Synttärikutsu: "Synttäreillä ei huomioida allergioita eikä erikoisruokavalioita." Allergeenipositiivisuus!
Mitä mieltä olette, jos lapselle järjestää synttärit ilman kaiken maailman allergiapelleilyjä? Eihän aikuisen tehtävänä ole ottaa stressiä toisen perheen lapsen allergioista tms. vouhotuksista. Tuokoon omat eväät mukana, jos ei meidän tarjoilut kelpaa. Meillä on koira ja kissa talossa mikä on sekin joillekin kauhistus. :)
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että joskus 70/80 luvun taitteessa kun itse oli lapsi ei tällaisista puhuttu mitään.
Mentiin kaverin synttäreille, syötiin mitä oli tarjolla ja se siitä.
Silloin sai lapset piereskellä ja kieriä vatsakivuissaan ihan rauhassa ja käskettiin olla valittamatta. Tämä lapsilähtöisyys on lähtenyt ihan lapasesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että joskus 70/80 luvun taitteessa kun itse oli lapsi ei tällaisista puhuttu mitään.
Mentiin kaverin synttäreille, syötiin mitä oli tarjolla ja se siitä.
Lapsuudessa naapurissa asui perhe, jonka lapset olivat ilmeisesti allergisia jollekin. Lapsilla kyynär- ja polvitaipeet olivat punaiset, hilseilevät ja valuivat visvaa. Ei siitä kukaan välittänyt vaikka on sen täytynyt tuntua kurjalle. Äitiä ainakin ällötti, sillä hän ei antanut heidän tulla meille sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä järkkäisin niin ruuat tekisin laktoosittomana. Muuta ei. Kasvisjuttuja tulisi kuitenkin tarjolle (esim. kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat), veganismille viittaan kintaalla.
Kumpi noista "kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat" on se kasvisvaihtoehto?
Urpo
Eläimen maidosta tehty juusto ei ole kasvistuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä järkkäisin niin ruuat tekisin laktoosittomana. Muuta ei. Kasvisjuttuja tulisi kuitenkin tarjolle (esim. kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat), veganismille viittaan kintaalla.
Kumpi noista "kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat" on se kasvisvaihtoehto?
No mitäs luulet. Joko
A) se missä on kinkkua eli lihaa
tai
B) se missä on vain juustoa, ei lihaa.
No, mitäs sanot?Sanon sitten, kun kerrot, kasvaako juusto ihan luonnossa vai pitääkö sitä viljellä. Toimiiko ihan pelto vai vaatiiko kasvihuoneen?
Sano sitten, kun tiedät mikä on kasvissyöjän ja vegaanin ero annamme sinulle aplodeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo
Itse olet. Lihaton ei tarkoita, että se olisi kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs luulet. Joko
A) se missä on kinkkua eli lihaa
tai
B) se missä on vain juustoa, ei lihaa.
No, mitäs sanot?Sanon sitten, kun kerrot, kasvaako juusto ihan luonnossa vai pitääkö sitä viljellä. Toimiiko ihan pelto vai vaatiiko kasvihuoneen?
Sano sitten, kun tiedät mikä on kasvissyöjän ja vegaanin ero annamme sinulle aplodeja.
Kun ensin kerrot, millä logiikalla maito kuuluu kasviksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo
Kas-vis ruo-ka-va-li-oon kuu-luu mai-to-tuott-eet, ka-la ja ka-nan-mu-na.
Olen tontonton ja minulle aikuisena olisi ihan se ja sama viedä omat eväät ja varmaan lapsellekin, kunhan vanhemmat antaa mukaan riittävän herkkua. Myös ei-allergisille lapsille voi iskeä annoskateus, olen huomannut kyläpaikoissa lasten hinkuvan syömisiäni, jotka näyttävät hyvältä, mutta eivät sitten maistukaan siltä mihin totuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo
Kas-vis ruo-ka-va-li-oon kuu-luu mai-to-tuott-eet, ka-la ja ka-nan-mu-na.
No ei kuulu. Lakto-ovo-peskovegetarismiin kuuluu. Vegetaristi ilman etuliiterimpsua syö pelkästään kasvisruokaa, vegaani välttää vielä lisäksi kaikkia muitakin eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen tontonton ja minulle aikuisena olisi ihan se ja sama viedä omat eväät ja varmaan lapsellekin, kunhan vanhemmat antaa mukaan riittävän herkkua. Myös ei-allergisille lapsille voi iskeä annoskateus, olen huomannut kyläpaikoissa lasten hinkuvan syömisiäni, jotka näyttävät hyvältä, mutta eivät sitten maistukaan siltä mihin totuttu.
Muakaan ei haittaisi ottaa omat eväät, mutta monia kylään kutsujia se tuntuu haittaavan. Jos antaa kutsujan tehdä tarjoilut, joutuu toimittamaan sitten koko tontonton-listan kaikkine yksityiskohtineen ja silti on riskinä, että ei pystykään syömään jotain juuri minulle suunniteltua erikoisherkkua.
