Miksi päivähoitohakemuksessa kysystään kotieläimistä?
Tein äsken hoitopaikan siirtohakemusta ja ihmettelin, miksi lomakkeella kysytään onko kotieläimiä. Samassa yhteydessä oli mahdollisuus raksittaa erityisen tuen tarve, allergiat jne. Jäi kummastuttamaan, mitä päiväkoti tekee tiedolla onko meillä esim. marsu tai kissa. Allergisia hoitajia / lapsia tuskin pystyy eristämään niistä lapsista, joilla eläimiä kotona. Muutama vuosi sitten kun hoitopaikkaa alun perin hain, ei tätä lomakkeella kysytty, on siis uusi juttu. Osaisiko joku selventää asiaa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergioita on monenlaisia. Mulla on siitepölyallergia, muttei muuta eläinallergiaa, paitsi untuvaa en kestä. En tupakoi, ja jos hotellista saa allergiahuoneen, otan sen ihan tuon tupakanhajun ja allergiatyynyjen (ei saa olla untuvaa) vuoksi. Seuraava allergikko sitten kärsiii mun eläinpölyistä, jos huonetta ei ole kunnolla siivottu. Vaihdatan untuvatyynyt aina pois, jos en saa allergiahuonetta, koska menen aivan tukkoon niiden kanssa.
Tämä on se juuri mitä ei-allergiset ihmiset eivät saa järkeensä mahtumaan... Siivoamalla hyvin saadaan osa allergeeneista pois, mutta ei kaikkia. Sinne ne jäävät huoneilmaan leijumaan ja laskeutuvat hyvinkin siivotuille pinnoille ennen seuraavan asiakkaan sisäänastumista. Esimerkiksi kissasta irtoava valkuaisaine on niin hienojakoista, ettei sitä näe. Irtokarvat näkyvät kyllä, mutta hilseenä ilmaan pölisevä valkuainen ei. Sama juttu muiden eläinten kanssa.
En tiedä mikä tekee eläinihmisistä tällaisia idiootteja, jonain päivänä joku pieni lapsi kun voi vaikka kuolla pahaan astmakohtaukseen kun yrittää viettää yönsä hotellin allergiahuoneessa. Tai jonkun työkomennus mennä totaalisen pilalle hotelliyöpymistä seuraavan sairaalareissun vuoksi. Taantuuko eläinihminen jotenkin sen lemmikin hankkiessaan sinne samalle tasolle? Vaikuttaa vahvasti siltä.
Minä olen allerginen, mutta minulla on koiria. Saan oireita kissoista ja hevosista, ja hajusteista Enkö siis saisi käyttää allergiahuoneita?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei voi tulla allergiaryhmään, mikäli kotona on lemmikkejä. Isommissa päiväkodeissa on allergiaryhmiä allergisille ja/tai astmaattisille lapsille. Niihin voidaan ottaa myös muita kuin allergisia lapsia, jos on paikkoja vapaana.
Missä kaupungissa näin on? Ainakaan Helsingissä ei, ja täällä isoja päiväkoteja.
Meidän kaupungissa on kunnallisessa päiväkodissa allergiaryhmä. Ehkä ap:n kuntaan myös perustettu sellainen.
Itselleni ei hoitajana eläinpöly aiheuta oireita, mutta jos lapsen vaatteet haisevat tupakalle niin en pysty olemaan lähellä. Pitäisköhän tuotakin kysyä lomakkeessa, vai kysytäänkö jo? Kuinka yleisesti vielä poltetaan kotona sisällä tai autossa?
Vierailija kirjoitti:
mutta voihan perhe ottaa lemmikin myöhemmin, kun on saanut hoitopaikan, joutuuko sitten vaihtamaan ryhmää?
Joutuu vaihtamaan, jos lapsi sattuu olemaan allergiaryhmässä. Koska niitä on yleensä vain isoissa päiväkodeissa, ryhmän vaihto sujuu saman päiväkodin sisällä. Helsingissä oli ennen ainakin kaksi allergiapäiväkotia (Histamiini ja toisen nimeä en muista) ja jossain Vuosaaressa ainakin oli allergiaryhmä tavallisessa päiväkodissa. Tämä siis tiedoksi hänelle, joka luuli, ettei Helsingissä mitään ole. Monissa isommissa kaupungeissa on allergiaryhmiä.
Miksi ihmiset ovat nykyään niin kauhean allergisia...
...jopa itselleen ilmeisesti?
Oletko hankkinut lapsellesi siedätyshoidot?