, virasta en ole varma. t. eri
Tunti täynnä, kiitos kysymyksistä, toivottavasti vastauksista oli iloa tai apua. Jos joku haluaa vielä kysyä, saatan vastailla viiveellä myöhemminkin illalla, jos ei ole muuta tekemistä ja löydän tämän keskustelun vielä. :)
1) Mikä olisi mielestäsi ja kokemuksesi mukaan sopivin ikä/lapsen osaamistaso laittaa lapsi päivähoitoon?
2) Onko hallinnollinen taakka (esim. raportointi) kasvanut liian suureksi?
3) Mitä yhtä asiaa toivoisit vanhemmilta?
Vierailija kirjoitti:
1) Mikä olisi mielestäsi ja kokemuksesi mukaan sopivin ikä/lapsen osaamistaso laittaa lapsi päivähoitoon?
2) Onko hallinnollinen taakka (esim. raportointi) kasvanut liian suureksi?
3) Mitä yhtä asiaa toivoisit vanhemmilta?
1) Yleensä n. 2-2,5v. tai 3,5v. --> Kahta vuotta nuoremmatkin lapset sopeutuvat yleensä hyvin päiväkotiin, jos ovat temperamentiltaan ulospäinsuuntautuvia, uteliaita, rohkeita, sopeutuvia ja luottavaisia. N. 3 vuoden iässä lapsilla on kokemukseni mukaan usein vaikeampaa jäädä päiväkotiin, eli tuontitilanteisiin liittyy usein voimakasta eroahdistusta, joka helpottaa n. 3,5v. tienoilla. Osaamistasoltaan taaperon kannattaa osata mielellään syödä edes auttavasti itse sekä olla edes kiinnostunut pukemisen opettelusta. Ikävä kyllä päiväkodin 4 aikuista/lapsi on aika huono yhtälö, jos ryhmään sattuu 9kk ikäistä sylivauvaa ja kaikessa autettavia reilun vuoden ikäisiä. Tällaisistakin ryhmistä on kokemusta ja siinä ei jää juuri muulle kuin perushoidolle aikaa.
2) Mielestäni on, etenkin kun jatkuvasti niukkenevien resurssien ohella vaaditaan jatkuvasti paremmanlaatuista päivähoitoa. Välillä ihan suututtaa kirjoittaa jotain VASU:a, kun tietää, että osa tavoitteista on pelkkää sanahelinää, kun normaaleja päiviä, jolloin lapsen kasvatuksellisia tavoitteita voidaan tukea, on ehkä kolmasosa päivistä. Muina aloitetaan työvuorojärjestelyjen uudelleensovittelulla, jotta saadaan väki riittämään kun jossain on joku kipeänä tai muuten poissa.
3) Lapsen asioista kiinnostuneisuutta ja juttelemista niistä. Lyhyet kuulumisten vaihdot päivittäin ja edes yritystä olla kiinnostunut, kun Kalle-Maija osasi tänään itse pyörittää lumipallon lumiukkoon tai pyysi anteeksi Ville-Riitalta oma-aloitteisesti kun lapsille tuli riita. Tiedän, että monilla on tuonti- ja hakutilanteessa kiire, mutta olisi tärkeää, että mahdollisten pidempienkin asioiden keskusteluun olisi riittävästi aikaa joka päivä.
Törkeä nimimerkki. Päiväkodin täti ei ole opettaja. Opettaja opettaa, ja vieläpä koulussa.
Tiedätkö onko nyt suunnitteilla uusia päiväkoteja kun äidit niin kovasti halutaan töihin ja lapset hoitoon?
Eikö päiväkotien tilat kuitenkin ole aika täysin käytössä, eikä lisätilaa uusille lapsille ole mitenkään reservissä?