Autoiletteko?
Kuinka paljon autoilette? Pystyisittekö luopumaan autoilusta?
Kommentit (35)
Ainoastaan mökkimatkoihin käytetään autoa. Ai niin joulun aikaan käytiin Lohjalla hautausmaalla, muuten auto on alakerran hallissa. Työmatkani sujuvat kävellen ja kaupat ovat samassa tai naapurikorttelissa.
Vierailija kirjoitti:
Työmatka autolla 35-40 minuuttia. Julkisilla 1,5-2 tuntia. Ei ole vaikea valinta.
Kaksi tuntia on jo aika paljon, mutta ihmetyttää jengi, joiden työmatka olisi julkisilla 1h-1h 15min. ja omalla autolla 35-45min. ja laiskuuttaan ajelevat autolla. En vaan voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatka autolla 35-40 minuuttia. Julkisilla 1,5-2 tuntia. Ei ole vaikea valinta.
Kaksi tuntia on jo aika paljon, mutta ihmetyttää jengi, joiden työmatka olisi julkisilla 1h-1h 15min. ja omalla autolla 35-45min. ja laiskuuttaan ajelevat autolla. En vaan voi ymmärtää.
Jep, ei taida paljoa omien lasten/seuraavan sukupolven tulevaisuus kiinnostaa. :(
Ajan noin 15k vuodessa. En luopuisi, koska samalla joutuisin luopumaan harrastuksistani ja kaupassa käynnistä. Töihin pääsee julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei taida paljoa omien lasten/seuraavan sukupolven tulevaisuus kiinnostaa. :(
Totta. Hulluista päivistä on tehty jo lukuisia aloituksia. Siellä sitten kansa innolla ostaa "tarpeellisia" vaatteita.
Noin 20000 km vuodessa molemmilla autoilla. Täyssähkö- ja hybridiautot käytössä.
Kyllä, mulle tulee noin 40-45 tkm/vuosi. Mies ajaa vähän enemmän omalla autollaan. Ei ole julkista liikennettä.
En voi enkä halua laittaa autoa pois tai sitten pitää jäädä työttömäksi kotiin (meidän molempien).
Viimeksi olen autoillut vissiin marraskuussa? Meillä on vain yksi auto ja mies käy sillä töissä. Viikonloppuisinkaan en ole tullut ajaneeksi, koska penkin ja peilien jatkuva siirtäminen kuskinvaihdon takia ei ole kovin järkevää. Jos olisi kaksi autoa, ajaisin enemmän, vaikka silloinkin harvemmin talvisin, koska lasien kraaputus jäästä on niin pirun tylsää ja vaivalloista - siis parkkipaikka, ei tallia eikä edes katosta. Kesällä minun tulee ajettua enemmän, koska mies vaihtaa työmatkallaan fillariin ja viikonloppuisin ja kesäreissuilla minäkin tykkään ajaa.
Autoilen vuodessa ehkä 10 000 kilometriä, joka on suurimmaksi osaksi mökki- ja muita vapaa-ajan matkoja. Olemme lopettaneet suureksi osaksi lentomatkustamisen, joten nyt kävimme hiihtolomalla Lapissa junalla+bussilla, viime kesänä taas ajoimme autolla Norjaan lentämisen sijasta.
Kaupungissa (asun pk-seudulla) liikun pääasiassa jalan ja pyörällä, yli 15km matkat tarvittaessa pääosin julkisilla. Myös kaupassakäynnit hoidetaan meillä joko pyörällä tai kerran viikossa noiden mökkireissujen yhteydessä autolla. En ikinä muuttaisi jonnekin, missä olisi pakko käyttää autoa jokapäiväisiin työmatkoihin, järjetöntä rahan- ja energiantuhlausta. Toki ymmärrän, että kaikki eivät voi asua metropolialueella ja mahdollisuuksia ei aina kauheasti ole valita.
Omia valintojaan on kuitenkin usein mahdollista muuttaa ainakin vähän, jos viitsii. Tilastojen mukaan miltei puolet suomalaisten tekemistä automatkoista on alle 5km matkoja, noista iso osa voitaisiin yleensä korvata pyöräillen tai kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minulla ei ole lapsia eikä lastenlapsia eikä lastenlastenlapsia ja muiden kakaroista en välitä tippaakaan. Olen tälläkin palstalla sanonut, että kunhan maapallo pysyy jotenkuten kasassa seuraavat 20-30 vuotta, jonka mahdollisesti täällä vielä keikun, se riittää minulle. En jaksa välittää siitä, miten maailman raharikkaat palloamme tuhoavat, se on yksi hailee.
Ja ainakaan niiden, jotka yhdenkin kerran vuodessa kiipeävät lentokoneen kyytiin, ei kannata tulla minulle urputtamaan yhtikäs mitään autolla ajamisesta tai omistamisesta. Minun hiilijalanjälkeni on takuulla pienempi kuin teidän. Omakotitalojen takkojen ja puusaunojen käyttäjistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minulla ei ole lapsia eikä lastenlapsia eikä lastenlastenlapsia ja muiden kakaroista en välitä tippaakaan. Olen tälläkin palstalla sanonut, että kunhan maapallo pysyy jotenkuten kasassa seuraavat 20-30 vuotta, jonka mahdollisesti täällä vielä keikun, se riittää minulle. En jaksa välittää siitä, miten maailman raharikkaat palloamme tuhoavat, se on yksi hailee.
Ja ainakaan niiden, jotka yhdenkin kerran vuodessa kiipeävät lentokoneen kyytiin, ei kannata tulla minulle urputtamaan yhtikäs mitään autolla ajamisesta tai omistamisesta. Minun hiilijalanjälkeni on takuulla pienempi kuin teidän. Omakotitalojen takkojen ja puusaunojen käyttäjistä puhumattakaan.
Siinähän se tulikin. Varmaan olet myös sitä mieltä, ettei suomalaisten tarvitse tehdä mitään, koska Kiina ja USA:kin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se tulikin. Varmaan olet myös sitä mieltä, ettei suomalaisten tarvitse tehdä mitään, koska Kiina ja USA:kin...
Kuten sanoin: yksi hailee. Ja kuten sanoin: lopettakaa lentomatkustus, ennen kuin teillä on oikeus kritisoida ketään muuta hänen valinnoistaan. Koskee myös sinua, jota lainaan.
Vierailija kirjoitti:
10.000 km vuodessa, paljon siitä ns. huviajoa. En missään nimessä pystyisi luopumaan. Ja olisi aivan mahdotonta kuvitella kaupassakäyntejä ilman autoa.
Hassu juttu että sodan kokenut sukupolvi pärjäsi ilman.
Onneksi talvisotaa ei käydä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10.000 km vuodessa, paljon siitä ns. huviajoa. En missään nimessä pystyisi luopumaan. Ja olisi aivan mahdotonta kuvitella kaupassakäyntejä ilman autoa.
Hassu juttu että sodan kokenut sukupolvi pärjäsi ilman.
Onneksi talvisotaa ei käydä nyt.
Sodankäynyt sukupolvi kyllä osti autoja sodan jälkeen, tai ajoivat mopoilla, kuten minunkin vanhempani 60-luvun alkupuolelta alkaen, kun mopoilusta tuli koko kansan huvia. Sitten 60-luvun puolivälistä alkaen vanhempani pyysivät kyytejä isoveljeltäni, joka sai ajokortin ja auton vuonna 1965, kolme viikkoa minun syntymäni jälkeen. Ilman häntä emme olisi koskaan mökille päässeet, kun minä olin vauva ja sitten pikkulapsi ja tavaraa tuli mukaan vähän enemmän kuin ennen ja mopolla kulkeminen vaikeutui.
Minä sain ajokortin ja auton vuonna 1984, ja kuskailin tätä sodankäynyttä sukupolvea niin mökille (voi niitä sementtisäkkejä ja harjateräskuormia!) ja kauppaan ja lääkäriin ja sukulaisiin. Kuskailin heitä siihen saakka, kunnes he kuolivat vuosina 2005 ja 2011. Sodankäynyt sukupolvi tuli mielellään auton kyytiin, koskaan ei kuulunut lausetta "ei kiitos, kävelen mieluummin".
Ja mistäs tiedät, että sodankäynyt sukupolvi ei olisi mieluummin sodan aikanakin istunut lämpimässä autossa kuin kahlannut polveen saakka ulottuvassa lumihangessa? Silloin vain yksinkertaisesti ei ollut autoja saatavilla muilla kuin hyvin varakkailla eivätkä nekään välttämättä polttoainetta saaneet (häkäpönttöautot poislukien). Elämme toisenlaista elämää nyt - vai kuinka moni olisi valmis valitsemaan vain kotirouvan ja -äidin roolin työkseen? Se oli naisille 40-50-luvuilla tavallisinta, poikkeuksena tehdastyö, piikominen ja suurimpana hienoutena sihteerintyö. Mutta siitäkin piti monen luopua, jos halusi vaimoksi ja äidiksi tulla. Eikä ostettu ensimmäiseksi yhteiseksi kodiksi 150 neliön omakotitaloa, vaan hellahuoneeseen mentiin... Maailma on muuttunut, ihan joka tavalla.
Autoilen. En luopuisi.