Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä pilalla matalan äo:n takia!

toivonsamenettänyt
29.03.2019 |

Kävin neuropsykologisissa testeissä ja järkytyin, kun selvisi että mun älykkyysosamäärä on alle 80, olen siis täysi idiootti :( Todettiin myös vaikea hahmotushäiriö, se selittääkin vuosia jatkuneen koulukiusaamisen ja opiskeluvaikeudet...

Matikka täyttä herpreaa ja vitosella läpi, muut aineet keskivertoja mutta aina on ollut ongelmia sos.tilanteiden hahmottamisessa ja muut ovat tietenkin huomanneet tämän ja siksi kiusanneet. Itsetuntoa mulla ei ole enää ollenkaan, eläkepapereita on suositelu koska en tule selviämään ns. normaalista työelämästä.

Matala äo on varsinkin nykyaikana kirous, suurin osa palkkatöistä vaatii normaalia älykkyyttä ja hyviä hahmotustaitoja sekä sosiaalisten tilanteiden hallintaa. Multa puuttuu nuo kaikki. Olen harkinnut itsemurhaa...

Kiitos jos joku jaksoi lukea, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekin. Tällä hetkellä olen todella masentunut...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi perusteella älysi on ihan riittävä.

Vierailija
2/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä lohduttaa yhtään, niin tekstisi perusteella vaikutat kyllä älykkäämmältä kuin moni muu, joka olisi esim. kirjoittanut "äö" tarkoittaessaan älykkyysosamäärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo vielä ole se idiootin raja. Kyllä, olet alle keskiarvon, mutta ihan riittävän normaali. Eikö ne neurolla antaneet mitään jatkosuunnitelmia, paitsi sen eläkkeen? Varmasti tuntuu pahalta, jos ei ole palkkatyökunnossa, mutta kunhan olet tuosta hiukan tointunut, niin miten olisi sen eläkkeen ohella jokin vapaahetoistyö? Voisit olla ihan korvaamaton vaikka jossain kissatalolla, tai mikä nyt itseä kiinnostaa. 

Vierailija
4/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, sinä taas.

Vierailija
5/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvin kyllä kirjoitat, että et nyt niin pihalla voi olla. Toisekseen, älykkyysosamääräähän ei voi oikeasti mitata mitenkään. Ei se pistemäärä kerro oikeasti mitään. Siihen vaikuttaa esim. elämäntilanne (oletko itkenyt itsesi uneen viimeiset 3 viikkoa eron takia, onko lapsesi huutanut koliikissa jne). Itse olen aina saanut älykkyystesteissä lukemaksi 140 tai yli, ja voin kertoa että perusduunari olen. Enkä pärjännyt koulussakaan mainittavammin, että en usko että nuo testit pitävät paikkaansa. Täytyisihän sen jossain näkyä jos oikeasti olisin jotenkin tosi älykäs. (Esim. en viettäisi aikaa tällä palstalla, vaan tekisin syöpätutkimusta tms.)

Vierailija
6/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä❤️

Kirjoitat hyvin, joten et voi olla joka osa-alueella heikko. Mitäpä jos miettisit muutamia kiinnostuksen kohteita ja alkaisit työstämään mielenkiintoisia asioita. Esimerkiksi, jos tykkäät piirtää tai laulaa, niin voisit hankkia ainakin jonkin harrastuksen mielenkiinnon kohteista. Tai mitä, jos alkaisit kirjoittamaan? Siinä näyttäisit ainakin olevan hyvä . Osaat kirjoittaa kauniisti, ajatuksella, osaat kappaleenjaot sekä tekstistäsi löytyy ”eläviä sanoja ”. Älä menetä toivoasi ap! Olet hieno, arvokas ja rohkea ihminen ja uskallat avautua. Toivon todella, että saisit jostain itseluottamusta!

Vierailija
7/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä lohduttaa yhtään, niin tekstisi perusteella vaikutat kyllä älykkäämmältä kuin moni muu, joka olisi esim. kirjoittanut "äö" tarkoittaessaan älykkyysosamäärää.

Kyllä! Ap on tekstin perusteella fiksu ihminen enkä minä ainakaan olisi osannut tuon aloituksen perusteella ap: tä heikoksi. Ap kirjoittaa paremmin kuin moni muu ihminen! Kumpa hän arvostaisi omaa osaamistaan.

Vierailija
8/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Tämä tyyppi esittää vähän väliä olevansa täystollo ja aina korostaa, kuinka ei osaa matematiikkaa. Mikä lie säälin kerjäys motiivina.

Vierailija
9/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Ikis jos sitä mietitte! Halusin vaan avautua täällä olostani enkä kerjää sääliä vaan mietin miten selvitä tästä elämästä...Joku ehdotti vapaaehtoistyötä mikä voisi olla ihan ok vaihtoehto kohdallani, oon saanut myös positiivisia viestejä tänne, kiitos niistä :)  Kai mä hain jotain vertaistukea tällä avauksella kun on niin paha olo ja tuntee olevansa arvoton

Vierailija
10/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksesi perusteella älysi on ihan riittävä.

Noin joka kymmenennellä on äo 80 tai alle. Ap:n kirjoitus havainnollistaakin hyvin sitä, kuinka huonosti ihmiset yleensä tunnistavat heikkoälyisen ihmisen.

Vierailija
11/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ap:n kaltainen eli ns. vähemmän älykäs ja testeillä tämäkin todettu, ainainen häpeä matkassa kun ei pärjää tässä yhteiskunnassa eikä varsinkaan työelämässä, joutuu ihmisten silmätikuksi helposti ja erottuu joukosta, ihmiset on myös hyväksikäyttäneet tyhmyyttäni eri tavoin ja vasta jälkeenpäin olen tajunnut, ei ole helppoa olla tyhmä!

Vierailija
12/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on älykäs niin on myös nopea kirjoittamaan, ja silloin tuollainen äö voi olla ihan typo, joka ei tarkoita sitä, etteikö henkilö tajuaisi äo:n olevan lyhenne älykkyysosamäärästä.

Vierailija
13/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa minusta fiksulta ja analyyttiselta.

Minulla on korkea äo ja yhdistettynä traumaattiseen lapsuuteeni se on tuonut vain ongelmia. Äo:ni on 142 (mensa, virallinen). Olrn erakko, yksinäinen ja vailla ystäviä, aina vain kehittelen mielessäni teorioita, analysoin ja tutkin - enkä osaa itse olla ”läsnä” oikein missään tilanteessa.

Olen koulutettu (yliopisto oli helppoa) ja työsdäni ihan hyvin menestynyt, sekä olen myös sosiaalisesti ”roolitaitava” (osaan NÄYTELLÄ kohteliasta, puhua small talkia, kysellä kuulumisia) mutta oikeasti en osaa olla ystävä kenenkään kanssa enkä osaa päästää oikein ketään lähelle.

Meistä kahdesta, rakas ap, SINÄ olet onnellisempi. Joten ole tyytyväinen siihen mitä sulla on! :)

Vierailija
14/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina luullut että "tyhmät" ovat autuaan onnellisia ja voivat paremmin henkisesti kuin liian älykkäät.

Jos on syvällisellä tavalla älykäs, niin on tietoinen niin paljon enemmän maailman, elämän ja kaiken sortin pahuudesta ja kieroutuneisuudesta, että väkisinkin turhautuu. Vai onko se nyt turhaantuu? Sanokaa pilkun n*ssijat nyt jotakin.

Sellaisille jotka nyt matalaa älykkyyttään kovasti surevat ja häpeävät, tahtoisin sanoa, etten minä ainakaan pidä tyhmiä ihmisiä alempina ja huonompina, elleivät sitten ole luonteeltaan inhottavia ja moraalisesti notkeita.

Ihmisen arvo määriintyy sen mukaan miten kohtelee toisia eläviä olentoja, ei sen mukaan millaisia ominaisuuksia on saanut ilmaiseksi ja ilman omaa myötävaikutustaan syntymälahjaksi.

Vierailija
15/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina luullut että "tyhmät" ovat autuaan onnellisia ja voivat paremmin henkisesti kuin liian älykkäät.

Jos on syvällisellä tavalla älykäs, niin on tietoinen niin paljon enemmän maailman, elämän ja kaiken sortin pahuudesta ja kieroutuneisuudesta, että väkisinkin turhautuu. Vai onko se nyt turhaantuu? Sanokaa pilkun n*ssijat nyt jotakin.

