Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
521/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin vegaanisen fetapiirakan ja vegaanisen kinkkupiirakan sekä vegaanisen juustokakun. Sipsejä, popparia, karkkia, keksejä ja limua myös tarjolle. Syökööt tai olkoon syömättä.

Hyhhyh. En halua lapseni olevan tekemisissä noin barbaarisen junttiperheen kanssa.  

Vierailija
522/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ravinneköyhä/köyhtynyt maaperä ja muutenkin hivenaineiden saanti heikompaa.

Lisäksi mm. perimä ja historia vaikuttaa. Karkeasti isovanhempien ravitsemus vaikuttaa lapsenlapsiin asti. Voidaan vain miettiä miten myös esim. isovanhempien amalgaamipaikat on vaikuttaneet perimään. Tai miten glyfosaatti on tuhonnut suomalaisten suolistoja. Vuotava suoli lisää allergioiden riskiä.

Muutenkin nykyään on moni asia epäluonnollista. Imetyksen kesto on lyhentynyt, moni ei imetä ollenkaan, erilaiset lääkitykset lisääntyneet.

Kun olin au pairina Saksassa 2000-luvun alussa perheeseen tuli maito suoraan tilalta aikaisin aamulla maitomiehen tuomana ovelle. Täällä taas juodaan urakalla "tehdasmaitoa", joka on todella käsiteltyä. Lisäksi maito on muutenkin erilaista kuin Keski-Euroopassa (voi googlata lisää halutessaan: A1- ja A2-

Tuli vielä mieleeni, että 30-luvullahan oli pula-aikaa ja 1800-luvulla taas nälkävuosia, niin kukaties jos esim. ravitsemus ollut heikkoa hänen isovanhemmillaan tai hänen itsensä ollut ihan pieni, niin ehkä sekin voinut vaikuttaa heinäallergian puhkeamiseen perimän lisäksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta todelliselta tai asutte jossain paskantärkeiden ihmisten alueella. Sellaisten naisten, jotka vinkuu laumana ravintolassa siitä ja tästä ruoka-aineesta. joka ruuasta pitää jättää joku aines pois ja sitten selitetään, kuinka se "tuntuu ikävältä tuolla vatsassa" tmv. Se on järkyttävää, kun tuollainen porukka menee syömään, kun se itsetehostettu tärkeily alkaa ruuantilausvaiheessa. Allergiat erikseen, mutta kun kehitetään itselle kaikkea muuta ja pitää olla kaikkea, kun vieruskaverikin haluaa vielä tarkastaa, että olihan sipuli tavallista sipulia eikä punasipulia. 

Vuosien saatossa en muista mitään muuta ruokavaliota kuin yksi äiti laittoi, että lapsi on allerginen suunnilleen kaikelle ja tuo omat tarjoilut mukana. Se oli hauska. Sieltä tuo pelmahti rasiassa joku pulla ja pari keksiä. Söi sitten niitä kakkupöydässä. Aika fiksusti ajateltu vanhemmilta, koska ymmärtääkseni niitä allergioita oli niin paljon, ettei norma

Itse olin lapsena niin allerginen lähes kaikelle (hyperallerginen), että perheeni joutui tekemään juuri tuota. Kaikkiin juhliin, ravintoloihin ja koulun herkkupäiviin minulla oli oma pieni rasia omia eväitä.

Ongelma on sitten se, että lapsethan haluavat aina sitä, mitä eivät itse saa. Vaikka kuinka paskalta minun läjä allergisoimattomia "keksejä" ja sokeripullia olikin, muut lapset vaativat saada yhden, tehdä vaihtokauppoja (mihin niin?) ja maistaa. Siinä usein meni niitä herkkuja minulta, kun joku aikuinen tuli paikalle vaatimaan että lasten pitää osata "jakaa".

Että kiinnittäkäähän sitten huomiota näihin lapsiin ja tukekaa heitä puolensa pitämisessä. Jos minä en kakkua saa, niin Jeesus vieköön minä aion saada pitää jokaisen kusisen kaurakeksini.

Vierailija
524/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun 8-vuotiaan pitää olla vegaani? Eikö ovo-lakto-(pesco-)vegetarismi olisi terveellisempi vaihtoehto?

Onhan se nyt ihan loogista, että jos kumpikin vanhempi on vegaani, niin lapsi syö samaa ruokaa kuin hekin. 

Lisäksi on ihan mahdollista, että lapsi on vaikka allerginen punaiselle lihalle tai maitointolerantikko. Siinä on looginen polku perheellä siirtyä vegaaniseen ruokavalioon.

Ja vaikka täällä nyt vastaista väitetään, niin sitten kun se vegaaninen ruokavalio on, niin ei, ei voi "välillä syödä lihaa". Tulee aivan helvetin huono olo ja vatsaa kivistää, sen voin sanoa.

Kyllä vegaanit on prseestä.

Vierailija
525/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia. Hullua, mutta normaalia. 

Tätini on töissä koulun keittiössä ja 40% oppilaista on joku erityinen ruokavalio tai allergia! Mieti, millaiasta on tehdä ruokaa monelle sadalle, kun melkein puolella on joku ongelma.

Vegaaninen ruokavaihto ilman pähkinöitä olisi hieno idea. Se takalaisi veget, kasvissyöjät, maito-, kananmuna-,  ja pähkinäallergigot ja laktoositonta ruokavaliota noudattavat. Eäyksinkertainen, jos käyttäisit älliä. Mutta koulun keittiössä tätisi ei ole keksinyt tätä 🤡

Silti tehdään 5 eri versiota edellä mainittuja varten, yhdessä aina pähkinää ihan vit.uilun vuoksi.

Ei vaan siksi, että ne lapset, joilla ei ole ruokarajoitteita, saisivat monipuolisesti erilaisia ravintoaineita, ja kasvaisivat ja kehittyisivät normaalisti. 

Mitä rajoitetumpi ruokavalio, sitä tarkempaa suunnittelua ja kenties jotain ravintolisiäkin tarvitaan. 

Vierailija
526/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Suomessa asuessani luokanopettajana 1990-luvulla. Luokassani oli kaksi lasta, jotka eivät syöneet lihaa ja kaksi lasta  joilla oli keväällä siitepölyjen aikaan joitakin ruokarajoitteita,  esim. sitrushedelmät. Niitäkin he saattoivat syödä rajoitetusti. Mitään muita allergioita tai ruokarajoitteita ei lapsilla ollut. Siihen aikaan useimmat lapset tarjosivat syntymäpäivänään luokassa jotain syötävää, useimmiten täytekakun. Jokainen lapsi pystyi aina syömään kakkua. Mistähän nämä korkeat allergialuvut nykyisin johtuvat?

Vierailija
527/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta todelliselta tai asutte jossain paskantärkeiden ihmisten alueella. Sellaisten naisten, jotka vinkuu laumana ravintolassa siitä ja tästä ruoka-aineesta. joka ruuasta pitää jättää joku aines pois ja sitten selitetään, kuinka se "tuntuu ikävältä tuolla vatsassa" tmv. Se on järkyttävää, kun tuollainen porukka menee syömään, kun se itsetehostettu tärkeily alkaa ruuantilausvaiheessa. Allergiat erikseen, mutta kun kehitetään itselle kaikkea muuta ja pitää olla kaikkea, kun vieruskaverikin haluaa vielä tarkastaa, että olihan sipuli tavallista sipulia eikä punasipulia. 

Vuosien saatossa en muista mitään muuta ruokavaliota kuin yksi äiti laittoi, että lapsi on allerginen suunnilleen kaikelle ja tuo omat tarjoilut mukana. Se oli hauska. Sieltä tuo pelmahti rasiassa joku pulla ja pari keksiä. Söi sitten niitä kakkupöydässä. Aika fiksusti ajateltu vanhemmilta, koska ymmärtääkseni niitä allergioita oli niin paljon, ettei norma

Näin se pitäisi hoitaa, jos ruokarajoitteita on. 

Vierailija
528/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Olen järjestänyt kaverisynttäreitä kahdelle lapselle jo useamman vuoden, vieraita ollut paljon ja ei ole tarvinnut tehdä muuta erityistä kuin laktoosittomat leivonnaiset (mikä ei nyt mitenkään vaivalloista ole).

aloittajan tapauksessa oltava myös gluteiiniton, ei saa sisältää pähkinöitä eikä esim sitruunamehua.

