Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon ihan hukassa tulevaisuuden suhteen

Vierailija
29.03.2019 |

Ite oon siis nyt 24-vuotias ja oon vieläkin ihan hukassa tulevaisuuden kanssa.. Pienestä pitäen oon aina halunnut näyttelijäksi, ollut mukana harrastajateattereissa, rakastanut esiintymistä ja en ole koskaan osannut kuvitella itseäni missään muussa ammatissa, mutta nyt on alkanut usko loppua asian suhteen. Jälleen edellispäivänä tipuin NÄTY:n kokeista rannalle (tällä kertaa jopa melkein heti kättelyssä), ja sama käynyt Teakissa jo useampaan kertaan, ja alan menettämään intoani ja uskoani omiin kykyihini ja taitoihini. Alkaa ikä tulemaan pikkuhiljaa vastaan, ja tiedän kuitenkin, että monet tunnetut näyttelijät ovat päässeet vasta 7-8 yrittämällä sisään, mutta itse olen aina tippunut noista kokeista jo heti alkuvaiheessa (kerran pääsin 3.vaiheeseen asti), joten alkaa tuntua, että lahjani ja potentiaalini ovat todellisuudessa hyvin marginaalisia.

Oon nyt tässä lukion jälkeen työskennellyt kaupan kassalla jo useemman vuoden ajan, mutta ongelma on siis se: etten keksi mitään muuta alaa näyttelijäntyön lisäksi, mihin haluaisin paneutua ja antaa kaikkeni. Esimerkiksi insinöörialat sun muut on ehdoton no-no (oon äärimmäisen epäkäytännöllinen ihminen), ja myöskään kauppis, oikis ja hoitoalat eivät liiemmin kiinnosta. Oon ihan hukassa tulevaisuuden suhteen, ja nyt usko teatterintekemiseenkin alkaa hiipua, joten en yhtään tiedä, mitä jatkossa on luvassa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluat näyttelijäksi, niin pyri jonnekin kansanopistoon opiskelemaan alaa. Ei siitä ammattia saa, mutta paremmat valmiudet varmasti. Ite kävin aikanaan Voionmaan opiston näyttelijälinjan, ja jotkut ovat saaneet töitäkin noiden kautta, mutta itse en yrittänyt, kun löysinkin kutsumukseni toiselta alalta.

Vierailija
2/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä että on kaupan kassalla mitään vikaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esiintymisestä pidät, niin hyvin monessa ammatissahan esiintymistaitoa tarvitaan, ei vain näyttelijäntyössä. Esimerkiksi tv-toimittajan työssä on eduksi, että viihtyy myös kameran edessä. 

Vierailija
4/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä että on kaupan kassalla mitään vikaa ole.

Ei olekaan, en sitä sano. Koko ajan vain toivoisin olevani teatterissa töissä ja unohtavani kaiken muun.

AP

Vierailija
5/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen kansanopistovuotta, Lahden teatterilinja on tosi hyvä ja Laajasalonin on, molemmilta päätynyt aika huomattavasti porukkaa Teakiin.

Vierailija
6/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin suosittelen kansanopistovuotta, Lahden teatterilinja on tosi hyvä ja Laajasalonin on, molemmilta päätynyt aika huomattavasti porukkaa Teakiin.

Oon miettinyt samaa myös. Vielä olisi tosin Teakin kokeet toukokuussa, olettaen siis että pääsen valintakokeisiin (jonne 99% ennakkotehtävän tehneistä pääsevät), joten nyt paneudun 100-prosenttisesti niihin, mutta haen kuitenkin!

AP

Vierailija
7/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä katsomassa vaikka Teakin sivuilta jonkun vuosikurssin osallistujat ja googlettele sitten, moniko on tehnyt mainittavasti työtä näyttelijänä. Kaikenmaailman opiskelijaprokkiksetkin laitetaan IMDB:hen, että jos vupsikymmen sitten valmistuneella ei ole siellä kun kourallinen nimikkeitä, niin en pitäisi kovin vaivan arvoisena käyttää vuosia siihen kouluun. Itse tiedän Taikista leffapuolelta valmistunutta porukkaa ja vaikka muistaakseni jokainen kyllä jotain alaan liittyvää tekee, niin ei taida kukaan niillä hommilla itseään elättää. Silloin tällöin opettavat muutaman viikon kansanopistossa tai koittavat saada rahoitusta kasaan jollekin leffalle jota kukaan tuskin näkee tai jos käy tosi hyvä tuuri, niin se näytetään kerran Ylellä.

En siis sano etteikö alalle saisi haluta tai että se olisi välttämättä huono, mutta mieti tarkkaan. Maailmassa on niin paljon vaihtoehtoja ja ammatteja, joista et ole kuullutkaan.

Vierailija
8/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset yleensä "paneudu ja anna kaikkeaan" omalla alallaan, vaan suurimmalle osalle työ on vain yksi osa elämää. Siis se on ihan hyvä vaihtoehto että löytää sellaisen työn tai alan joka on itselle ok, eikä sen enempää. Kun työpaikka on ihan mukava, tulee toimeen työkavereiden kanssa ja osaa hommansa, niin elämä on ihan hyvää. Ymmärrän kyllä että nuorena haluaa löytää sellaisen alan jota suorastaan rakastaa ja johon haluaa uppoutua, mutta hyvinkin voi olla että jo 27v:nä pidät muita asioita tärkeämpinä. Että älä nyt ainakaan stressaa, vaikka mitä voi vielä käydä.

Suosittelen että katsot netistä ihan kaikki koulutukset mitä Suomesta löytyy (ne on kaikki samalla sivulla kumminkin) ja sitten kayt jokaisen niistä hitaasti läpi. Ehkä sieltä löytyy jotain, mitä voisi harkita.

Vierailija
9/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä katsomassa vaikka Teakin sivuilta jonkun vuosikurssin osallistujat ja googlettele sitten, moniko on tehnyt mainittavasti työtä näyttelijänä. Kaikenmaailman opiskelijaprokkiksetkin laitetaan IMDB:hen, että jos vupsikymmen sitten valmistuneella ei ole siellä kun kourallinen nimikkeitä, niin en pitäisi kovin vaivan arvoisena käyttää vuosia siihen kouluun. Itse tiedän Taikista leffapuolelta valmistunutta porukkaa ja vaikka muistaakseni jokainen kyllä jotain alaan liittyvää tekee, niin ei taida kukaan niillä hommilla itseään elättää. Silloin tällöin opettavat muutaman viikon kansanopistossa tai koittavat saada rahoitusta kasaan jollekin leffalle jota kukaan tuskin näkee tai jos käy tosi hyvä tuuri, niin se näytetään kerran Ylellä.

En siis sano etteikö alalle saisi haluta tai että se olisi välttämättä huono, mutta mieti tarkkaan. Maailmassa on niin paljon vaihtoehtoja ja ammatteja, joista et ole kuullutkaan.

No, itse en kuitenkaan hae näyttelijäksi siksi, että saavuttaisin mainetta ja mammonaa, enkä ole ikinä edes haaveillut tähteydestä (edes lapsena). Varmasti näyttelijänä olisin se, joka karttaisi julkisuutta viimeiseen asti. Näyttämö on pienestä pitäen ainut paikka, missä olen saanut rentoutua, tulla hyväksytyksi ja antaa itsestäni kaiken irti. Ja mitä työttömyyteen tulee, siihenkin olen varautunut. Kunhan saan tehdä töitä (edes paikoitellen) alalla, josta oikeasti nautin.

AP

Vierailija
10/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun gnollit hyökkää vain sankarit selviytyy.

Vierailija
11/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sulle yhden neuvon: hanki itsellesi porvarillinen ammatti. Ihan mikä tahansa, vaikka koulunkäynninohjaaja, lähihoitaja, liikunnanohjaaja, vartija, kokki.... mikä vaan missä voit tehdä osa-aikaista tai keikkatyötä.

Ainakaan alkuun, vaikka pääsisit Teakiin tai muualle opiskelemaan näyttelijäntyötä, et sillä

elä joten on hyvä olla joku backup-homma jolla elättää itsensä.

Vierailija
12/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse en kuitenkaan hae näyttelijäksi siksi, että saavuttaisin mainetta ja mammonaa, enkä ole ikinä edes haaveillut tähteydestä (edes lapsena). Varmasti näyttelijänä olisin se, joka karttaisi julkisuutta viimeiseen asti. Näyttämö on pienestä pitäen ainut paikka, missä olen saanut rentoutua, tulla hyväksytyksi ja antaa itsestäni kaiken irti. Ja mitä työttömyyteen tulee, siihenkin olen varautunut. Kunhan saan tehdä töitä (edes paikoitellen) alalla, josta oikeasti nautin.

AP

En tietenkään puhu tähteydestä, Suomessa sitä nyt ei käytännössä edes ole tarjolla. Mutta leffapuolella nyt ainakaan ei ole kummoisia rooleja tarjolla kuin kouralliselle ja ei teattereihinkaan ihan vain kävellä sisään. Eli siis tarvitsetko tosiaan useamman vuoden koulutuksen siihen, että olet vaikka jossain pikkukaupungin teatterissa näyttelijänä? Jos taas haluat vain näytellä, niin onko sen pakko olla työ? Ja ylipäänsä, missä päin Suomea haluat asua? Isommissa kaupungeissa on taatusti kilpailua ihan riittämiin, haluatko ottaa siihen osaa, vai käykö osa-aikainen näytteleminen vaikkapa juuri jossain pienemmällä paikkakunnalla?

Vierailija
13/13 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

En tietenkään puhu tähteydestä, Suomessa sitä nyt ei käytännössä edes ole tarjolla. Mutta leffapuolella nyt ainakaan ei ole kummoisia rooleja tarjolla kuin kouralliselle ja ei teattereihinkaan ihan vain kävellä sisään. Eli siis tarvitsetko tosiaan useamman vuoden koulutuksen siihen, että olet vaikka jossain pikkukaupungin teatterissa näyttelijänä? Jos taas haluat vain näytellä, niin onko sen pakko olla työ? Ja ylipäänsä, missä päin Suomea haluat asua? Isommissa kaupungeissa on taatusti kilpailua ihan riittämiin, haluatko ottaa siihen osaa, vai käykö osa-aikainen näytteleminen vaikkapa juuri jossain pienemmällä paikkakunnalla?

No en ainakaan pysty näkemään itseäni missään muussa työssä. Ja pikkukaupungitkin käy, ei sillä asuinalueella niin väliä. Olen ollut castingeissa niin Raumalla kuin Kokkolassakin, mutten ole tullut vielä valituksi.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan