Kun työntekijä uupuu, on apu usein liian myöhässä - oletko kokenut työuupumusta?
Hyvä artikkeli YLE:n nettiuutisissa otsikolla:
Kun työntekijä uupuu, on apu usein liian myöhässä – Henkinen hyvinvointi on vasta nyt alkanut kiinnostaa yrityksiä
Kommentit (13)
Minä totesin loppuvuodesta että kohta katkeaa kamelin selkä ja olen talven aikana käynyt neljä kertaa keskustelemassa tunnin verran työterveyslääkärin kanssa asiasta. Minullekin antoi lääkäri kolme vaihtoehtoa eli A) asiat korjaantuvat B) lakkaat yrittämästä liikaa ja muutat ajatusmaailmaasi tai C) vaihdat työpaikkaa. Tuota B-vaihtoehtoa olen yrittänyt, saa nähdä että onnistuuko.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yritystä henkinen hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään.
Ei meidänkään, paitsi juhlapuheissa ja henkilöstökertomuksen korulauseissa. HR:n tädeillä on kevyttä ja iisiä kun päivät kuluvat powerpointteja laatiessa ja kollegoiden kanssa lounaalla käydessä. Ne on ihan toiset tyypit ja työtehtävät, joilla yritys joko pysyy pystyssä tai kaatuu ja uppoaa. Teknologiayhteisön henkilöstöjohtajana on vielä filologi mikä viimeistään kruunaa kakun.
Sanotaan, että hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia työntekijöitä. Onneksi ovella on aina jono uusia valmiina astumaan saappaisiin jos edeltäjällä pumppu pettää tai hissi jää kerrosten välille.
Itseasiassa juurikin ne tunnolliset ihmiset työuupumukseen sairastuvatkin. Monestikaan syynä ei ole yksin haastava raskas työ, vaan huono esimiestaso.
Tänä päivänä porukka uupuu jo sanasta työ :(.
Kunnon erityisherkkiä tissiposkia kaikki. Kun kaikki, siis ihan kaikki, ei menekään juuri niin kuin itse haluaa, niin sitten ollaan jo saikulla. Yhyyyy!
Jos työaikojen suhteen on työnantajasta johtuvia ongelmia niin kannattaa olla yhteydessä työsuojelupiiriin. Sielä kyllä tartutaan toimeen, jos työnantaja yrittää esim. teettää harmaita ylitöitä liukumiin vedoten tai jos jollakin on älytön määrä työtunteja.
"Työnantaja tuomittiin toistamiseen samoista rikkeistä
Käräjäoikeus totesi, että vastuu työaikakirjanpidosta on työnantajalla taikka tämän edustajalla. Riidatonta oli, että työpaikalla on ollut työntekijöitä, joiden kanssa on tehty työsopimus, ja käräjäoikeus katsoi, että työvuoroluettelo olisi näin ollen tullut laatia. Käräjäoikeus katsoi selvitetyksi, että työnantajan on täytynyt olla tietoinen velvollisuudestaan pitää työaikakirjanpitoa, laatia työvuoroluettelo sekä toimittaa ulkomaalaislaissa vaadittu selvitys ja vakuutus TE-toimistolle, sillä tämä on aiemmin tuomittu vastaavista rikoksista Pohjanmaan käräjäoikeudessa (vahvistettu Vaasan hovioikeudessa)."
Kyllä sitä työtä on ihan jatkuvasti liikaa. Töysin hallitsemattomia määriä. Sain tällä viikolla burnis-dg:n ja saikkurahat varmistavan masennus-dg:n. Se vituttaa, koska oon vaan pohjattoman uupunut työhöni ja sen vaatimuksiin, en masentunut.
Ainakin meillä osa uuvuttaa itse itsensä olemalla pedantti perfektionisti myös niissä asioissa joissa riittää 6+:n arvoinen suoritus. Itsestään selvitä asioista tehdään vaikeita ja monessa asiassa mietitään koko ajan että mitä jos tämä ei onnistukaan?
Multitaskaaminen ja avokonttori ovat minulle eniten stressiä ja uupumusta aiheuttavia juttuja. Joskus luulin että tavallinen avokonttori on maanpäällinen helvetti, mutta silloin en vielä edes tiennyt avokonttorista, jossa ei ole nimettyjä paikkoja.
Työkaveri on ollut yli vuoden uupumuksen takia sairauslomalla. Pitäisi tulla töihin ensi viikolla mutta veikkaan että ei tule.
Alkaa olla aika huolestuttavaa, että suomalaiset jäävät nykyään useammin nuppivaivojen takia työkyvyttömyyseläkkeelle kuin fyysisten vaivojen.
Ei äänestysvaihtoehdoissa ole sopivaa kohtaa. Olen täysin uupunut, otin vuosi sitten jo yhteyden työterveyteen, saatiin saikun ja muun jälkeen työhyvinvointineuvottelukin, lääkäri ja työterveyspsykologi kyllä tekivät työtään ammattimaisesti ja olivat hyvät vetämään tilannetta. Pomo lupasi kohennuksia ja oli neuvottelussa mukava ja aktiivinen, mutta mikään ei kuitenkaan muuttunut niin kuin sovittiin siellä tai kirjallisesti. Sama ralli jatkuu. Meiltä puuttuu lakisääteisiäkin asioita esim. suunnittelussa ja resurssoinnissa, ja sitä paikatessa alaiset venymme. Ainoa ero aikaan ennen neuvottelua on, että esimies tason epäasiallinen ilkeily on vähentynyt, kun sitäkin käytiin työterveydessä läpi.
Jatkan kyllä prosessia mutta olen nyt niin väsynyt etten jaksa edes soittaa työterveyteen. En vielä ole lähtenyt ihanien työkavereiden ja asiakkaiden takia. Johto vain on etäällä eikä joudu kohtaamaan todellisuutta toimistoihinsa, joten olen kyllä miettinyt lähtöä päivittäin. Selviän päivistä robottiautomaatiolla.
Mulle tuli burn outti. Työpaikalla joutu kohtaamaan fyysistä ja henkistä väkivaltaa, työntekijöitä saa kohdella ihan millä tavalla huvittaa. Johtoa ei kiinnosta se, miten työntekijät voivat, eikä johtoa kiinnosta työntekijöiden turvallisuus. Jatkuvaa joustamista vaaditaan työajoissa ja palkka on tietenkin sieltä häntäpäästä.
Meidän yritystä henkinen hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään.