Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
541/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten kun pidin lapselleni vielä kaverisynttäreitä, mieleeni ei tullut edes kysyä erityisruokavalioista tai allergioista. Kukaan vanhemmista ei myöskään sellaisia maininnut. Lapset söivät mielellään mitä oli tarjolla ja kaikki edelleen hengissä. Itse olen kasvisssyöjä enkä ikinä esitä erityistoiveita itselleni. Todella vakavat henkeä uhkaavat allergiat ovat todella harvinaisia.

On kuitenkin hyvä tiedostaa, että vakavat allergiat, erityisesti lasten anafylaksiat, ovat yleistyneet Suomessa. Anafylaksioiden määrä kaksinkertaistui vuosina 20122020, ja ruoka-aineallergiat ovat yleisin syy pikkulasten äkillisiin allergisiin reaktioihin. 

Vierailija
542/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee hermo näiden eettisesti syövien kanssa. Ykskin nainen juoksutti 3 kertaa tarjoilijan keittiöön kun halusi tietää mistä kala on pyydystetty jne. Ei tykännyt yhtään kun totesin että pitäiskö Sun vielä kysäistä minkä väriset vaatteet sillä kalastajalla oli;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä kun olit just aatellu tehdä papusoppaa, ja etanoita valkosipulissa ja katkarapusalaatin. Pähkinäsekoituksenkin olit ajatellut laittaa tarjolle.

Gluteniiton, laktoositon ja ei pähkinöitä. Ei oo vaikeeta leipoa tai ostaa. Tosin pähkinää on valmistuotteissa usein. 

Vierailija
544/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Allergian kehittymiseen vaikuttaa perimä, mutta itse allergia ei periydy suoraan. Taipumus allergisiin reaktioihin voi periytyä, ja jos molemmilla vanhemmilla on allergioita, lapsella on suurempi riski sairastua allergiaan. Useat geenit vaikuttavat immuunijärjestelmän toimintaan ja voivat lisätä alttiutta allergioille". 

Eli huonogeeniset tekevät lapsia ja sen myötä allergiat lisääntyneet. Omat eväät mukaan tai ei osallistu.

Vierailija
545/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö punaista lihaa, mutta juhlatilaisuuteen mennessäni en pyydä tätä huomioimaan vaan jätän valitsematta lautaselleni punaisia lihatuotteita jos niitä on tarjolla. Kaikissa tilaisuuksissa missä on tarjoilua ei välttämättä kysellä etukäteen ruokavalioita vaan yleisimmät ruokavaliot on huomioitu ja pöydässä on tarjolla monia vaihtoehtoja ja on myös lappuja kuten gluteiiniton, saattaa sisältää pähkinää tai vaikka, että kaikki tarjolla olevat syötävät ovat laktoosittomia. 

Vierailija
546/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Allergian kehittymiseen vaikuttaa perimä, mutta itse allergia ei periydy suoraan. Taipumus allergisiin reaktioihin voi periytyä, ja jos molemmilla vanhemmilla on allergioita, lapsella on suurempi riski sairastua allergiaan. Useat geenit vaikuttavat immuunijärjestelmän toimintaan ja voivat lisätä alttiutta allergioille". 

Eli huonogeeniset tekevät lapsia ja sen myötä allergiat lisääntyneet. Omat eväät mukaan tai ei osallistu.

Ystäväpiirinsä saa onneksi valita.

Vierailija
547/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ero on näkyvällä ja näkymättömällä sipulilla?

Vierailija
548/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän nämä ovat lisääntyneet niin paljon? Kun itse kävin päiväkotia ja koulua, oli lasten joukossa kaksi tai kolme, joilla oli laktoosi-intoleranssi. Sekin näkyi lähinnä siinä, että he saivat jälkiruoaksi mehujään, jos tarjolla oli jäätelöä. Nyt omat lapseni käyvät päiväkotia, ja heidän ryhmissään on laktoosittomuutta, keliakiaa ja vakavia allergioita vaikka kuinka. Lisäksi tietysti kasvissyöjiä, minkä vielä ymmärrän - mutta sitten on myös ihan puhtaasti nirsoilijoita, joille nirsoilu sallitaan. 

Vierailija
549/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksisit trolli jotain viihdyttävämpää.

Vierailija
550/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällaistahan tämä on. Itseä suoraan sanottuna vituttaa nämä gluteenittomat ihmiset. (Ymmärrän, jos on Keliakia, niin ei tietenkään voi syödä). Kun gluteenia sisältävät tarjottavat näyttävät paremmalle, niin yllättäin voivatkin syödä vehnää jne. Hirveä päänvaiva yrittää järjestää heille jotain, mikä käy ja sitten kaikki käy.

"Hauska" juttu oli, kun lapseni oli mega-allerginen pikkuisena. Pystyi syömään ihan muutamia ruokalajeja. Iän myötä allergiat menivät ohi, mutta kun koulussa oli tarjolla "keltaista kalaa", josta hän ei pitänyt, oli kertonut opettajalle, että on kalalle allerginen. Opettaja siellä sitten opettajan elkein otti yhteyttä, että "kyllä näistä pitäisi ilmoittaa". Meni hiljaiseksi, kun kerroin, että lapseni on OLLUT allerginen kalalle, mutta voi sitä nykyisin syödä. Ei vain pidä teidä keltaisesta kalasta. 

Vierailija
551/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ottanut selaisen linjan ettei meillä olle tarjota ruokaa vakavasti pähkinäallergisille ollenkaan. Aivan liian riskialtista hommaa.

Vierailija
552/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvän sipulin allergia? 

Jotenkin vaikea uskoa, että kukaan kehtaa ilmotella lapsensa nirsouksista. 

Trolli.

Vierailija
553/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus vuodelta 2019.

Vierailija
554/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ottanut selaisen linjan ettei meillä olle tarjota ruokaa vakavasti pähkinäallergisille ollenkaan. Aivan liian riskialtista hommaa.

Tämä on ihan ok linja, ja vakavasti allergisen lapsen vanhempana ymmärrän sen hyvin. Ei ole ongelma ottaa omia eväitä mukaan. Joskus se tuntuu myös luotettavammalta, koska kaikki eivät ymmärrä, kuinka vaarallisesta asiasta on kyse. 

Vierailija
555/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttujen tosiaan. Aikoinaan 90-luvun maaseudulla ei koko kylän lapsista ollut kellään mitään ruokavammaisuutta tai aakkosdiagnoosia. 

Vierailija
556/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat ap vain tavallista ruokaa. Kummasti kelpaa kaikille. 

Vierailija
557/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä ei kukaan kersa järjestä syndejä, kaikki on lomalla.

Vierailija
558/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tekoälyltä apua.

Vierailija
559/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole kovinkaan rajoittava lista ruokien laittamisen kannalta. Yksinkertaisesti kaikki vegaanisena ja gluteenittomana, niin kaikki voi syödä kaikkea. Ja jättää sitrushedelmät ostamatta. Gluteeniton ja vegaaninen kakkupohja, hilloa/marjoja ja vegaaninen kermavaahto. Olipa vaikeaa.

Vierailija
560/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole kovinkaan rajoittava lista ruokien laittamisen kannalta. Yksinkertaisesti kaikki vegaanisena ja gluteenittomana, niin kaikki voi syödä kaikkea. Ja jättää sitrushedelmät ostamatta. Gluteeniton ja vegaaninen kakkupohja, hilloa/marjoja ja vegaaninen kermavaahto. Olipa vaikeaa.

Tarkistaa lisäksi, että mikään ei sisällä pähkinää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi