Bartholin rauhasen poisto
Onko täällä ketään kenelle tämä olisi tehty? Tehtiinkö julkisella vai yksityisellä (hinta..?)? Toipumisaika? Mitä kipulääkkeitä sait? Kauanko niitä joutui syömään? Koska pystyi harrastamaan seksiä? Millon kivut loppuivat?
Itsellä edessä toistuvien paiseiden vuoksi... :/ kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Onko esim. klamydian tai genitaalimykoplasman mahdollisuus poissuljettu?
Itsellä on toinen rauhanen tulehtunut ainakin 6 kertaa, mutta tässä nyt on mennyt useampi vuosi. En ole keksinyt mikä rauhasta aktivoi/tulehduttaa, mutta epäilen aikanaan alkaneen oireettomasta klamydiasta, jonka sain vakikumppanilta (kiitos vaan niille kaikille jotka ette käy testeissä)
N30
Joo, on poissuljettu. Eli kukaan ei vaan tiedä mistä tää johtuu; alkoi yhtäkkiä ja nyt pian vuoden vaivannut jatkuvasti, vaikka word katetri ja marsis tehty...
-Ap
Onko vielä kokemuksia? Itse joudun tähän parin viikon kuluttua...
Up!
Koska teillä muilla oli seksiä rauhasen poiston jälkeen?
Kauanko kesti, että tikit sulivat kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi! Multa poistettiin toinen rauhanen seitsemän vuotta sitten, kun tulehdus kroonistui ja kipeät abskessit uusivat loppuvaiheilla jo kuukauden välein. Julkisella puolella leikattiin, tavallista sairaalamaksua enemmän siitä ei tullut kuluja. Olin leikkauksen jälkeen yhden yön sairaalassa. Kipeä olin viikon-pari. Makoilin ja seisoskelin, istuminen alkoi luonnistua toisella viikolla. Seksiä en uskaltanut harrastaa kuukauteen.
Jos se on pakko poistaa, se on pakko poistaa, eikä siinä sen kummempaa. Minulla ei ollut vaihtoehtoja, kun tilanne oli jo niin hankala. Valitettavasti tuntoherkkyys toisella puolella aina klitorikseen asti on jonkin verran kärsinyt eikä yhdyntä tunnu entiseltään, kun toinen puoli emättimen suusta on hieman turta. Kosteutta tulee omasta takaa, kun tarpeeksi kiihottuu, mutta sen verran vähemmän että liukuvoide on ollut tarpeen sekä alussa että touhujen jatkuessa pidempään. Orgasmi ei tule yhtä herkästi kuin ennen, mutta kärsivällisyydellä sekin on saavutettavissa. Toinen puoli toimii kuitenkin normaalisti.
Epikriisissäni luki, että rauhanen oli tosi syvällä. Heti sen takana kulkee pudendaalihermo ja omalla kohdallani (täysin maallikkona huom.) veikkaan, että arpikudos on saattanut jäädä painamaan. Se ainakin selittäisi tuntoherkkyyden laskun ja harvakseltaan tulevat sähköiskumaiset, elohiirimäiset tuntemukset operoidulla puolella.
Nämä haitat ovat kuitenkin pieniä verrattuna lähtötilanteeseen, ja olisin edelleen päätynyt samaan. Tarkoitus ei missään nimessä ole pelotella. Olisin itse vaan toivonut, että joku olisi kertonut minulle tällaisista puolista joskus, niin olisin osannut varautua henkisesti.
Jokainen on yksilö ja omalla kohdallani tuntoherkkyys ei kärsinyt leikkauksen vuoksi.
Pahempaa sai aikaiseksi kätilö veitsensä kanssa.[/quot
Btw kätilö leikkaa saksilla. Katso netistä kuva.
Minulla synnytyksessä leikattu väliliha sai aikaan sen että kohta on osin tunnoton ja kosteutta rauhasesta siltä puolin ei tule mikä on ikävä asia. En olisi halunnut välilihaa leikattavan ja lapsi ei ollut iso.
Up
Mulla meni 4 vkoa. Eka kerta kamala, heti seuraavana päivänä jo ok! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esim. klamydian tai genitaalimykoplasman mahdollisuus poissuljettu?
Itsellä on toinen rauhanen tulehtunut ainakin 6 kertaa, mutta tässä nyt on mennyt useampi vuosi. En ole keksinyt mikä rauhasta aktivoi/tulehduttaa, mutta epäilen aikanaan alkaneen oireettomasta klamydiasta, jonka sain vakikumppanilta (kiitos vaan niille kaikille jotka ette käy testeissä)
N30
Tuota tulehdusta voi olla myös neitsyillä eli ei ole liitännäinen seksitauteihin.
Minulla leikattu se rauhanen pois 2kk sitten, nyt samassa kohtaa patti josta tulee mätää...mitä tuo voi olla kun kerran rauhanenkin poistettu...
Hei, kerroit että sinulla on ollut tuo leikkaus 7 vuotta sitten. Onko sinulla tuo rauhanen vaivannut enään ollenkaan sen jälkeen? Onko tulehtunut uudelleen ? Itselläni on tehty marsupialisaatio (rauhanen avattiin ja tyhjennettiin) toiseen rauhaseen noin kaksi vuotta sitten ja nyt on taak kipeä sama puoli ja noin kirsikkatomaatin kokoinen kivulias patti joka hieman vuotaa eritettä ja mietin että pitäisikö poistattaa koko rauhanen jos nyt alkaa enemmän vaivata...
Kerroit, että sulle tehtiin tuo marsupialisaatio, niin palautuiko leikkaus haavat kiinni toisiinsa vai jäikö jäljelle vain aukko?
Itselle leikkaus tehty 2 vkoa sitten ja edelleen sormen mentävät kolot molemmin puolin. Alapää näyttää kuin räjähdyksen jäljiltä ja oon ihan kauhuissani asian kanssa. Tällaiseksikö se jää nyt loppuelämäksi?
Olin kyllä ymmärtänyt, että haavan reunat päärmätään, mutta ei käynyt mielessäkään, että sinne jää jotkin kolot, eikä haava kuroudu kiinni umpeen.
Siksi kysynkin kuinka teidän marsupialisaatio haavat on parantuneet?
Nostelen ketjua. Itselläni ehkä edessä leikkaus, mutta mietityttää paljon. Kaksi kertaa ollut paise ja kysta avattu toiset kaksi kertaa, paiseet 3 vuoden välein ja toisella kertaa pääsi erittäin pahaksi (oli traumaattinen kokemus). Molemmilla kerroilla katetroitu. Pelottaa juurikin nuo mahdolliset sivuvaikutukset leikkauksen jälkeen ja jos seksi ei enää tunnu miltään :/ olisiko kokemuksia leikkauksesta ja elämästä sen jälkeen?
MM. kirjoitti:
Kerroit, että sulle tehtiin tuo marsupialisaatio, niin palautuiko leikkaus haavat kiinni toisiinsa vai jäikö jäljelle vain aukko?
Itselle leikkaus tehty 2 vkoa sitten ja edelleen sormen mentävät kolot molemmin puolin. Alapää näyttää kuin räjähdyksen jäljiltä ja oon ihan kauhuissani asian kanssa. Tällaiseksikö se jää nyt loppuelämäksi?
Olin kyllä ymmärtänyt, että haavan reunat päärmätään, mutta ei käynyt mielessäkään, että sinne jää jotkin kolot, eikä haava kuroudu kiinni umpeen.Siksi kysynkin kuinka teidän marsupialisaatio haavat on parantuneet?
Miten sulla parantui haavat?
Minulta leikattiin 9.8 eli alle viikko sitten toinen rauhanen pois. Siihen kehittyi jatkuvasti kystaa jota tyhjennettiin ehkä 3-4x ja kokeiltiin myös Wordin katetria. Ei mennyt kuin alle kk niin tilanne oli taas sama; rauhanen alkoi täyttyä ja paisua. Siinä kohtaa sanottiin että nyt kannattaa jo leikata se pois.
Olen itse 36v, aktiivinen seksielämä, ei lapsia. Olin kauhuissani ajatuksesta, että omaa liukkautta ei enää irtoa kuin puoliteholla, jälkikivut ja toipuminen, mahdolliset muut komplikaatiot..... Mutta eihän tuon kanssa ollut vaihtoehtoja kun tilannetta ei saatu muuten haltuun.
Toimenpide tehtiin päiväkirurgisesti nukutuksessa ja pääsin pois jo muutaman tunnin kuluttua leikkauksesta.
Kipeäksi tästä tulee juu. Istuminen on todella vaikeaa, enkä sitä tee pitkiä aikoja. Puolimakuu sohvalla on paras asento. Kylmää pidän 3x/pv että turvotus laskisi ja ehkäisisi jälkikomplikaationa verenvuotoa, kertymistä tuonne leikkausalueelle ihon alle (joka pitäisi taas avata jotta saataisiin tyhjättyä pois.....hyi, ei kiitos)
Kipulääkettä en juuri käytä. En koe että siitä olisi apua. Panadolia 1x/pv lähinnä tulehdusriskiä madaltamaan
Vessassa käyminen isommalla asialla yhtä juhlaa..paineen tunne kun on rivi tikkejä useassa kerroksessa ei jätä kivuttomaksi. Kannattaa katsoa mitä syö ja harkita vatsan toimintaa helpottavaa lääkettä tms. Kipu, liikkumattomuus ei varsinaisesti helpota. Itse liikun lyhyitä pätkiä, maltillisesti.
Jos muistan niin kommentoin myöhemmin miten menee. Nyt olen niin kysymysmerkkinä, että riittääkö 2vko sairasloma, onko tuo suht kova turvotuskyhmy normaalia vai juuri sitä verikertymää.... Väsyttää ja on useana päivänä ollut huono olo, pahoinvointia niin ei tässä kohtaa vielä tiedä miten toipuu.
Kuulostaa oudolta että kokonaan poistettaisi, onko sellaiselle tarvetta. Voiko tulehdukset tulla miehen kautta. Liikaosat ehkä, jos on ylimääräistä runsaasti. Eikö alaosa kuivu kokonaan, jos sitä ei ole. Olisi hyvä pyytää ensin muilta erikoislääkäreiltä tietoja, tarkemmin.
Miehen vuoksi ei leikkaukseen? Entä jos ei harrastele hetkeen mitään, jos se paranee.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta että kokonaan poistettaisi, onko sellaiselle tarvetta. Voiko tulehdukset tulla miehen kautta. Liikaosat ehkä, jos on ylimääräistä runsaasti. Eikö alaosa kuivu kokonaan, jos sitä ei ole. Olisi hyvä pyytää ensin muilta erikoislääkäreiltä tietoja, tarkemmin.
Hei. Olin käynyt usealla alan ammattilaisella ja kuten alussa kerroin; poisto ei ole ensimmäinen eikä ensisijainen vaihtoehto, vaan muita vaihtoehtoja kokeiltiin kyllä ensin. Kommentistasi huomaa, että maallikkona moni asia on sinulle epäselvää ja kuvittelet että olisin tehnyt näitä päätöksiä yksin ilman harkintaa. Näin ei todellakaan ole. Leikkaus oli perusteltua ja tarpeen. Kannattaa keskustella oman lääkärin kanssa jos sinulle tulee joskus vastaavaa eteen.