Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna työhaastattelu - tänään sain palkankorotuksen!

Vierailija
02.04.2019 |

Äh, mitäpä tehdä?

Huomenna menen kakkosvaiheen työhaastatteluun uuteen duunipaikkaan. Olen useamman vuoden tässä katsellut töitä sillä kaipaan uusia haasteita + nykyisen paikan ilmapiiri aivan surkea. Myös palkkakehitys ollut aivan kuraa tässä koko 6 vuoden ajan jotka olen olut nykyisessä työssä.

Uuden mestan ekassa haastattelussa toin esiin oman palkkatoiveeni. Haastattelija sanoi että se on heille kyllä "hieman yläkanttiin siitä mitä voivat maksaa". Viime perjantaina mulla oli nykyisessä, vakkaripaikassani kehityskeskustelu jossa sain palkankorotuksen, ja nyt nykyinen palkkani nousi yli sen mitä toivoin tässä uudessa paikassa saavani (ja joka siis on heille yläkanttiin).

En nyt todella haluaisi lähteä vakkaripaikasta (joka vielä lähellä himaa) uuteen työpaikkaan matalemmalla palkalla, varsinkin kun työmatkaa tulee n. 25km lisää. Toki uudet haasteet ja uudet yökaverit, etenemismahikset ja muut kiinnostaa.

Miten toimia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet haasteet uusien yökaverien myötä, en kyllä harkitsisi pätkääkään!

Vierailija
22/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassa paikassa voit edetä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisiko uusi palkka olemaan edes korkeampi kuin entisen työsi entinen palkka?

Ei tulisi, sillä palkkapyyntöni oli tosiaan heille yläkanttiin eli "ihan tuohon emme pysty", ja nyt palkankorotuksen myötä saan 200€ enemmän kuin vanha palkkani. Palkkatoiveeni oli vielä todella maltillinen, vain 150€ enemmän kuin nykyisessä työpaikassani. Eli palkkatoteutuma tulisi olemaan uudessa paikassa 100-200€ vähemmän kuin nykyisessä. Ja sit työmatkakulu ja työmatkantekoon kuluva aika (30-40min suunta) päälle..

Ap

Vierailija
24/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten isosta palkkaerosta puhutaan?

Eri ihmiset sietävät huonoa ilmapiiriä eri tavalla. Minulla se söisi työmotivaatiota aika paljon, lisäisi stressiä ja ahdistusta, mikä voisi vaikuttaa myös terveyteen. Työuupumus tulisi sellaisessa ympärissä nopeammin.

Jos ero palkassa ei olisi kovin suuri, ottaisin sen mieluisamman työn, vaikka palkka olisikin hieman pienempi. Työpaikalla ollaan niin iso osa päivistä, että se vaikuttaa koko elämänlaatuun muutenkin kuin siitä saatavan rahan osalta.

Tätä mietin. Olen jo nyt uupumuksen partaalla. Uudet työkaverit ja kehitysmahikset ois aivan mahtava juttu. Silti tietysti mietin kuinka tiukille vetää taloudellisesti (tosiaan 2 lapsen yh, ei turvaverkkoa, minimielarit enkä saa mitään tukia) jos palkka tippuu mutta kulut nousee. Todella kaksipiippuinen juttu.

Ap

Vierailija
25/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelet tottakai sen palkan siellä uudessa kuntoon. Tottakai hekin neuvottelevat eikä mikään tuollainen "vähän yläkanttiin" ole mikään kiveen hakattu laki. Kummallista, että otit sen niin. 

Menet nyt sinne haastatteluun, loistat siellä ja osoitat kuinka hyvä olet. Koska sinulla ei ole mitään hävittävää, voit neuvotella myös palkan kuntoon ja kertoa, että tällä rahalla todellakin saa myös vastinetta. He löytävät varmasti myös halvemmalla tekijän, mutta toki se vastinekin on heikompi.

Oletko aikaisemmin ollut mukana palkkaneuvotteluissa?

Vierailija
26/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

konsultoitko aina av-palstaa, kun on jotain isoja asioita päätettävänä?

Vierailija
27/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua rassaisi eniten tuo pidempi työmatka. Nyt sinulla kuluu päivässä 1/2h ja uuteen paikkaan kuinka paljon, 1,5 tuntiako.

Nyt kuluu autolla 10 min suunta, jos auto rikki niin kävelen töihin. Uuteen menisi juu varmaan 1.5h ruuhka-aikoina.

Ap

Vierailija
28/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa paikassasi voit nyt palkankorotuksesta piristyneenä alkaa parannella sitä työilmapiiriä...

Vierailija
29/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 - 40 min suunta on lyhyt työmatka. Mulla ei oo koskaan ollu niin lyhyttä.

Vierailija
30/42 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Olet todistanut itsellesi, että sinulla on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa.

Olisiko kolmas mahdollisuus jatkaa työnhakua?

