Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perimä olla jotain kummankin vanhemman perimän väliltä?

Pohtija
30.03.2019 |

Olen pohtinut, että voiko esim erittäin tummaihoinen ja todella vaaleaihoinen saada lapsen, joka on jotain kummankin ihonvärin väliltä?
Taikka voiko tummanruskea silmäinen saada vaaleanharmaa silmäisen kanssa vihreäsilmäisen lapsen?
Esim jos kummankin geeniparissa on vain kaksi dominoivaa geeniä, eli kumpikaan ei kanna lainkaan vaaleaa tai tummaa pigmenttiä vain jompaakumpaa.
Eli se ei voi olla silloin jotain siltä väliltä, vaan sen on oltava joko tumma tai vaalea?
Ilmeisesti voi kun katsoo joitain perheitä, joissa toinen vanhemmista on tummaihoinen ja toinen vaalea.
Mikäli on mahdollista niin osaisiko joku selittää miten se tapahtuu geneettisesti, ja kuinka todennäköistä se on?
Määrääkö ihmisen ihonvärin vain yksi geeni?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meghan Markle, katso kuvia hänestä ja hänen vanhemmistaan.

Vierailija
2/4 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ihonvärin määrää usea geeni. Sen vuoksi hyvin tyypillisesti lapsen ihonväri on jotain vanhempien ihonvärin väliltä. Myös silmien väriin vaikuttaa monta geeniä, eikä silmien värien periytyminen mene niin suoraviivaisesti kuin biologian kirjoissa usein esitetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat vanhemmat ovat hyvin vaaleita ja itse hyvin tummahiuksinen ja silmät ruskeat ja olen kuin kopio isäni siskosta eli tädistäni. Monet jotka ovat tunteneet tätini, väittävät jopa ääneni olevan samanlainen ja valokuvat todistavat ulkonäöstäni samaa eli kaikki on mahdollista, kun geenit periintyvät monen sukupolven ajalta, myös ristiin.

Vierailija
4/4 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmat vanhemmat ovat hyvin vaaleita ja itse hyvin tummahiuksinen ja silmät ruskeat ja olen kuin kopio isäni siskosta eli tädistäni. Monet jotka ovat tunteneet tätini, väittävät jopa ääneni olevan samanlainen ja valokuvat todistavat ulkonäöstäni samaa eli kaikki on mahdollista, kun geenit periintyvät monen sukupolven ajalta, myös ristiin.

Ai mitä meinaat ristiin? :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän