Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monella naisella tuntuu olevan vaikeuksia autokaupassa, mistähän johtuu, että minulla ei?

Vierailija
26.03.2019 |

Jostain syystä minulla ei koskaan. En ole mikään miesmäinen nainen, en tekniikan asiantuntija enkä rääväsuu. Ihan tavallinen keski-ikäinen nainen. Silloinkin kun mies ja poika olivat mukana, myyjä möi minulle, ei miehelle tai pojalle. Eikä ensimmäinen asia, mitä kysyi, ollut väri. Toki mä itse sanoin aika alussa kriteerejä, joista oli pintapuolisia ja osa teknisiin ominaisuuksiin liittyviä, etukäteen opeteltuja ja tutkittuja asioita. Onko minulla ollut vain poikkeuksellisen hyvä tuuri? Autoni ostin pieneltä paikkakunnalta, missä on muutama autoliike, merkkiliikkeestä. Kolme liikettä kävin läpi, yhdessä tosin puolituttu myyjä, mutta muuten kaikki myyjät ihan asiallisia, eivätkä puhuneet ohitseni.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime keväänä menin 2 lapsen (molemmat 3v) autokaupoille. Tiesin tarkasti, minkä auton haluan. Kaupoille menin klo 10 aikaan eli silloin, kun oli hiljaista. Reippaasti menin myyjälle sanomaan, että vaihtaisin auton uuteen. Hän sanoi että hetkinen, tulen kohta avuksi. Katselin autoja, lapset ei juoksennelleet ympäriinsä. Kerroin heille, että tämmöinen me ostetaan. Odottelin aikani myyjää, 15 min kuluttua hän lähti jonnekin pois. Menin kassan (?) luokse ja kysyin, olisiko mahdollista saada myyjää paikalle. Hän kuulutti, että täällä olisi asiakas ja hetken kuluttua toinen myyjä tuli paikalle kahvimuki kädessä. Mies katsoi ylitseni ja kysyi kassalta, että missä se asiakas on.

Vastasin, että tässä. Ostaisin tuon tietyn merkin ja mallin auton, koska sen voisi saada. Myyjä ryhtyi kertomaan rahoituksesta ja siitä, että heillä on halvempiakin malleja.

Huokaisin ja kysyin, onko hän provikkapalkalla, koska jos on, niin juuri nyt hän menetti asiakkaan.

Seuraavana viikonloppuna menin saman merkin liikkeeseen naapurikaupunkiin ja tein kaupat. Sen ekan liikkeen pomolle soitin ja kerroin, että heidän palvelunsa on mielenkiintoista.

Niin tyypillistä naista, että...Miksi et käynyt kyseistä keskustelua liikkeen pomon kanssa paikan päällä vaan luikit pakoon ja ehkä tingit vielä siitä mitä alunperin halusit?

Mistä tuo asiakas tinki. En minäkään tuollaisesta liikkeestä ostaisi.

Vierailija
22/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut isäni kanssa autokaupoilla, kun en autoista niin tiedä. mutta ihan asiakkaana minuakin kohdeltiin silti. Ei ei mitään ongelmaa ja kaupat tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime keväänä menin 2 lapsen (molemmat 3v) autokaupoille. Tiesin tarkasti, minkä auton haluan. Kaupoille menin klo 10 aikaan eli silloin, kun oli hiljaista. Reippaasti menin myyjälle sanomaan, että vaihtaisin auton uuteen. Hän sanoi että hetkinen, tulen kohta avuksi. Katselin autoja, lapset ei juoksennelleet ympäriinsä. Kerroin heille, että tämmöinen me ostetaan. Odottelin aikani myyjää, 15 min kuluttua hän lähti jonnekin pois. Menin kassan (?) luokse ja kysyin, olisiko mahdollista saada myyjää paikalle. Hän kuulutti, että täällä olisi asiakas ja hetken kuluttua toinen myyjä tuli paikalle kahvimuki kädessä. Mies katsoi ylitseni ja kysyi kassalta, että missä se asiakas on.

Vastasin, että tässä. Ostaisin tuon tietyn merkin ja mallin auton, koska sen voisi saada. Myyjä ryhtyi kertomaan rahoituksesta ja siitä, että heillä on halvempiakin malleja.

Huokaisin ja kysyin, onko hän provikkapalkalla, koska jos on, niin juuri nyt hän menetti asiakkaan.

Seuraavana viikonloppuna menin saman merkin liikkeeseen naapurikaupunkiin ja tein kaupat. Sen ekan liikkeen pomolle soitin ja kerroin, että heidän palvelunsa on mielenkiintoista.

Niin tyypillistä naista, että...Miksi et käynyt kyseistä keskustelua liikkeen pomon kanssa paikan päällä vaan luikit pakoon ja ehkä tingit vielä siitä mitä alunperin halusit?

Koska liikkeen pomo ei ollut paikalla. Enkä tinkinyt yhtään mistään.

Vierailija
24/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt pitäsi laittaa mitali postiin? Mikä hitto siinä on, että ei osata vaatia sitä arvoistaan kohtelua vaan luikitaan toisaalle ja kirjoitettaan itsestään se sankari?

ps. jäikö liikkeeltä nyt se kyseinen auto myymättä?

Tai sitten myyjät voisivat opetella käyttäytymään. Tyhmähän se on, joka tuollaiselle myyjälle antaa provikat.

Vierailija
25/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä katson netistä sen auton valmiiksi, soitan ja varaan sen että menen katsomaan ja sitten ostan jos ostan. Ei ole ongelmaa ollut 😊

Vierailija
26/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt pitäsi laittaa mitali postiin? Mikä hitto siinä on, että ei osata vaatia sitä arvoistaan kohtelua vaan luikitaan toisaalle ja kirjoitettaan itsestään se sankari?

ps. jäikö liikkeeltä nyt se kyseinen auto myymättä?

Osaa vaatia mitä? Naapurikaupungissa ei tarvinnut vaati yhtään mitään, siellä asiakas sai asiallisen palvelun. Jos lähtökohtana on se, että sinulla ei asiakasreppana ole varaa tähän 47 000 e maksavaan autoon, niin paraneeko se myyjän asenne vaatimalla jotain? Tuskin!

Vierailija
27/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukapa meistä ei ajattelisi olevansa muita keskivertonaisia kovempi jätkiä noissa musta tuntuu logiikoissaan. Mä olen muuten peruuttanut enemmän kuin moni mies on menny eteen päin.#uniikkilumihiutale

Kirjoitin heti aloituksessa, etten ole mikään kova jätkä, vaan tavallinen perusnainen, joka ei tiedä tekniikasta mitään ihmeellistä, koulussa opetetut perusasiat vain. 

Tässä taidettiin kuintekin viitata tuohon huonosti piilotettuun itsekoroskukseen kuinka muilla naisilla on aina niitä vaikeuksia, mutta ei koskaan sinulla.

Vierailija
28/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukapa meistä ei ajattelisi olevansa muita keskivertonaisia kovempi jätkiä noissa musta tuntuu logiikoissaan. Mä olen muuten peruuttanut enemmän kuin moni mies on menny eteen päin.#uniikkilumihiutale

Kirjoitin heti aloituksessa, etten ole mikään kova jätkä, vaan tavallinen perusnainen, joka ei tiedä tekniikasta mitään ihmeellistä, koulussa opetetut perusasiat vain. 

Mikä muu sitten oli motiivisi aloitukselle, kuin tuo piilokehuskelu?

Vierailija
29/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut vaikeuksia autokaupoilla. Myyjät keskustelevat siinä missä miehellenikin. Olen ehkä vielä kiinnostuneempi tekniikoista ja kyselen enemmän, kuin mieheni.

Vierailija
30/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo ongelma on enemmänkin tuolla jobbaripuolella eikä niinkään suurissa merkkiliikeissä.

Kyllä meillä on hyviä kokemuksia autokaupoista ja poikkeuksetta automyyjä myy autoa rouvalle kun ilmoitetaan että nyt rouva ostaa autoa.

Tosin on sellaisia liikeitä joissa olen saanut miehenäkin huonoa palvelua, eikä sellaisiin liikkeisiin tietenkään mennä enää edes katsomaan autoja ja näin on ehkä vältetty myös rouvan auton ostoon liittyvät ongelmat.

t. Mies

Vierailija
31/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon annoit siimaa. Itse olisin poistunut liikkeestä viimeistään silloin kun ensikontaktin ottanut myyjä häipyi. En todellakaan olisi mennyt kysymään toista myyjää paikalle. Samaa automallia saa toisestakin liikkeestä.

t. Mies

Vierailija
32/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mo-nel-la na-isel-la tun-tuu o-le-van vai-keuk-si-a au-to-kau-pas-sa, mis-tä-hän joh-tuu, et-tä mi-nul-la ei?

Koska olet suhteessa muita naisia parempi? Et ole parempi ihminen, eikä asialla ole mitään tekemistä tuurin kanssa. Tavattoman monet naiset ovat ostaneet auton ilman mitään sukupuolisyrjintään, mutta kuten aina poikkeuksia löytyy mutta se ei tee siitä jotain naisten kohtaamaan normia. Aivan varmasti löytyy vastaava määrä miehiä, joiden autokaupat ei ole menneet tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.

Vierailija
33/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä nyt aleta mitään väkisin ostamaan jos myyminen ei kiinnosta. Tuollaisia liikkeitä on turha tekohengittää, yleensä ne kaatuukin nopeasti. Jossain perähikiällä voi olla pakko tyytyä huonoon kohteluun, kun ei ole toista liikettä josta ostaa auto.

Vierailija
34/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se mies kuitenkin pitää ottaa mukaan?

Vierailija
35/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ostanut 20 vuoden aikana neljä uutta autoa, ja kaikkina kertoina minua on kohdeltu asiallisesti ja hyvin. Vaikka mies on mukana, minua on kohdeltu täysin päätösvaltaisena ihmisenä.

Yksi poikkeus on, eräs Opelmyyjä. Se ei kuitenkaan liittynyt mielestäni sukupuoleen vaan ikään. Olimme käteisellä ostamassa uutta perheautoa, olin jotain 25 ja nuoren näköinen ikäisekseni. Ja myyjä ei meinannut edes koeajoon antaa. No naapuriliikkeen myyjä antoi toisen merkin tila-auton, johon ihastuimme ja ostimme. Tosiaan uutena ja ihan hyvin varusteltuna. Siitä liikkeestä olemme myöhemmin ostaneet useampia autoja.

Itsellä on huono kokemus yhdestä vähän vanhemmasta toyotamyyjästä, jäi vähän sellainen tunne että myyjällä ei oikein lanttu leikannut enää niin kuin pitäisi. Hymyili vaan ja vastauksia kysymyksiin etsittiin yhdessä auton myyntiesitteestä, jossa on oikeastaan pelkkiä värikuvia.

Vierailija
36/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se mies kuitenkin pitää ottaa mukaan?

Meillä ainakin oidetaan perheen suuremmat hankinnat yhdessä.

Telkkarin voin ostaa ilman että otan vaimon mukaan, mutta en autoa, en edes itselle.

Ihan vaan sinullekkin vinkiksi että siinä saa helposti vähän harkinta-aikaa, kun sanoo että jutellaan puolison kanssa hetken aikaa ja toinen on voinut huomata jotain mikä ei ole tullut itsellä mieleen.

t. Mies

Vierailija
37/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut miestä, mutta autoja senkin edestä. :D  Yleensä kriteerit on ollut neliveto, vetokoukku, webasto ja se paljon parjattu väri. En ymmärrä miksi väri viittaisi jotenkin tietämättömyyten. Jos käytön autoon rahaa yksiön verran miksi se ei saisi miellyttää myös silmää?

Vierailija
38/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan enää, mutta vielä 15-20 vuotta sitten ihan normisettiä. Jos naiset ovat keskenään autokaupassa, myyjä ei halunnut puhua ja palvella oikein ollenkaan, koska ei ollut miestä, jolle puhua. 

Minulle ei ole annettu autoa koeajoon, on annettu eri auto, ystävälle annettiin tarjous, jossa ei ollut mitään tarjousta, toiselle ei meinattu esitellä autoa ennen kuin äitinsä näytti setelitukkoa (uuden pikkuauton hinta) käsilaukusta. 

Vierailija
39/39 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä satuit osumaan liikkeeseen jossa oli järkevä ihminen myyjänä. Onnea siitä.

Minulle on osunut niitä väheksyjiä melkoinen lauma elämän aikana. Joko auton myyjinä ja tai autoa huoltaessa. Yksi paikka on semmoinen missä kohdellaan kuin ihmistä ja siellä käyn nykyään aina jos mahdollista.

Korjaamokeikkoja tulee paljon kun ajan melko paljon, 50 000km vuodessa.