8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Mulla menee hermo näiden eettisesti syövien kanssa. Ykskin nainen juoksutti 3 kertaa tarjoilijan keittiöön kun halusi tietää mistä kala on pyydystetty jne. Ei tykännyt yhtään kun totesin että pitäiskö Sun vielä kysäistä minkä väriset vaatteet sillä kalastajalla oli;)
Ja sinä kun olit just aatellu tehdä papusoppaa, ja etanoita valkosipulissa ja katkarapusalaatin. Pähkinäsekoituksenkin olit ajatellut laittaa tarjolle.
Gluteniiton, laktoositon ja ei pähkinöitä. Ei oo vaikeeta leipoa tai ostaa. Tosin pähkinää on valmistuotteissa usein.
"Allergian kehittymiseen vaikuttaa perimä, mutta itse allergia ei periydy suoraan. Taipumus allergisiin reaktioihin voi periytyä, ja jos molemmilla vanhemmilla on allergioita, lapsella on suurempi riski sairastua allergiaan. Useat geenit vaikuttavat immuunijärjestelmän toimintaan ja voivat lisätä alttiutta allergioille".
Eli huonogeeniset tekevät lapsia ja sen myötä allergiat lisääntyneet. Omat eväät mukaan tai ei osallistu.
Minä en syö punaista lihaa, mutta juhlatilaisuuteen mennessäni en pyydä tätä huomioimaan vaan jätän valitsematta lautaselleni punaisia lihatuotteita jos niitä on tarjolla. Kaikissa tilaisuuksissa missä on tarjoilua ei välttämättä kysellä etukäteen ruokavalioita vaan yleisimmät ruokavaliot on huomioitu ja pöydässä on tarjolla monia vaihtoehtoja ja on myös lappuja kuten gluteiiniton, saattaa sisältää pähkinää tai vaikka, että kaikki tarjolla olevat syötävät ovat laktoosittomia.
Vierailija kirjoitti:
"Allergian kehittymiseen vaikuttaa perimä, mutta itse allergia ei periydy suoraan. Taipumus allergisiin reaktioihin voi periytyä, ja jos molemmilla vanhemmilla on allergioita, lapsella on suurempi riski sairastua allergiaan. Useat geenit vaikuttavat immuunijärjestelmän toimintaan ja voivat lisätä alttiutta allergioille".
Eli huonogeeniset tekevät lapsia ja sen myötä allergiat lisääntyneet. Omat eväät mukaan tai ei osallistu.
Ystäväpiirinsä saa onneksi valita.
Mikä ero on näkyvällä ja näkymättömällä sipulilla?
Miksihän nämä ovat lisääntyneet niin paljon? Kun itse kävin päiväkotia ja koulua, oli lasten joukossa kaksi tai kolme, joilla oli laktoosi-intoleranssi. Sekin näkyi lähinnä siinä, että he saivat jälkiruoaksi mehujään, jos tarjolla oli jäätelöä. Nyt omat lapseni käyvät päiväkotia, ja heidän ryhmissään on laktoosittomuutta, keliakiaa ja vakavia allergioita vaikka kuinka. Lisäksi tietysti kasvissyöjiä, minkä vielä ymmärrän - mutta sitten on myös ihan puhtaasti nirsoilijoita, joille nirsoilu sallitaan.
Keksisit trolli jotain viihdyttävämpää.
No tällaistahan tämä on. Itseä suoraan sanottuna vituttaa nämä gluteenittomat ihmiset. (Ymmärrän, jos on Keliakia, niin ei tietenkään voi syödä). Kun gluteenia sisältävät tarjottavat näyttävät paremmalle, niin yllättäin voivatkin syödä vehnää jne. Hirveä päänvaiva yrittää järjestää heille jotain, mikä käy ja sitten kaikki käy.
"Hauska" juttu oli, kun lapseni oli mega-allerginen pikkuisena. Pystyi syömään ihan muutamia ruokalajeja. Iän myötä allergiat menivät ohi, mutta kun koulussa oli tarjolla "keltaista kalaa", josta hän ei pitänyt, oli kertonut opettajalle, että on kalalle allerginen. Opettaja siellä sitten opettajan elkein otti yhteyttä, että "kyllä näistä pitäisi ilmoittaa". Meni hiljaiseksi, kun kerroin, että lapseni on OLLUT allerginen kalalle, mutta voi sitä nykyisin syödä. Ei vain pidä teidä keltaisesta kalasta.
Itse olen ottanut selaisen linjan ettei meillä olle tarjota ruokaa vakavasti pähkinäallergisille ollenkaan. Aivan liian riskialtista hommaa.
Näkyvän sipulin allergia?
Jotenkin vaikea uskoa, että kukaan kehtaa ilmotella lapsensa nirsouksista.
Trolli.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ottanut selaisen linjan ettei meillä olle tarjota ruokaa vakavasti pähkinäallergisille ollenkaan. Aivan liian riskialtista hommaa.
Tämä on ihan ok linja, ja vakavasti allergisen lapsen vanhempana ymmärrän sen hyvin. Ei ole ongelma ottaa omia eväitä mukaan. Joskus se tuntuu myös luotettavammalta, koska kaikki eivät ymmärrä, kuinka vaarallisesta asiasta on kyse.
Kumma juttujen tosiaan. Aikoinaan 90-luvun maaseudulla ei koko kylän lapsista ollut kellään mitään ruokavammaisuutta tai aakkosdiagnoosia.
Laitat ap vain tavallista ruokaa. Kummasti kelpaa kaikille.
Kesällä ei kukaan kersa järjestä syndejä, kaikki on lomalla.
Eihän tuo ole kovinkaan rajoittava lista ruokien laittamisen kannalta. Yksinkertaisesti kaikki vegaanisena ja gluteenittomana, niin kaikki voi syödä kaikkea. Ja jättää sitrushedelmät ostamatta. Gluteeniton ja vegaaninen kakkupohja, hilloa/marjoja ja vegaaninen kermavaahto. Olipa vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole kovinkaan rajoittava lista ruokien laittamisen kannalta. Yksinkertaisesti kaikki vegaanisena ja gluteenittomana, niin kaikki voi syödä kaikkea. Ja jättää sitrushedelmät ostamatta. Gluteeniton ja vegaaninen kakkupohja, hilloa/marjoja ja vegaaninen kermavaahto. Olipa vaikeaa.
Tarkistaa lisäksi, että mikään ei sisällä pähkinää.
On kuitenkin hyvä tiedostaa, että vakavat allergiat, erityisesti lasten anafylaksiat, ovat yleistyneet Suomessa. Anafylaksioiden määrä kaksinkertaistui vuosina 20122020, ja ruoka-aineallergiat ovat yleisin syy pikkulasten äkillisiin allergisiin reaktioihin.