Vierailija
529/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Suomessa asuessani luokanopettajana 1990-luvulla. Luokassani oli kaksi lasta, jotka eivät syöneet lihaa ja kaksi lasta  joilla oli keväällä siitepölyjen aikaan joitakin ruokarajoitteita,  esim. sitrushedelmät. Niitäkin he saattoivat syödä rajoitetusti. Mitään muita allergioita tai ruokarajoitteita ei lapsilla ollut. Siihen aikaan useimmat lapset tarjosivat syntymäpäivänään luokassa jotain syötävää, useimmiten täytekakun. Jokainen lapsi pystyi aina syömään kakkua. Mistähän nämä korkeat allergialuvut nykyisin johtuvat?

Minä taas olin ysärillä luokassa, jossa kahdella oli pähkinäallergia, kolmella laktoosi-intoleranssi ja yhdellä muistaakseni herneet tai joku muu palkokasvi. Vehnäallergia taisi olla myös vain yhdellä.

Yhtäkään lihatonta ei ollut. Silti en väitä, etteikö ysärillä olisi muka ollut kasvissyöjiä lapsissakin.

Eli siis aika korkea prosentti allergisia. Se on aivan tuurista kiinni, minne luokille ne allergiset sattuvat ja ystävystyvätkö keskenään. Itse esim pienenä olin aina ruokalassa erillisessä jonossa, jossa meille erityisruokavaliollisille annettiin ruoka. Siinä jonossa seistessä olisi aika helppo olla tehnyt itselleen läjä kavereita, joiden kanssa synttärimenu olisi vaikeutunut.

Vierailija
530/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha aloitus ja ihan provomielessä tehty.

Väsynyttä, niin väsynyttä.

Nykyään on paljon nepsyjä, joilla ruokarajoitteita neurosensitiivisyyden takia.

Olen itsekin picky eater.

-aikuinen aspergergerN, vien usein mukana kutsuille omat syötävät, kun koskaan tiedä.

Hei nyt järki käteen; kun kysytään erikoisruokavalioita ja allergioita, sinne ei laiteta mieltymyksiä, vaikka kuinka johtuisi autismista tai ARFIDista tms. Ne ovat ihan eri asia, eikä niitä saa ruveta ihmisten mielessä sekoittamaan. Siinä leikitään ihmisten hengellä ja terveydellä.

Terkuin toinen autistinen aikuinen, jolla myös ihan oikeita allergioita

Höh. Mainitsin nuo autistiset ruokarajoitteet lähinnä lisäyksenä muihin ruokavalioihin. Tiety

Neurodiversiteetistä johtuvat ruoka-ainerajoitteet ovat _vähintään_ yhtä perusteltuja kuin aatteelliset.  Aatehan voi vaihtua, uskonto muuttua, mutta nepsyys on ja pysyy.  Rajoitteet voivat kyllä vaihtua iän myötä, mutta aina niitä tulee olemaan.

Vierailija
531/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän näitä oikeasti allergisia, mutta kyllähän fakta on että nämä kaiken maailman suutuntumat ja erityisherkät on ihan räjähdysmäisesti lisääntyneet viimeisen 10v aikana. Teen mielelläni itsekin ruokaa ja minulla käy ystäviä kylässä,  ja alueellani todella monet ravintolat ilmoittaa jo ihan buffetpöydän alussa, että kaikki on laktoositonta ja gluteiinitonta, koska ne ovat prosentuaalisestikin kaikkein yleisimpiä  aineita, joita ihmiset eivät voi syödä . Mutta sitten nämä kaikki muut ei-näkyvää-sipulia, ei -sieniä yms ovat ihan vaan tätä nykyajan hömpötystä, jonka ylisallivat vanhemmat sallivat. Sehän on nyt vain niin että jos ei kelpaa , ei sitten syö , ei tarvitse olla 10 eri vaihtoehtoja nirsoilijoille.

Meillä on ollut jo vuosia sellainen kiva porukka jossa vuoroin laitamme ruokaa toisillemme eli noin 10 :lle hengelle. Ikähaarukka noin 55-75. Ja ullatus, kaikille käy kaikki. Ilo laittaa tälle porukalle ruokaa, aina.

Vierailija
532/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laktoositon täytekakku, keksejä (sekä gluteenittomina että tavallisia) sekä tietysti herkkuina sipsit, karkit ja popparit. Olipa vaikeaa keksiä menu.

Ei mitään täytekakkuja, se jää täysin syömättä. Et taida olla äiti ollenkaan?

Ei oo jäänyt koskaan syömättä ja sankari toivonut kakkua. 

Vierailija
533/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että ruokarajoitteisia on noin paljon. Kasvisruokavalio ja laktoositon ovat erittäin helppoja toteuttaa. Moniallergiset tai muuten hankalat kannattaa jatkossa jättää kutsumatta. 

Voi jestas kun on taas kyllä hyviä ihmisiä ja vanhempia täällä ilmoittamassa itsestään. Juuri tämän takia on ne stereotyypit että koulukiusattu on joku moniallerginen silmälasipäinen astmaatikko nörtti. Kun vanhemmista asti alkaa tuo erillistäminen ja syrjintä.

On ihan sairasta minusta kuvitella, että jättäisin lapseni ystävän kutsumatta hänen syntymäpäivilleen, koska minusta on muka vaikeaa keksiä hänelle syötävää (yhdellekään näistä listatuista ei kyllä ole yhtään vaikeaa keksiä).

Se normaalimpi reaktio on sääliä lasta ja vanhempia siitä, miten heidän täytyy jaksaa syynätä ainesosia ja kantaa lääkkeittä joka paikassa päivästä toise

Päivänsankarin juhlissa on tarjolla hänen mieliherkkujaan. Minulla ei ole aikaa kokata jokaiselle erityiselle purjopetterille erikoisannoksia, enkä halua tarjota kaikille jotain kompromissiruokaa, jossa ei saa olla sitä tätä tuota. Fiksu moniallergikon vanhempi ilmoittaisi tuovansa muksunsa erikoiseväät mukana, eikä kuormittaisi juhlien järjestäjää. Koska fiksuja vanhempia ei näillä moniallergikoilla ole ollut, he jäävät kutsumatta. Jotta synttärisankarilla olisi juhlissaan mieluista tarjottavaa. 

Vierailija
534/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän näitä oikeasti allergisia, mutta kyllähän fakta on että nämä kaiken maailman suutuntumat ja erityisherkät on ihan räjähdysmäisesti lisääntyneet viimeisen 10v aikana. Teen mielelläni itsekin ruokaa ja minulla käy ystäviä kylässä,  ja alueellani todella monet ravintolat ilmoittaa jo ihan buffetpöydän alussa, että kaikki on laktoositonta ja gluteiinitonta, koska ne ovat prosentuaalisestikin kaikkein yleisimpiä  aineita, joita ihmiset eivät voi syödä . Mutta sitten nämä kaikki muut ei-näkyvää-sipulia, ei -sieniä yms ovat ihan vaan tätä nykyajan hömpötystä, jonka ylisallivat vanhemmat sallivat. Sehän on nyt vain niin että jos ei kelpaa , ei sitten syö , ei tarvitse olla 10 eri vaihtoehtoja nirsoilijoille.

Meillä on ollut jo vuosia sellainen kiva porukka jossa vuoroin laitamme ruokaa toisillemme eli noin 10 :lle hengelle. Ikähaarukka noin 55-75. Ja ullatus, kaikille käy kaikki. Ilo laittaa tälle porukalle ruokaa, a

En tiedä miksi puhut niinkuin tuolla ikäluokalla ei olisi ruokarajoitteita. Sinun porukallasi nyt vaan ei satu olemaan.

Käyn usein syömässä muutamien 50-67 vuotiaiden kanssa, joiden seasta löytyy pitkäaikaisia vegaaneja, pähkinäallergisia, diabetesta, keliaakikko ja sitten kun mennään vielä vähän iässä eteenpäin niin alkaa lääkityksetkin määrittämään minkä hedelmän mehua saa ja ei saa juoda. Jotkut lääkitykset sotivat jopa esim. juuston kanssa.

Se on hienoa sinulle, että ystäväporukkasi on ruoan suhteen hyväonnisia. Mutta ruokarajoitteisia on aina ollut, ja aina tulee olemaan. Tunnen yhdenkin miehen, joka ulkomailla punkin pureman jälkeen olikin yllättäen TODELLA  allerginen punaiselle lihalle. 65-vuotias sai keliakiadiagnoosin viitisen vuotta sitten. Sinullekin voi allergia tai ruokarajoite puhjeta milloin tahansa. Kiitä onneasi.

Vierailija
535/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että ruokarajoitteisia on noin paljon. Kasvisruokavalio ja laktoositon ovat erittäin helppoja toteuttaa. Moniallergiset tai muuten hankalat kannattaa jatkossa jättää kutsumatta. 

Voi jestas kun on taas kyllä hyviä ihmisiä ja vanhempia täällä ilmoittamassa itsestään. Juuri tämän takia on ne stereotyypit että koulukiusattu on joku moniallerginen silmälasipäinen astmaatikko nörtti. Kun vanhemmista asti alkaa tuo erillistäminen ja syrjintä.

On ihan sairasta minusta kuvitella, että jättäisin lapseni ystävän kutsumatta hänen syntymäpäivilleen, koska minusta on muka vaikeaa keksiä hänelle syötävää (yhdellekään näistä listatuista ei kyllä ole yhtään vaikeaa keksiä).

Se normaalimpi reaktio on sääliä lasta ja vanhempia siitä, miten heidän täytyy jaksaa syynätä ainesosia ja

Päivänsankarin juhlissa on tarjolla hänen mieliherkkujaan. Minulla ei ole aikaa kokata jokaiselle erityiselle purjopetterille erikoisannoksia, enkä halua tarjota kaikille jotain kompromissiruokaa, jossa ei saa olla sitä tätä tuota. Fiksu moniallergikon vanhempi ilmoittaisi tuovansa muksunsa erikoiseväät mukana, eikä kuormittaisi juhlien järjestäjää. Koska fiksuja vanhempia ei näillä moniallergikoilla ole ollut, he jäävät kutsumatta. Jotta synttärisankarilla olisi juhlissaan mieluista tarjottavaa. 

Haloo. Jos sinä itse kysyt kutsussa allergioita ja erikoisruokavalioita, menetät oikeuden tällä tavalla kilahtaa, kun vastaus tulee. Jos et aio tehdä muutoksia menuun, vaan rakkaan Jani-Petterisi juhlilla (käsittämätöntä että nykyihmiset mieletävät juhlien olevan yhdelle ihmiselle eikä vieraille) täytyy olla juuri sitä mitä Jani-Petteri toivoo, niin Älä. Kysy. Ruokavalioista. Silloin jokainen allergikon vanhempi tietää, mitä seuraavaksi tehdään.

Vierailija
536/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali kakut ja muut pöperöt.se on voivoi jos on vikaa kropassa.

meillä ei kysellä mitään  allergioita.

Vierailija
537/562 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se normaalimpi reaktio on sääliä lasta ja vanhempia siitä,

Ei en kysy. Niinhän minä kirjoitin. Moniallergiset tai muuten hankalat eivät saa kutsua. Näin tämä on helppoa ja yksinkertaista. 

Siisti myös suusi, sinä täällä kilahtelet. 

Vierailija
538/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten kun pidin lapselleni vielä kaverisynttäreitä, mieleeni ei tullut edes kysyä erityisruokavalioista tai allergioista. Kukaan vanhemmista ei myöskään sellaisia maininnut. Lapset söivät mielellään mitä oli tarjolla ja kaikki edelleen hengissä. Itse olen kasvisssyöjä enkä ikinä esitä erityistoiveita itselleni. Todella vakavat henkeä uhkaavat allergiat ovat todella harvinaisia.

Vierailija
539/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut Suomi onkin paska maa!

Sehän tämän aloituksen motiivi taitaa olla, että pästään nostattamaan omaa egoaan ja haukkumaan kuinka muiden perheissä...

Allergiota on ollut kautta aikojen ja tietämys niistä on lisääntynyt. Itse en esim. pysty syömään punaistalihaa ilman huonoa oloa, enkä syö sitä edes kenenkään mieliksi esim. synttäreillä. 

Huono olo ei ole allergia.

Vierailija
540/562 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitäkin äitejä, jotka "harrastavat" ruokavalioita ja ovat sitä mieltä  että koko perhe voi paremmin jos syödään nyt laktoositonta tai gluteiinitonta ruokaa tai kukaan perheestä ei syö kalaa ja mereneläviä koska äitiä etoo kalan haju ja käsittely. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi