Justiinsa .Kuumemittari on näköjään rikki ja nyt en osaa sanoa paljon lapsella on kuumetta, maalaisjärki tuumii että kyllähän hän selvästi kipeä on mutta
Olisi vain kiva tietää se lukema! Kuumemittari näyttää jotain ihme siansaksaa, joka ei ole kirjaimia eikä numeroita ja sammuilee. Varmaan otti nokkiinsa siitä, kun edellisen kerran käytettäessa putosi portaikkoon...
Kommentit (11)
Kun haen sairaslomaa, pitäisi osata sanoa joku lukema ja olen kai sen verran rehellinen, että inhottaa keksiä omasta päästä .D Sovitaan nyt vaikka että 38c.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun haen sairaslomaa, pitäisi osata sanoa joku lukema ja olen kai sen verran rehellinen, että inhottaa keksiä omasta päästä .D Sovitaan nyt vaikka että 38c.
Ap
"Lapsi on kipeä. En tule tänään töihin. Kuuneessa. Flunssa"
Jos otsa selkeästi lämmin, 37,2. Jos kuuma, yli 38. Jos hehkuu, huidellaan 39 päällä. Silmistä näkee myös, onko yli 38, ihan erinäköiset kuin terveenä, katse sumuinen. Ja totta kai vointi yleensä. Kauheen vaikee sanoilla selittää, mutta parin kymmenyksen tarkkuudella arvioin itse lasten kuumeen. Se äidin vaisto kai, luota siihen.
Onko teillä pattereita? Vaihda patterit
Kuka oikeasti kysyy paljonko lapsella on kuumetta? Sehän vaihteleekin päivän mittaan, joten vaikka nyt olisi 37,5 niin kohta voi olla 39. Eli mielestäni riittäisi, kun kertoo lapsella olevan kuumetta.
Pakko kommentoida, että tuo kuumeen pakonomainen mittaaminen ja sillä hyvän omatunnon "ostaminen" esimiehiltä on ihan hullua! Kun ollaan kipeitä, niin ollaan kipeitä, viis siitä mitä joku laite näyttää. Kyllä jokainen tietää itse, onko liian huonossa kunnossa töihin/kouluun/päikkyyn.
Ihan hölmöä. Minä esimerkiksi en koskaan "saa" kuumetta nousemaan yli 37, vaan olen yleensä alilämpöinen.
Olen jo kauan sitten sanonut esimiehille vain, että olen flunssassa ja/tai kuumeessa, mitään lukemia en ole edes kertonut. Hoitajalla/lääkärissä puolestaan ilmoitan, että kuumemittarini on rikki, yleensä mittaavat siellä sitten. Vaikka kuumetta ei sinä päivänä olisikaan, olen lääkäriin mennessä silmiinnähtävästi kipeä, joten saikku ei koskaan ole jäänyt saamatta.
Kuumehan on vain yksi flunssan oireista, kaikilla todellakaan ei kuume nouse, vaikka kipeä olisikin. Eli ei ole mitään väliä kuumemittarin lukemalla saikun kannalta, oli sitten kyse lapsesta tai aikuisesta. Itselläni ei ole kuume noussut ikinä aikuisiällä, vaikka paha flunssa tai muu tauti onkin, eli kuume ei määritä sairaslomaa tai sitä onko sairaana vai ei, oma yleisvointi on ainoa hyvä mittari.
Lapsen vointihan tuon ratkaisee, eikä mitkään lukemat.
Kokeile paistinmittaria tms. saa ainakin summittaisen lukeman.
Nyt tyydy tähän ja mene sitten pä7vällä apteekkiin ja osta uusi mittari.
Ole hyvä!
T. Ratkoja