Lapsen synttärit ja vaatimus, että tarjolle ei saisi laittaa mitään missä on lisättyä sokeria tai suolaa - mitä tarjota?
Porkkana- ja kurkkusuikaleet kävi mielessä, mutta aika tylsää olisi tälle yhdelle kun muille on kuitenkin runsaasti erilaisia tarjottavia. Dippiäkään ei voi tehdä, koska mausteet sisältävät suolaa?
Kommentit (46)
Ei minuta mitään järkeä hypätä jonkun ruokatyrannin sääntöjen mukaan.
Ankeaa olisi pelkkiä porkkanoita syödä. Miten olisi:
- Tuoreita mansikoita ja kermavaahtoa
- Ananasta paloiteltuna
- Kaikkia muitakin hedelmälohkoja
- Erilaisia pähkinöitä
- Kuivattuja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Meinaatko ettei näitä ole oikeasti? Me muutimme muutama vuosi sitten Helsinkiin ns. ekohippimäiselle alueelle ja itse olen täällä ainakin törmännyt tällaiseen, että synttäreille tulevien lasten äideiltä tulee paitsi ihan valideja erityisruokavaliotoiveita (allergiat tms), niin osalta myös näitä ääriterveellisyyteen jopa synttärijuhlilla pyrkiviä toiveita tai oikeastaan vaatimuksia. Esim. eräs äiti ilmoitti, että heidän lapset ei saa koskaan saada yhtään lisättyä sokeria ennen kouluikää, etteivät opi sellaiseen himoa. Että olisi siksi äärimmäisen tärkeää etteivät pääse yhtään maistamaan mitään missä sellaista on. Hedelmäsalaattia niille sitten laitoin, ja pienempi niistä pyysi näkkileipää sen lisäksi :D
Miten tällainen tilanne voi syntyä? Kuka järjestää juhlat, minkä ikäinen lapsi, kuka esittää vaatimuksia millä perusteilla kenelle? Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Retkahtaako lapsi sokeri- tai suola-addiktiksi, jos joskus syö sokeroitua tai suolattua ruokaa? Kyse ei kuitenkaan ole kokaiinista tms. huumeesta.
Jotkut uskoo noin. Mun äitini oli jo 1970-luvulla sokerin suhteen tuon lajin tiukkis. Hän oli erittäin ylpeä siitä, että vielä 6-vuotiaaana en ollut maistanut ikinä mitään mihin on lisätty sokeria. Kun lähikaupan kassatkin ihastelivat kun en koskaan kinunnut karkkia vaan pyysin vaikka banaania tai pähkinöitä.
Valitettavasti mun kohdalla teoria, että kunhan saa lapsen pitkään pidettyä erossa sokerista, niin se ei vanhempana edes tykkää siitä, ei toiminut. Kun koulussa pääsin maistamaan karkkeja ja limsaa, niin se oli menoa sitten. En ollut uskonut että mikään voi maistua niin taivaalliselta. Kehitin niihin himon, joka oli paljon suurempi kuin lapsilla jotka oli tottuneet noihin jo pienempänä. Aikuisenakin olen ollut aina ylipainoinen ja suurin ongelma juuri ahmimiskohtaukset makean suhteen.
Käytännössä mitään hyvää ei jää jäljelle. Hedelmät ovat ihan ok.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Gluteenittoman ja laktoosittoman tai maidottoman vielä ymmärrän jos on sairaus mutta muita en lähde tarjoiluun laittamaan yhden ihmisen toiveen mukaan. Eikö kylässä yleensäkin syödä sitä mitä tarjoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoaisin synttäreilläni sitä mitä haluan ja jättäisin nämä vaikeat tyypit imemään peukkua. Ottavat mitä haluavat.
Tuohan nyt ei ole edes vaikea erikoisruokavalio. Meillä lapsen ekoilla synttäreillä ja monella kaverillakin on ollut tuon suuntaista tarjoilua, ihan normaalia alle yksivuotiaiden lasten ruokavaliota. Eli tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, banaanilla maustettuja muffinseja, suolattomia lihapullia tms.
Ja sanoisit omalle lapselle joka haluaisi kakkua että et saa kun yhden kaverin mukaan menee tämä synttäri menu? :D
Miksi niin pitäisi sanoa, kun voi laittaa tarjolle sekä sitä kakkua että sokerittomia ja suolattomia vaihtoehtoja? Ei kai yleensä esim. yhden kasvissyöjän tai vaikka keliaakikonkaan takia tee koko menua vegenä tai viljattomana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoaisin synttäreilläni sitä mitä haluan ja jättäisin nämä vaikeat tyypit imemään peukkua. Ottavat mitä haluavat.
Tuohan nyt ei ole edes vaikea erikoisruokavalio. Meillä lapsen ekoilla synttäreillä ja monella kaverillakin on ollut tuon suuntaista tarjoilua, ihan normaalia alle yksivuotiaiden lasten ruokavaliota. Eli tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, banaanilla maustettuja muffinseja, suolattomia lihapullia tms.
Ja sanoisit omalle lapselle joka haluaisi kakkua että et saa kun yhden kaverin mukaan menee tämä synttäri menu? :D
No en tietenkään, mutta onhan se kohteliasta huomioida vieraita, varsinkin kun pääsee noin helpolla. Huomioin minä omatkin kaverini, joilla on laktoosi-intoleranssi ja keliakia, niissä on enemmän muistamista. Pöydästä löytyy toki jotain muutakin, mutta kyllä ne vihannestikut maistuu vanhemmillekin.
Ehkä meillä on kaveripiirin lapset suhteellisen nuoria, kun nuo vauva-ajan ruokasuositukset on näkyvillä melkein kaikissa juhlissa kaveripiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin pitäisi sanoa, kun voi laittaa tarjolle sekä sitä kakkua että sokerittomia ja suolattomia vaihtoehtoja? Ei kai yleensä esim. yhden kasvissyöjän tai vaikka keliaakikonkaan takia tee koko menua vegenä tai viljattomana?
No sitähän tässä just vaadittiin.
Hmm. Just oli erikoisruokavaliot synttäreillä -avaus...ettei vaan joku toimittaja taas kehittelisi juttua pienimmän mahdollisen vaivan periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
- Ananasta paloiteltuna
- Erilaisia pähkinöitä
- Kuivattuja hedelmiä.
Kermavaahdossa on lisättyä sokeria. (Naurettavaa silti mielestäni, että lapsi ei saisi edes juhlapäivänä mitään sokeroitua syödä)
Siis mitä ihmettä?
Synttäreillä tarjotaan makeita ja suolaisia herkkuja.
Voihan sit laittaa tarjolle maissinaksuja ja pop corneja ilman suolaa, mut vähä vaikee ymmärtää?!
Onko tuo todella vaatimus, vai pelkkä toivomus/ ehdotus tarjottavista herkuista?
Vierailija kirjoitti:
MIten kummassa 80-luvulla, omassa lapsuudessani kaikille kelpasi ja maistui se perus mansikoilla ja banaanilla täytetty kermavaahtokakku nomparelleilla, popparit, nakki-viinirypäle-juustotikut ja sipsit? Kukaan vanhempi ei valittanut ja vaatinut että Unna-Jennicalle pitäisi olla sitä, tätä ja tuota erikoisvalikoimaa.
Lisäksi lahja annettiin synttärisankarille, eikä vieraille. Onginnasta saattoi saada jonkun kiiltokuvan tai pienen tarra-arkin ja siinä se. Nykyään pitäisi lahjoa vieraatkin joillain lahjapusseilla.
Mun mielestä tää on vähän olkiukko. Mun lapset on 10 ja 5 ja olleet lukemattomilla kaverisynttäreillä ja 4v alkaen on myös ne itse järjestetty molemmille. Vieraille on aina kelvannut kaikki mitä olen pöytään saanut (tai siis, eivät toki syö kaikkea mutta eivät ole valittaneetkaan) ja samoin leikit ja ongintajutut. Ja aika samanlaisia ne synttärit ja tarjoilut on 4-7v synttäreillä olleet kuin tuossa yllä kuvasit 80-luvun synttäreitä. Pari ohjelmaa olen järjestänyt mutta vapaa leikki on ollut parasta. Onginta on edelleen jännää kaikista. Lahjaksi tulee aika kohtuullisia juttuja. Uskon kyllä että ylilyöntejäkin on mutta mä en ole vilpittömästi näiden 10v aikana nähnyt yhtään sellaista.