Vierailija kirjoitti:
Miksei järjestä sellaisia synttäreitä, jossa tarjoilu sopii kaikille? Esimerkiksi popparit, hattara, maidoton jäätelö, limukat sopii melkeimpä kaikille. Musta on jotenkin outoa, että kutsutaan juhliin, mutta haistatetaan pitkät vieraille ja vähätellään ruokarajoituksia ja öyhötetään, että joko syövät sitä mitä on tarjolla tai eivät syö mitään. Itselle kun on aina ollut itsestäänselvyys, että mikäli jotain tarjottavaa on, niin sitä on myös kaikille.
Sokerihysteeriköt kuolee jo kutsua ja listaa tarjottavista lukiessaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei järjestä sellaisia synttäreitä, jossa tarjoilu sopii kaikille? Esimerkiksi popparit, hattara, maidoton jäätelö, limukat sopii melkeimpä kaikille. Musta on jotenkin outoa, että kutsutaan juhliin, mutta haistatetaan pitkät vieraille ja vähätellään ruokarajoituksia ja öyhötetään, että joko syövät sitä mitä on tarjolla tai eivät syö mitään. Itselle kun on aina ollut itsestäänselvyys, että mikäli jotain tarjottavaa on, niin sitä on myös kaikille.
Popparit eivät sovi maissiallergisille.
Maidoton jäätelö sisältää todennäköisesti esim. soijaa, joka on voimakas allergeeni. Tai sakeuttamisaineena herneproteiinia, sama ongelma. Ja jäätelö ei ole maustamatonta, mites hedelmä- ja marja-allergikot. Vaniljallekin voi olla allerginen.
Limukat, tarvitseeko edes mainita väri- maku- ja lisäaineallergikkoja. Ihminen voi olla allerginen jopa sellaiselle täysin yleiselle happamuudensäätöaineelle kuin omenahappo. Omassa kaveripiirissäni on tällainen, kyseessä on aikuinen eikä mikään lievä allergia vaan sellainen, jossa mennään ambulanssilla päivystykseen, jos vaikka mehussa on vaihtunut happamuudensäätöaine...
Melko allergioita huomioimaton tuo sinun menusi.
Ap, voit hyvin järjestää, mutta ilmoita selkeästi kutsussa, että emme pysty huomioimaan allergioita ja meillä on lemmikkejä tai minkä erikoisruokavalion huomioitte (esim vähälaktoosinen eli HYLA)
En järjestäisi tuollaisia synttäreitä.
Onko sana vieraanvaraisuus tuttu?
Mistä oikein olette kotoisin? Omassa hämäläisessä kulttuurissa on kunnia-asia huolehtia vieraista mahdollisimman hyvin..
Kyllä minä kykenen järjestämään tarjottavat niin että allergisetkin saa sopivaa syötävää.
Ap on persu vaikka muiden terveydestä olisi kysymys hän ei piittaa vaan tekee tahallaan opponoidakseen vastoin muiden toivetta, vieläpä niin että muiden käsimys olisi maksimoitu, kostoksi hänen omasta huonosta elämästään jonka hän on itselleen aiheuttanut ei ole mitään toista syyllistä vaikka se onkin lempi itsekusetus ja mantra mitä hokea. Ihmettelen näitä persuja tällä palstalla ja ihmettelen miten kukaan voi heitä äänestää. Tai kun kerran tiedostaa kuitenkin mihin tämä persuilu johtaa ja mikä sen kantava voima on niin miksi ihmeessä ampuu itseään jalkaan tarkoituksella sitä vaan ihmettelen.
Mikäli on vakavia, anafylaksian aiheuttavia allergioita, niin aina on oltava omat eväät. Ei voi vaatia toisia huolehtimaan, vaan itse on asia hoidettava. Todella monissa tuotteissa on esim pähkinää, josta saattaa saada välittömän reaktion.
Vierailija kirjoitti:
Missä vika? Tunnepuolen köyhyydessä? Kyvöttömyydessä asettua muiden asemaan? Vai oletko ihan vaan yleisesti välinpitämätön? Ja millaisen esimerkin sinä annat lapsillesi? Me olemme suhteessa muita parempia k**ipäitä?
Tytölläni on keliakia. Sai kutsun eräille synttäreille missä ei huomioida häntä, pelkkää vehnäleipomusta pöytä täynnä. Ostin tytölle omiksi eväiksi todella komeat gluteenittomat leivonnaiset jotka hän otti mukaan sinne. Tyttö kertoi kotiin tultua illalla että muut kadehtivat hänen kauniita leivonnaisiaan muiden syödessä valmislihapiirakkaa ynnä muuta perusvehnäjuttua. Myönnän että hykertelin mielessäni, siitäs saivat.
Yleensä keliakia on huomioitu hyvin.
Sanon sitten, kun kerrot, kasvaako juusto ihan luonnossa vai pitääkö sitä viljellä. Toimiiko ihan pelto vai vaatiiko kasvihuoneen?