Vierailija
31/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, hieman päivitystä tähän tilanteeseen.. haastattelussa käyty, ja tulipa palkkakuviokin puheeksi. Palkka uudessa paikassa olisi jopa 500€ pienempi kuin mitä mulla on nykyisessä työssäni. Erikoista, sillä uusi paikka olisi iso, tunnettu talo Kehän varrella  - eli voisi kuvitella että palkkataso olisi siellä paikallaan. Nyt olen töissä tosi pienessä firmassa PK-seudun ulkopuolella... ja SILTIKIN palkkani on hieman mediaanin alle omalla koulutustaustalla / työkokemuksella..

Todella tylsää! 

ap

Vierailija
32/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatoiveesi uudessa paikassa on tänään yläkanttiin, koska olisit siellä vielä noviisi, mutta 6 kk kuluttua voisit saada useamman satasen verran lisää palkkaa. Ainakin meillä systeemi menee niin, että kun on osoittanut osaamisensa, saa myös sen mukaisen palkan, mutta ei koskaan aloittaessaan seniorin palkkaa (pomot on asia erikseen).

Tavallaan olet jo kertonut, että et aio uuteen paikkaan mennä, koska sinua pelottaa. Nykyisessä paikassa oli ensin paljon huonoa, mutta kun sait lisää palkkaa, niin huono henki ja olemattomat etenemismahdollisuudet unohtuivat.

Et uskalla tarttua haasteisiin, joten jää vanhaan paikkaan. Mutta muista, enää sinulla ei ole lupa valittaa kurjista työkavereista tms. Sinulla oli vaihtoehto, johon et tarttunut.

Itse asiassa palkkani on nytkin alakanttiin, ja olen täysin pätevä uuteen työhön miltei 10 vuoden työkokemuksella, siitä ei ole kyse. En siis ole noviisi.

Huono henki ja olemattomat kehitysmahikset eivät unohdu, mutta vaakakupissa painaa toki myös työmatkakulut jotka nyt nousevat reilusti . Kuten joku kirjoitti, töissä käydään jotta siitä saa palkkaa, se on fakta. Ammatillisesti ja palkan kehitystä katsoen ei ole mitään järkeä siirtyä uuteen työhön jossa saa vähemmän palkkaa kuin nykyisessä, vai..?

T. Ap

Ihan tosissasiko väität, että uudessa työpaikassa et olisi vasta-alkaja? Että osaat samantien työpaikat tavat, järjestelmät, prosessit jne.?

Vierailija
33/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, hieman päivitystä tähän tilanteeseen.. haastattelussa käyty, ja tulipa palkkakuviokin puheeksi. Palkka uudessa paikassa olisi jopa 500€ pienempi kuin mitä mulla on nykyisessä työssäni. Erikoista, sillä uusi paikka olisi iso, tunnettu talo Kehän varrella  - eli voisi kuvitella että palkkataso olisi siellä paikallaan. Nyt olen töissä tosi pienessä firmassa PK-seudun ulkopuolella... ja SILTIKIN palkkani on hieman mediaanin alle omalla koulutustaustalla / työkokemuksella..

Todella tylsää! 

ap

Nykyisin palkka on monessa paikassa koeajan verran alhainen ja nousee koeajan jälkeen. Et ole 100% tuottava, siksi pienempi palkka.

Vierailija
34/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menet sinne haastatteluun, jos ainoa syy miksi jättäisit uuden paikan ottamatta on palkka. Voit jopa sanoa ihan rehellisesti, että haluaisit todella tuon paikan, mutta arveluttaa, kun joutuisit tinkimään niin paljon palkasta nykyiseen verrattuna. Voihan olla, että suostuvat nostamaan tarjoustaan, vaikka olisivatkin väittäneet jo aiemman olleen yläkanttiin.

Vierailija
35/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan tosissaan harkitse lähtemistä 25 kilsaa pidemmälle kuin nyt ja 500 euroa pienemmällä palkalla? Tosiasia sitäpaitsi lienee, että ei sinua edes ole vielä valittu tuohon uuteen työpaikkaan. Eli päätät vasta sitten, JOS sinne pääset.

Vierailija
36/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso vain se uusikin kortti loppuun asti - ethän ole sitä paikkaa vielä edes saanut.

Sitten jos saat sen uuden paikan, voit miettiä asiaa realistiselta pohjalta. Ja kuten joku jo sanoikin, kertoisin siellä ihan rehellisesti että olet saanut juuri palkankorotuksen ja siksi mietityttää vaihtaa. Itse saattaisin jopa kysyä että maksatteko saman kuin saan vanhassa paikassa.

Ei nuo palkka-asiat yleensä ole satasesta tai kahdestakaan kiinni - silloin kun löytyy sopiva tyyppi jonka haluavat!

Vierailija
37/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala, minkätasoisesta palkasta puhumme? Soitat sinne ja kysyt että onko mahdollista korottaa palkkaa. Jos ei ole niin.. mä ainakin käyn etupäässä rahan takia töissä. Pidempi työmatka, lapsi, kulut nousee matkasta? Jos olisin sinä jäisin vanhaan jos siellä on mitään etenemismahdollisuuksia.

Jos tiedät. että uudessa paikassa on uranousun mahdollisuus kannattaa miettiä voiko tyytyä pienempään palkkaan aluksi. Työssä saa kuitenkin olla vuosikymmeniä ennen eläkettä.

Vierailija
38/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso vain se uusikin kortti loppuun asti - ethän ole sitä paikkaa vielä edes saanut.

Sitten jos saat sen uuden paikan, voit miettiä asiaa realistiselta pohjalta. Ja kuten joku jo sanoikin, kertoisin siellä ihan rehellisesti että olet saanut juuri palkankorotuksen ja siksi mietityttää vaihtaa. Itse saattaisin jopa kysyä että maksatteko saman kuin saan vanhassa paikassa.

Ei nuo palkka-asiat yleensä ole satasesta tai kahdestakaan kiinni - silloin kun löytyy sopiva tyyppi jonka haluavat!

Jep siis kävin kakkoskiekalla jo ja olen TOP 3 ehdokkaissa, sen tiedän . TIedän että olisin täysin pätevä töihin ja vaikka joku väittelikin tässä että en olisi täysin taidokas, voin kyllä aika rinta rottingilla sanoa että kyllä, osaisin kuviot 10 + vuoden kokemuksella.  Eli ei voisi sanoa et heiltä menis superisti aikaa mun opettamiseen tai asioiden sisäistämiseen. Haastattelijoiden kanssa synkkasi hyvin, nauru raukui ja kaikki meni mallikkaasti. Koen olevani erittäin vahvoilla.

Mutta, nyt tosiaan ootellaan mitä he ens viikolla iloittelevat, sitten kuulen kenet kolmesta valkkaisivat mieluiten porukkaan. 

Ja tosiaankin, kyse on työstä, ei harrastuksesta. Jos kelataan keski-ikäisen naisen palkkakehitystä suomessa, se on OLEMATON. Olen ollut työelämässä nyt 20 vuotta, joten en todella näe mitään järkeä siinä että lähtisin uuteen työhön huomattavasti nykyistä, vakituista työtäni pienemmällä palkalla. Millään mittarilla siinä ei ole järkeä. Eikä missään firmassa nosteta koe-ajan jälkeen palkkaa 500€, muutamia satasia kyllä. Siltikin palkka olisi reilusti alle nykyisen palkkani. 

ap

Vierailija
39/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin toiminkin, ja haastattelijat kyllä ymmärsivät tilanteen ja kiittivät rehellisyydestä. Tietävät myös kantani, etten lähde liikkelle "miinuspalkalla", sillä onhan se myös oman ammattitaidon aliarvioimista, jos myyn itseni pilkkahintaan.. Jos sijoittaa niin sitten saa myös rahoille vastinetta, näinhän se menee. 

ap

Vierailija
40/42 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep siis kävin kakkoskiekalla jo ja olen TOP 3 ehdokkaissa, sen tiedän . TIedän että olisin täysin pätevä töihin ja vaikka joku väittelikin tässä että en olisi täysin taidokas, voin kyllä aika rinta rottingilla sanoa että kyllä, osaisin kuviot 10 + vuoden kokemuksella.  Eli ei voisi sanoa et heiltä menis superisti aikaa mun opettamiseen tai asioiden sisäistämiseen. Haastattelijoiden kanssa synkkasi hyvin, nauru raukui ja kaikki meni mallikkaasti. Koen olevani erittäin vahvoilla.

Mutta, nyt tosiaan ootellaan mitä he ens viikolla iloittelevat, sitten kuulen kenet kolmesta valkkaisivat mieluiten porukkaan. 

Ja tosiaankin, kyse on työstä, ei harrastuksesta. Jos kelataan keski-ikäisen naisen palkkakehitystä suomessa, se on OLEMATON. Olen ollut työelämässä nyt 20 vuotta, joten en todella näe mitään järkeä siinä että lähtisin uuteen työhön huomattavasti nykyistä, vakituista työtäni pienemmällä palkalla. Millään mittarilla siinä ei ole järkeä. Eikä missään firmassa nosteta koe-ajan jälkeen palkkaa 500€, muutamia satasia kyllä. Siltikin palkka olisi reilusti alle nykyisen palkkani. 

ap

No ei palkkaansa pienentämään kannata alkaa. Itse asiassa mulle kävi vähän samalla tavalla. Ainoa ero on se, että en SAANUT palkankorotusta vaan PYYSIN sen (ja sain mitä pyysin). Jäin vanhaan paikkaani, ratkaisu oli minulle oikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi