Onko puheterapeuttia paikalla? Puheääni
Wikipedian mukaan ihmisen puheäänen normaali voimakkuus vaihtelee välillä 50 - 60 desibeliä ja kovaääninen puhe voi olla 65 desibeliä. Kuiskaus on 30-40 desibeliä. Minusta tuntuu, että monella suomalaisella puheäänen voimakkuus on lähempänä kuiskausta, koska heitä on siihen ohjattu. Monella on myös puhehäiriöitä, ääni väsyy, ei kestä eikä kovempaa puhuminen edes onnistu. Tämä on mutuani, mutta onko näin?
Miten tulla toimeen sellaisten ihmisten kanssa, jotka väittävät, että huudat, vaikka käytätkin oikeaa puheääntäsi? Puheääntään ei helpolla pysty pienentämään, sillä kuiskailu on aina rasittavaa.
Kommentit (24)
Vai tasainen ja keräävä. Kuule, jos saat toistuvasti palautetta siitä, että puhut liian kovaa, niin silloin puhut liian kovalla äänellä. Toki liian hiljainenkin ääni on ärsyttävä, mutta on myös aivan piinaa kuunnella kovaa kailotusta. Useimmilla on varmasti iso kynnys alkaa antaa palautetta toisen äänestä, joten jos sellaista tapahtuu, se olisi paras ottaa tosissaan.
Saan toistuvaa palautetta yhdeltä ihmiseltä liian kovasta puheäänestä, muilta en. Muut sanovat, että minulla on hyvä ja kuuluva ääni. En osaa tuottaa hyvää hiljaisempaa ääntä tätä yhtä henkilöä varten. Olen yrittänyt, mutta se on ollut sitten kuiskailua. Kun hän on ollut tyytyväinen ääneeni, minä itse en ole ollut. Olen sanonut hänelle, että en voi jatkaa kuiskimalla, vaikka ääneni olisi silloin häntä miellyttävä. Hän kuulee muiden kanssa käymiäni keskusteluja ja silloin myös huomauttelee äänestäni. Olen sanonut, että emmehän keskustele niin salaisista asioista, että haittaisi, vaikka kuuleekin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vai tasainen ja keräävä. Kuule, jos saat toistuvasti palautetta siitä, että puhut liian kovaa, niin silloin puhut liian kovalla äänellä. Toki liian hiljainenkin ääni on ärsyttävä, mutta on myös aivan piinaa kuunnella kovaa kailotusta. Useimmilla on varmasti iso kynnys alkaa antaa palautetta toisen äänestä, joten jos sellaista tapahtuu, se olisi paras ottaa tosissaan.
Mä sain avokonttorissa töissä ollessani palautetta liian kovasta puheäänestäni. Kun en sille mitään voinut, niin olin sitten ihan hiljaa, en puhunut kellekään. Ei sitä luontaista puheääntä voi hiljentää muuten kuin kuiskimalla.
Sitten selvisi, kun vaihdeltiin istumapaikkoja, että konttorissa olikin todella huono akustiikka (tai sitä ei oltu ajateltu ollenkaan), ja äänet kantautuivat tietyiltä paikoilta kovempaa kuin toisista. Hiljaa kuiskivista juoruakoista tulikin seuraava haukkumisen kohde, kun koko konttori kuuli niiden juoruilut.
Mä päätin olla tyytyväinen puheääneeni, koska olen saanut haukkuja sekä siitä että puhun liian kovaa että puhun liian hiljaa. Koskaan ei olla 100% tyytyväisiä.