Sellaisille jotka nyt matalaa älykkyyttään kovasti surevat ja häpeävät, tahtoisin sanoa, etten minä ainakaan pidä tyhmiä ihmisiä alempina ja huonompina, elleivät sitten ole luonteeltaan inhottavia ja moraalisesti notkeita.

Ihmisen arvo määriintyy sen mukaan miten kohtelee toisia eläviä olentoja, ei sen mukaan millaisia ominaisuuksia on saanut ilmaiseksi ja ilman omaa myötävaikutustaan syntymälahjaksi.

Näinhän se on, älykäs on liiankin tietoinen asioista ja näkee ympärillään enemmän syy-yhteyksiä ja seuraussuhteita.

Mutta se stereotypia ei ole sinällään aina totta että älykäs on täysin kyvytön sosiaalisesti ja osaa vain päästää sammakoita suustaan. Tiedän älykkäitä ihmisiä jotka on hyvinkin sosiaalisia ja osaavia siinä. Itse en ole mutta osaan teeskennellä :)

T. Se mensa

Vierailija
16/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne ratkaisee enemmän kuin älykkyys osamäärä, lähde työkokeiluihin, niin varmasti löydät alan joka sopii sinulle, on olemassa niin montaa työtä kaupassa tarvitaan myyjän lisäksi henkilökuntaa joka pitää hyllyt kunnossa, työskentelee varastossa yms. Hoitoalalla on paljon muutakin kuin sairaanhoitaja, lähihoitajan opintoja voisi harkita tai jonkin "hoitiapulaisen" työtä, rakeennuksilla tarvitaan siivoojasta asti työntekijöitä eli ei tarvitse olla insinööri... Rohkeasti vaan etsimään ja kokeilemaan erilaisia hommia, tekemällä oppii parhaiten.

Vierailija
17/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuosta kannata huolestua. 80-110 on aikalailla täysin samankaltaisia. Luultavasti olet parempaakin seuraa kuin itsestään liikoja luulevat koulut muistipelinä läpivetäneet idiootit.

Vierailija
18/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nyt naisena mikään maailmanloppu. 

Ainahan voi etsiä varakkaan miehen ja sitten pääsee elämään ja tekemään ihan niitä samoja juttuja kuin älykkäätkin - joskin ilman arkista puurtamista. 

Vierailija
19/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. vaikea uskoa, että alle 80 äo:lla kirjoitettaisiin noin? Mutta ehkä se on mahdollista. Kyse olisi kuitenkin virallisesti heikkolahjaisesta ihmisestä, jonka on vaikea lukea saati kirjoittaa. 

Kuitenkin korkea älykkyys voi olla kirous yhtä lailla. Itselläni on tasan tuo sama 142, joka tuotiin jo esiin tässä ketjussa. Terveisiä vain kollega :D

Olen aina ulkopuolinen. En voi sietää epäloogisuuksia, en viihdy missään, olen hankala ja epämiellyttävä ihminen. Siksi olenkin lähinnä yksin. 

Vierailija
20/27 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti matalaa äo:ta selittää tuo hahmotushäiriö. Se laskee psykologisten testien kokonaispistemäärää (=älykkyysosamäärää), mutta hahmotushäiriön diagnoosin saamiseksi muiden kuin visuaalisten hahmotuksen osa-alueiden tulee olla likimain keskitasoa. Eli todennäköisesti muut osa-alueesi saattavat olla ihan normaalitasoisia.

Hahmotushäiriöönhän nimen omaan kuuluu myös sosiaalisten tilanteiden hahmottamisen vaikeus. Kyse on siis siitä, että tuo osa-alue on sinulla heikompi kuin muut, ei siitä, että olisit laaja-alaisesti heikompitasoinen. 

Erikoista ylipäätään, että neuropsykologi kertoi sinulle älykkyysosamäärän - yleensä sitä ei kerrota juuri siksi, että se aiheuttaa asiakkaalle turhaa huolta. Muutoinkin älykkyysosamäärään kannattaa suhtautua varauksella. Ei ole tavatonta, että ihminen saa syystä tai toisesta testien perustella älykkyysosamääräksi alle 70 (eli kehitysvamman diagnostisen rajan), mutta arjessa hän toimii kuitenkin hyvin ja yleinen käsityskyky ja toimintakapasiteetti on aivan riittävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan