Lapsen synttärit ja vaatimus, että tarjolle ei saisi laittaa mitään missä on lisättyä sokeria tai suolaa - mitä tarjota?
Porkkana- ja kurkkusuikaleet kävi mielessä, mutta aika tylsää olisi tälle yhdelle kun muille on kuitenkin runsaasti erilaisia tarjottavia. Dippiäkään ei voi tehdä, koska mausteet sisältävät suolaa?
Kommentit (46)
Mikä juttu tuo on että dippiin pitäisi lisätä suolaa? Olen tehnyt dippini aina itse enkä yleensä suolaa sitä ollenkaan. Parempaakin se on itse maustettuna kuin niillä kaupan lisäainejauheilla. Jokainen maustaa tietysti tyylillään, enkä tiedä mikä nykypäivän lapsille maistuu, mutta itse olisin tykännyt jo lapsena nykyisestä lempparidipistäni joka sisältää kurkkuraastetta, valkosipulia ja mustapippuria kermaviiliin sekoitettuna.
Lapsellani oli lukuisia kertoja diabeetikko synttäreillään. Ainoa ero muihin oli, että hänellä oli omat sokerittomat juotavat mukana. Tämä oli keskusteltu lapsen äidin kanssa. Hyvin meni aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoaisin synttäreilläni sitä mitä haluan ja jättäisin nämä vaikeat tyypit imemään peukkua. Ottavat mitä haluavat.
Tuohan nyt ei ole edes vaikea erikoisruokavalio. Meillä lapsen ekoilla synttäreillä ja monella kaverillakin on ollut tuon suuntaista tarjoilua, ihan normaalia alle yksivuotiaiden lasten ruokavaliota. Eli tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, banaanilla maustettuja muffinseja, suolattomia lihapullia tms.
Ja sanoisit omalle lapselle joka haluaisi kakkua että et saa kun yhden kaverin mukaan menee tämä synttäri menu? :D
Miksi niin pitäisi sanoa, kun voi laittaa tarjolle sekä sitä kakkua että sokerittomia ja suolattomia vaihtoehtoja? Ei kai yleensä esim. yhden kasvissyöjän tai vaikka keliaakikonkaan takia tee koko menua vegenä tai viljattomana?
No sitähän tässä just vaadittiin.
Aloittajahan itse sanoi että muille on runsaasti tarjottavia, joten tuskinpa tässä oli kyse siitä että tarjolla ei saisi olla muuta kuin sen yhden vieraan vaatimukseen sopivat tarjottavat, vaikka otsikko ehkä (virheellisesti?) siihen viittasikin.
Voi herranjestas että on tuon lapsen elämä ankeaa, kun juhlaruokanakaan ei saa syödä herkkuja. Ihmiset tuntuvat elävän käsityksessä, että on 2 vaihtoehtoa: mätisäkki, joka syö suklaalevyjä kuin leipää ja vetää sipsipussin aamupalaksi, ja kurin- ja nuhteenalainen Terve Ihminen, joka elää kurkulla ja pyhällä hengellä ja katsoo pois, kun ohittaa kaupassa karkkihyllyn. Kunhan on ensin katsonut halveksuvasti ko. hyllyväliin meneviä. Oletan siis, että kyse ei ole mistään vauvasynttäreistä, joissa vieraat eivät vielä tajua kurkkutikkujen ja karkkien eroa. Noin niitä terveesti ruokaan suhtautuvia nuoria kasvatetaan.
Pyh, ei voi vaatia ettei tarjolla ole muille vieraille ruokia jotka sisältävät suolaa ja sokeria. Ethän sinäkään vaatisi kyseisen perheen juhlissa vain suola- ja sokeripitoisia ruokia tarjolle.
Laitat erilliselle pöydälle niitä ruokia mitä tämä lapsi voi syödä. Ja todellakaan et ala vahtimaan syökö lapsi muitakin herkkuja.
Tuo lisätty sokeri arkena minua ei hämmästytä ollenkaan, mutta syököhän tuo lapsi siis oikeasti täysin suolatonta ruokaa muuten? Siis kun leivästä lähtien vaikka missä on edes jonkin verran suolaa.
Juhlatarjottavina tuo kyllä menee sitten jo vähän yli, mutta tekisin ap:na jo aiemmin ketjussa jonkun ehdottamaa hedelmäsalaattia. Siinä ei ole lisättyä sokeria eikä suolaa.
Jos täysin suolatonta pitää myös tarjottavien olla, niin osta lisäksi vauvojen maissinaksuja :-D