Minä tein niin, että ilmoitin vastaavaa vaatineelle äidille, että tarjolla on vettä, mansikoita, hedelmiä ja kasvistikkuja mutta myös kakkua, karkkia, mehua ja poppareita. Äiti tuli sitten lasta tuodessaan sisälle asti ja näytti lapselleen mitä hän saa syödä.
Siis joku juhlavieras vaatii? Kyllähän se on niin, että sä saat tarjota ihan sitä mitä haluat. On naurettavaa ettei juhlissa voisi herkutella, kuulostaa tosi hysteeriseltä. Jos kyseessä on esim. lapsen diabetes, olisi ok kysäistä että kun lapsellamme on tällainen niin olisko mahdollista vaikka jotain sellaista tarjottavaa järjestää missä ei niin olisi sitä sokeria.
Mitä tuo lapsi syö koulussa? Tai päiväkodissa? Onko niihinkin annettu ohje, että ei saa olla sokeria eikä suolaa?
Ankea ja mauton on lapsen elämä, jos ei edes syntymäpäivillä saa mitään herkkuja. Ei ole ikinä maistanut edes karamelliä tai jäätelöä? Juomana aina vain vesi, ei koskaan mitään mehuakaan.
Eihän kermavaahtoon tarvitse mitään sokeria laittaa, syököön sellaisenaan. Ei se kyllä miltään maistukaan. En lähtisi yhtä vierasta varten tekemään mitään suuria, ja tosiaan vanhemmille sanoisin, että en katso, mitä suuhunsa laittaa. Muita lapsia varten olisi ne ihan normaalit tarjottavat.
Olisko taas kyse niistä tärkeilevistä äideistä, jotka yrittää päteä ja erottua muista. Omatekoinen ruokavalio on erinomainen keino siinä. Varsinkin kun saa esittää muille ihmisille omia vaatimuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Retkahtaako lapsi sokeri- tai suola-addiktiksi, jos joskus syö sokeroitua tai suolattua ruokaa? Kyse ei kuitenkaan ole kokaiinista tms. huumeesta.
Jotkut uskoo noin. Mun äitini oli jo 1970-luvulla sokerin suhteen tuon lajin tiukkis. Hän oli erittäin ylpeä siitä, että vielä 6-vuotiaaana en ollut maistanut ikinä mitään mihin on lisätty sokeria. Kun lähikaupan kassatkin ihastelivat kun en koskaan kinunnut karkkia vaan pyysin vaikka banaania tai pähkinöitä.
Valitettavasti mun kohdalla teoria, että kunhan saa lapsen pitkään pidettyä erossa sokerista, niin se ei vanhempana edes tykkää siitä, ei toiminut. Kun koulussa pääsin maistamaan karkkeja ja limsaa, niin se oli menoa sitten. En ollut uskonut että mikään voi maistua niin taivaalliselta. Kehitin niihin himon, joka oli paljon suurempi kuin lapsilla jotka oli tottuneet noihin jo pienempänä. Aikuisenakin olen ollut aina ylipainoinen ja suurin ongelma juuri ahmimiskohtaukset makean suhteen.
Tämä. Mulla sama. Siksipä omille lapsilleni opetan kohtuutta, myös ruoan suhteen. Meillä on esim. pieni jälkiruoka joka ruoan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ananasta paloiteltuna
- Erilaisia pähkinöitä
- Kuivattuja hedelmiä.
Kermavaahdossa on lisättyä sokeria. (Naurettavaa silti mielestäni, että lapsi ei saisi edes juhlapäivänä mitään sokeroitua syödä)
Kermavaahdossa on lisättyä sokeria vain jos sitä lisää