Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synttärikutsu: "Synttäreillä ei huomioida allergioita eikä erikoisruokavalioita." Allergeenipositiivisuus!

Espoolaisäiti
03.04.2019 |

Mitä mieltä olette, jos lapselle järjestää synttärit ilman kaiken maailman allergiapelleilyjä? Eihän aikuisen tehtävänä ole ottaa stressiä toisen perheen lapsen allergioista tms. vouhotuksista. Tuokoon omat eväät mukana, jos ei meidän tarjoilut kelpaa. Meillä on koira ja kissa talossa mikä on sekin joillekin kauhistus. :)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti.

Vierailija
2/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan, reilua, että kerrot asiasta etukäteen. Lasten vanhemmat osaavat kyllä päättää, osallistuuko lapsi niille synttäreille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Voi tuoda omat eväät jos on ns. erityistapaus. 90% näistä allergioista on BS:ää.

Vierailija
4/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestä ihmeessä! laita kutsuun selkeä mutta ystävällinen viesti. näet sitten kuka on lapsen todellinen kaveri.

Vierailija
5/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäripöydässä on vielä suht helppo ottaa huomioom eri allergioita tms. itse ainakin laitan monenlaista pöytään. Ruokaillessa huomaa enemmän semmoisia oman aatteen mukaan syöjiä.

Vierailija
6/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä järkkäisin niin ruuat tekisin laktoosittomana. Muuta ei. Kasvisjuttuja tulisi kuitenkin tarjolle (esim. kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat), veganismille viittaan kintaalla.

Vierailija
7/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi saman tien sanoa, ettet järjestä tarjoilua kenellekään, ja kaikki saavat ottaa omat eväät mukaan? Eihän aikuisen tehtävänä ole ottaa stressiä toisten mukuloiden syömisistä. Voit järjestää juhlat, joissa vieraat saavat katsella kun oma kullanmurusi syö kakkua.

Vierailija
8/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei järjestä sellaisia synttäreitä, jossa tarjoilu sopii kaikille? Esimerkiksi popparit, hattara, maidoton jäätelö, limukat sopii melkeimpä kaikille. Musta on jotenkin outoa, että kutsutaan juhliin, mutta haistatetaan pitkät vieraille ja vähätellään ruokarajoituksia ja öyhötetään, että joko syövät sitä mitä on tarjolla tai eivät syö mitään. Itselle kun on aina ollut itsestäänselvyys, että mikäli jotain tarjottavaa on, niin sitä on myös kaikille. 

Vierailija
9/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on että joskus 70/80 luvun taitteessa kun itse oli lapsi ei tällaisista puhuttu mitään.

Mentiin kaverin synttäreille, syötiin mitä oli tarjolla ja se siitä.

Vierailija
10/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei-kranttuilija kirjoitti:

järjestä ihmeessä! laita kutsuun selkeä mutta ystävällinen viesti. näet sitten kuka on lapsen todellinen kaveri.

Sinustako todellinen kaveri voi olla sellainen, jolla ei ole allergioita? Jos lapsi allergian pahenemisen vuoksi valvottaa vanhempia yöllä, niin en minä ainakaan päästäisi lasta tuollaisille synttäreille. Ei siinä kaveruudesta ole kyse vaan siitä, että työssä käyminen menee raskaaksi jos ei pysty nukkumaan öisin.

Vierailija
11/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme synttäriallergiamania täällä nyt on...

Siltä varalta että olet tosissasi, en kehtaisi laittaa tuollaista kutsuun. Voit jättää allergiat kysymättä, ne.joiden lapsilla on joku vakava allergia, ilmoittavat kyllä.

Minä olen aina kysynyt allergioista (järjestänyt n. 10 juhlat) ja kukaan ei ole koskaan ilmoittanut mitään. Ehkä yksi laktoosi-intoleranssi näiden vuosien aikana.

Vierailija
12/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki aikuiset on samassa veneessä ja heillä on vanhemman velvollisuus huolehtia lapsista, jos he lapsia luokseen kutsuvat.

Vierailija
13/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on yksinkertaisesti vain siitä, kuinka huomaavainen emäntä/isäntä haluaa olla. Juhlat voi hyvin järjestää kyselemättä mitään, joskin eläimistä on kohteliasta mainita vieraampia kutsuessa. Vieraat osaavat itse päättää tulevatko paikalle.

Itse en eräälle yleiselle mausteelle vakavasti allergisena oleta tarjoilun sopivan ruokavaliooni. Pidän käsilaukussa pikkuevästä mukana varuiksi. Mutta jos allergioista on kysytty, ne pitää ottaa myös huomioon. Enää en luota edes tähän. Satuin nimittäin osallistumaan koko päivän juhlallisuuksiin, joissa minulle ei ollutkaan lämmintä ruokaa tarjolla pitopalvelun mokaamisen takia. Täytyy sanoa, että silloin otti päähän. Keskeltä metsää ei edes lähdetty helposti lähimpään pikaruokalaan.

Vierailija
14/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä järkkäisin niin ruuat tekisin laktoosittomana. Muuta ei. Kasvisjuttuja tulisi kuitenkin tarjolle (esim. kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat), veganismille viittaan kintaalla.

Kumpi noista "kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat" on se kasvisvaihtoehto?

Vierailija
15/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vika? Tunnepuolen köyhyydessä? Kyvöttömyydessä asettua muiden asemaan? Vai oletko ihan vaan yleisesti välinpitämätön? Ja millaisen esimerkin sinä annat lapsillesi? Me olemme suhteessa muita parempia k**ipäitä?

Vierailija
16/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan.... fiksu hyvin allergisen lapsen vanhempi tarjoaa tuovansa lapselle eväät mukana.

Vierailija
17/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi noista "kinkkujuustopasteijat sekä pelkät juustopasteijat" on se kasvisvaihtoehto?

No mitäs luulet. Joko

A) se missä on kinkkua eli lihaa

tai

B) se missä on vain juustoa, ei lihaa.

No, mitäs sanot?

Vierailija
18/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tämän espoolaisäidin oma kultamussukka saa allergian, niin sehän sitten Erityistapaus ja jokaisen pitää ottaa se huomioon menipä lapsi minne tahansa.

Vierailija
19/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on että joskus 70/80 luvun taitteessa kun itse oli lapsi ei tällaisista puhuttu mitään.

Mentiin kaverin synttäreille, syötiin mitä oli tarjolla ja se siitä.

Minä olen -76 syntynyt kananmuna, pähkinä  ja kissa allergikko. Ja näistä ilmoitettiin ja kysyttiin aina etukäteen. Ystävän vanhemmat huolehtiva aina, että jotakin munatonta oli tarjolla ja kissakoteihin vanhemmat eivät päästäneetkään.

Vierailija
20/39 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urpo