Luupiikki kantapäässä, kauanko teillä on kestänyt parantua?
Kolmatta päivää en pysty kävelemään, huomenna lääkäri. Kauanko kestää toipua, työkykyinen jalka olisi tarpeen 4 viikossa, ehtiikö?
Kommentit (22)
Meni kuukausia.
Mulla tuli juoksemisesta. Selvittelin venytyslaitteita (joita voi ostaa fyssarilaitekaupasta), päädyin tekemään itse venytyksiä. Venyttely kyllä auttoi.
Kyllä minulla ilman mitään kortisonipiikkejä melkein vuosi meni, että oli kokonaan parantunut.
Se on sitkeä vaiva, podin vuosikausia, pystyin kyllä kävelemään. Tärkein asia oli ostaa uudet kengät, joissa kantapään alle sain laitettua rengasmaisen osapohjallisen, jolloin paine ei osunut siihen kipeään kohtaan. Sain myös kortisonipistoksia kantapäähän. Hoitoa hankin tosiaan vasta parin vuoden kuluttua, koska kipu oli ajoittaista. Sitten väärät kengät pahensivat sen. Pyydä kunnon kipulääke, etsi kengät, joissa kipu tuntuu vähiten. Ja anna kotona kylmähoitoa, luupiikkihän on oikeasti tulehdus.
Neljästi on mulla luupiikki ollut ja täytyy kyllä sanoa, että on todella veemäinen vaiva. Kuukausia kestää.
Lääkärin lisäksi suosittelen käymään fysioterapeutilla. Vaiva saattaa johtua virheasennoista. Tämä paransi mun kroonistuneen vaivani: puolierot ja lihasheikkous/lihasepätasapaino korjaantuivat perinteisellä voimaharjoittelulla eikä kipu ole vaivannut enää vuosiin.
Aika kauan kestää,viikkoja linkutin töissä varpailla ja koko kinttu kipeytyi.
Mulla kesti pari kuukautta. Työfysioterapeutti antoi venytysohjeita ja käski laihduttamaan, kun vaiva kuulemma johtuu ylipainosta. Mun bmi oli tuolloin 22,5. En laihduttanut.
Luupiikki ei muuten ole syy vaan oire. Eli sun pitäisi tarkemmin tietää mikä on ongelma ja sen mukaan sitten hoito. Itselläni oli kantakalvon tulehdus molemmissa jaloissa ja toiseen jalkaan oli kehittynyt luupiikki. Oloa helpotti oikeat pohjalliset, tukisukat tai teippaus riippuen tilanteesta. Lopullisesti parani yllättäen b-vitamiinikuurilla. Vaiva kesti melkein kaksi vuotta.
Paraneminen kesti noin 9 kuukautta. Teetin pohjalliset. Aamuisin konttasin vessaan, jalalle ei voinut astua yhtään.
Sä tarvit vain kunnollisen pohjallisen, jossa sisäholvi on tuettuna kantaluulta alkaen. Esim. Pedag-merkiltä löytyy valikoimaa. Oleellisinta on, että tuki alkaa jo kantapään kallistuksesta, ei siis vain sen löllyrän keskiosan kohottamisella. Terv. Satoja luupiikkivaivoja hetkessä ihmeparantanut kunnollisten valmispohjallisten myyjä
Melkein 2 vuotta. Sitten luovuin työsandaaleista ja siirryin lenkkareihin, ei ole takaisin tullut muutamaan vuoteen! Eli kunnon iskunvaimennus.
Toki tein kaikki venytykset, tulehduskipulääkekuurit jne, mutta kenkien vaihto lopetti tämän vaivan, muut vain hetkellisesti lievitti.
Vuoden verran ja kun alkoi paranemaan, niin iski toiseen, nyt kohta vuosi podettu sitäkin. Helpottaa kun kävelee pehmustetuilla tossuilla sisälläkin. Voi siis uusiutua kun miettinyt sitä? Ei oo uskaltanut ottaa työmaan sähköpöytää käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Sä tarvit vain kunnollisen pohjallisen, jossa sisäholvi on tuettuna kantaluulta alkaen. Esim. Pedag-merkiltä löytyy valikoimaa. Oleellisinta on, että tuki alkaa jo kantapään kallistuksesta, ei siis vain sen löllyrän keskiosan kohottamisella. Terv. Satoja luupiikkivaivoja hetkessä ihmeparantanut kunnollisten valmispohjallisten myyjä
Suosittelen kaupasta saatavia Schollin pohjallisia.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Autoitte paljon.
Sen verran v..mäinen olo kipeässä jalassa ettei olisi jaksanutkaan mitään pieruaiheisia vastauksia lukea.
Hyvät yöt kaikille kivoille.
-ap-
Yli puoli vuotta. Littanapohjaiset kengät kipeyttää vieläkin nopeasti, ehdottomasti pitää olla kannasta korkeammat
Mulla kedti vuosia. Uskoin että jää ikuiseksi vaivaksi, mutta parani lopulta itsestään. Fysioterapeutti teki pohjalliset, mutta ne pahensivat kipua. Kuljin vuosia ontuen.
Jos vielä luet, niin kerron oman tarinani. Eli 10kk kärvistelin vaivan kanssa. Ison kasan kaikenlaisia pehmusteita hommasin jopa Kiinasta. Lainasin myös venytyskenkää, 3kk jaksoin pitää, ilman tulosta. Samoin teetin Intersportissa mittapohjalliset, mitkä olivat liian kovat kivun aikana.
Sitten, yllätysyllätys: löysin Saksan matkallani kempparista hyvät pohjalliset, jotka veivät vaivani. Pehmeä pohja, mutta holvikaaren alla on tukevampi, kohottavampi osuus, joka kohottaa jalkaterää. Nyt minulla on niitä useammatkin.
Leikkaa muuten pesusienen kappale kantapään alle. Helpottaa ainakin kotona.
Minulla paraneminen vei 11 kuukautta ja kaksi viikkoa.
Parissa vuodessa paranee.