Salkkareiden nousu ja tuho
Salatut Elämät laukaistiin Suomessa tasan 10-vuotta sitten. Sen oli ennenkaikkea tarkoitus olla kaupallisen MTV3:n vaihtoehto YLE:n kotikadulle.
Ja tätä se tosiaankin oli, niin hyvässä kuin pahassa!
Muistan sen vielä hyvin 10-vuotta sitten. Kaikki uusi on tunnetusti uutta ja kiiltävää, ja niin oli tämä sarjakin. Varsinkin nuoret hahmot olivat viimeisen päälle prässätyt!
Ehkä ei ole mikään sattuma, että Salkkarit iski Suomeen nimen omaan nousukaudella. Sen antamat roolimallit sekä olivat että ovat vieläkin lieävsti sanoen pinalliset. Ohjaajat ja tuottajat(Wikipedian mukaan heitä on ollut useita, mikä saattaa viitata vaihtuneisiin ohjaajiin ajanmyötä) ovat tasapainotelleet luultavasti "oman draaman" tekemisessä ja myöskin halussa antaa yleisölle mitä se haluaa.
Itse en ole tottapuhuen katsonut salkkareita vuosiin! Muistan televisiossa nähneeni yhden vastaavan ohjaajan käsittelevän Salkkareiden kuuminta ja kyseenalaisinta juttua, eli "Homo Kallea" En muista muuta kuin kalpean, noin 30-40 vuotiaan miehen, jonka naama oli ilmiselvästi valumassa pöydän alle. Kaveri piipitti miltei kuulemattomalla äänellä, että oli halunnut tuoda julki ihka aidon sosiaalisen ongelman Suomessa, eli homouden. Pari viikkoa tämän piipityksen jälkeen kuulin huhun, että "yleisöpainostuksen" takia "Homokalle" oltiin päädetty poistaa koko sarjasta. Lopulta hän sitten lähti ilmeisesti Brasialiaan ovet paukkuen.
Harva tuskin jäi suremaan "Homokallea" mutta mielenkiintoista on, että sarjasta lähti käytännössä kerralla yhteensä 4 nuorta lupaavaa näyttelijää. Eli "Homokalle" Pete Lattu, hänen paras kaverinsa(ennenkuin siis sai tietää että Kalle on Homo)Saku Salin eli Jasper Pääkkönen, hänen tyttöystävänsä Miia Laitela(Venla Saartamo) ja Sakun sisKko Silja Salin(Jonna Keskinen)
Salkkareissa "Homo Kallen" myötä katosivat myös nämä kolme muuta hahmo yhtä mysteerisesti kuin olivat Suomen elokuvakankaalle ilmestyneetkin. Vain yhdestä heistä "Saku Salinista" tuli kuuluisa. On mielenkiintoista, että nuori ja yhä lupaava Jasper Pääkkönen ei hieman kyseenalaisten roolisuoristustensa jälkeen elokuvissa (Paha Maa) ja (Matti)ole käytännössä päässyt mihinkään merkittävään Suomalaiseen miespääosaan. Hänestä hyvin luultavasti ei ikinä tule Suomen "Brad Pitiä" Pete Lattu teki sen virheen, että meni koko kansan edessä tuhoamaan mallin kunnon kaverista ja Suomalaisesta miehestä. Hänen näyttelijäuransa käytännössä päättyikin sitten siihen. Ironista mutta kyllä hänen paras "kaverinsa" eli "miesten mies Saku" seurasi samaa tietä lyhyen hypemäisen menestyksen jälkeen, erehdyttyään näyttelemään säälittävää narkkaria ja myöhemmin humaltunutta mäkihyppääjää, joka tanssii tangojen kanssa lyhtypylvään ympärillä.
Jasper pääkkösessä ehkä kaikkien eniten ihmetyttää, kuinka yksi nuori mies voi nousta melkein nuorisojumalan asemaan yhden ainoan televisiosarjan perusteella. Salkkareiden suhteen monelta Suomalaiselta unohtui eräs elämän perusasua;kyseessä on NÄYTELMÄ! On sanottu, että jokainen yksilö alkaa näytellä siinä vaiheessa kun astuu kotiovestaan ulos. Salkkareiden suhteen näyttely alkaa siinä vaiheessa kun ohjaaja sanoo;ACTION! Käytännössä KAIKKI näyttelijät teeskentelevät jotain mitä eivät ole! Homo Kallen lynkkausjuhlissa tämä on jotain, mikä Suomalaiselta katselijäyleisöltä todellakin unohtui. Saman pesuveden mukana ohjaaja päätti sitten myös heittää pois käytännössä kaikki muutkin sarjan lupaavat, alle 25-vuotiaat nuoret näyttelijät. Tämä on NAURETTAVAA, eikä mitään pätevää syytä koko farssille ikinä annettu. Yli viisikymppiset Sepot ja Ullat kyllä jätettiin mukaan yrittämään epätoivoisesti vetää puoleensa sarjasta jo tässä vaiheessa pahoin vieraantunut senioriyleisöä.
En tiedä, pitäisikö tämän sarjan suhteen itkeä vaiko nauraa? NS "Homo Kalle" skandaalin yhteydessä tuli erinomaisesti esille, kuinka kaupallisena kanavana MTV3 kykenee tehokkaasti vaikuttamaan sen verkossa esitettävän sarjan sisältöön. Saman pesuveden mukana käytännössä heitettiin menemään koko sarjan alkuperäinen konsepti, ja koko nuorten näyttelijöiden kaartti korvattiin uusilla, sen sijaan että heille annettaisiin mahdollisuutta kehittyä ja kasvaa seuraavan 10-vuoden aikana. Mielekkäiden juonenkäänteiden puute korvattiin sarjassa alati lisääntyvällä seksillä, minkä takia se saikin pilkkanimen "Salatut Elimet"
Nykyään en ole sarjaa enää käytännössä vaivautunut katsomaan, tosin eihän minulla enää ole televisioitakaan;) Sarjasta on tehty sopimus ensi vuoden kevääseen asti, jolloin se mitä ilmeisemmin poistuu jo muutenkin pimenevistä televisioruuduista.
Verrattuna elokuvaan televisiosarjalla on aina paine mielyttää katsojia. Jos painetta ei ohjaana kohdalta tule, sitä varmasti ilmenee televisioyhtiön taholta, jonka verkossa kyseinen sarja pyörii! Jenkeissä useat ohjaajat ovat ratkaisseet ongelman yksinkertaisesti viemällä tavaransa Digitaaliseen "verkkoon" jolloin telvisioyhtiöt ovat käyneet varsin yhteistyöhaluisiksi, joskin heidän mielipiteillään on tässä vaihessa enää varsin vähän merkitystä;
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6992736.stm
10-vuotta sitten Salkkareiden oli määrä olla uusi ja "räväkkä" konsepti, joka korvaisi tyystin ajastaan jo jäneen Kotikadun. Nykyään siitä itsestään on tullut Suomen suurin vitsi, joka on pysyvästi jymähtänyt paikalleen alati vanhenevaan ja merkityksettömään mediaan.
On kuitenkin pakko sanoa, että me elämme nyt aivan eri Suomessa kuin vielä Salatuissa elämissä. Monikulttuurisuus on jo itsessään muuttanut Suomea taloudellisen globalisaation kanssa rajusti. Suomi ei ole enää niin yksikulttuurinen maa, johon on myös tehokkaasti vaikuttanut Digitaalinen vallankumous pirstoloiden yleisöä. Salatut Elämät oli alusta asti MTV3:n voimakkaan painostuksen alainen konsepti, joka viimekädessä teki mitä MTV3 halusi, tai muuten vaihdettiin ohjaajaa. Homo Kalle on tietenkin tästä kaikkien räikein esimerkki. Toinen oli koko nuoren näyttlijäkaartin pysyvä karttominen koko sarjasta. Salatuista elämistä tuli lopulta TV yhtiö painostuksesta "Salatut elimet" joissa todellisten ja vaikeiden sosiaalisten ongelmien sijaan keskityttiin ihmisten loputtomaan seksailemiseen. Nykyään se on käytännössä menneen Suomeen reliikki, jossa televisio oli ehdoton monopolimedia, ja kansalliset tv-yhtiöt kuten YLE ja MTV3 määräsivät maan uusimmat trendit. Nykyään se on käytännössä säälittävä vitsi!