Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin luopumaan opiskelusta. Loppuelämä aktiivimallia köyhyysrajalla. Kohtalotovereita?

Vierailija
25.03.2019 |

Ponileikit ja pikkupuuhastelut sosiaaliturvaa vastaan odottavat. Eipä tarvitse enää unelmoida paremmasta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös kela painostaa lopettamaan opiskelut :(

Eräs työnantaja on aivan suoraan sanonut että nyt tutkinto valmiiksi niin vakiduunia voisi löytyä (olen ollut tuolla osa-aikaisesti töissä aiemmin). Kuitenkin maisterin papereista puuttuu vielä yli 100 opintopistettä, mukaan lukien gradu...

Vierailija
22/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakottiko Kela lopettamaan opinnot?

Kela ei koskaan pakota lopettamaan opintoja, mutta antaa vahvoja viittauksia siihen että jos ei opinnoista mitään tule, ne tulisi laittaa sivuun ja raapia elantonsa muuten, esim. työttömyysturvalla.

Jos opiskelijana saa esim. toimeentulotukea, kun ei muita tukia voi saada sitä ei koskaan voida evätä kokonaan, mutta sitä voidaan leikata ensin 20%. Opiskelija voi yhden lukukauden (3-4kk) saada toimeentulotukea ilman perusosan leikkausta. Sen jälkeen voi edelleen saada tukea leikattuna. Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus. Antakaa hyvät ihmiset Kelan kirjeiden pauhata opintojen lopettamisella ja työttäksi ilmoittautumisella. Samasta yhteiskunnan rahahanoista ne rahat loppuviimein tulevat, kantavat ne sitten nimeä opintotuki, työttömyysturva tai perustoimeentulotuki.

Jopa työstä kieltäyvät voivat saada perustoimeentulotuen 40% leikattuna. Heiltä ei voida ottaa enempää pois. Älkää uskoko ja nielkö niin tosissaan niitä Kelan kirjeiden kurjia rivejä, niiden vain täytyy muodon vuoksi olla siellä. Jatkakaa ihmeessä opintonne loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan kaikenlaista kuntouttavaa työtoimintaa ym. jolla ehkä saisit kokemusta ja suhteita. Siis jos sellaisella pääsisi vähän eteenpäin.

Olin kuntouttavassa siivoilemassa päihdeongelmaisten kanssa ja kuuntelemassa lässytystä itsestäänselvyyksistä.

Ei köyhyys tai materian puute ole ongelma. Itselleni pahinta on se, että olen menettänyt- tai oikeammin en koskaan ole ollutkaan tasavertainen muiden ikäisteni kanssa. Työttömyyden stigma saa ihmiset liittämään itseeni sellaisia ominaisuuksia ja ongelmia joita minulla ei edes ole mm. Päihdeongelma, vaikeudet herätä töihin yms. Ja kohtelemaan eräänlaisena erityislapsena, aikuisen ihmisen sijaan.

Toisena on, että vaikka suurinosa ihmisistä joutuu tekemään epäniellyttäviä asioita, esim. Työtä jossa ei viihdy, palkkatyö mahdollistaa kuitenkin edes vähän vapautta. Työssä käyvä ei joudu olemaan kelan päätösten armoilla ja palkka mahdollistaa edes joskus irtioton työkuvioista ja sellaisten asioiden tekemisen joita pitää mielekkäänä.

Ymmärrän. Olen itse kotiäiti ihan omasta halustani, mutta tietysti tässä käy niin kuin tuppaa elämässä käymään, jos hyvin käy, eli lapset kasvavat. Pärjäämme miehen palkalla, mutta huomaan noita samoja tuntemuksia itselläni: ihmisarvo ei vaan ole sama, kun ei ole työelämässä. Minulla on ehkä se "äidin" imago eli juoppona ei juuri pidetä, mutta jotenkin vajaana kyllä. Mitä kaikkialla toitotetaan nykyajan henkeä, niin kiireistä on, töissä vedetään ihan piippuun, eikä ole aikaa rentoutua. Ai jaa. Käsittääkseni meitä on täällä Suomessa aika monta, joilla on vähän erityyppinen "nykyajan henki". Tukia en nostele ja koetan keksiä jotakin esim. kotona tehtävää hommaa, mutta halusin sen vain sanoa, että aika monelle ovat nuo tunteet tuttuja, ettei ole tasavertainen.

Vierailija
24/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela painosti minuakin lopettamaan opiskelun, kun FM:stä puuttui enää gradu. Menin sitten töihin, mutta en ole vieläkään valmistunut, koska työn ohessa graduhommelit ei suju kovin nopeasti.

Nyt lehtiin itkemään, kuinka syrjäytyneitä tehdään. Kela kohtelee opiskelijoita kaikkein ankarimmin, mitkään aktiivimallien täytöt ei riitä eikä opintopisteet, vaan tt-tuesta napsastaan opiskelijalta automaattisesti ensin 20% ja sitten 40%, vaikka kuinka kävisit töissä.

Joskus tosiaan tekisi mieli heittäytyä täysin passiiviseksi pupukurssittelijaksi, kun työstä saa pitää itsellään 150 euroa ja opintoja käytetään lyömäaseena. Jollei sulta puutu paljoa tutkinnosta, ne kierrättää sut työkkärin kautta, jolloin joko saat luvan jatkaa opintoja työkkärin tuella tai et.

Olen tehnyt kaksi gradua työn ohessa ja perheellisenä. Kyse on organisoinnista.

Vierailija
25/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ala oli liian vaikea sinulle. Normaalisti lukuvuodessa suoritetaan noin 60 op ja kela taitaa vaatia sen 40 op (?) joten ei kyllä pitäisi olla vaikea homma. Monet opiskelijat tekee vielä töitä opiskeluiden ohessa ja saa silti suoritettua tutkinnon.

Vierailija
26/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottiko Kela lopettamaan opinnot?

Kela ei koskaan pakota lopettamaan opintoja, mutta antaa vahvoja viittauksia siihen että jos ei opinnoista mitään tule, ne tulisi laittaa sivuun ja raapia elantonsa muuten, esim. työttömyysturvalla.

Jos opiskelijana saa esim. toimeentulotukea, kun ei muita tukia voi saada sitä ei koskaan voida evätä kokonaan, mutta sitä voidaan leikata ensin 20%. Opiskelija voi yhden lukukauden (3-4kk) saada toimeentulotukea ilman perusosan leikkausta. Sen jälkeen voi edelleen saada tukea leikattuna. Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus. Antakaa hyvät ihmiset Kelan kirjeiden pauhata opintojen lopettamisella ja työttäksi ilmoittautumisella. Samasta yhteiskunnan rahahanoista ne rahat loppuviimein tulevat, kantavat ne sitten nimeä opintotuki, työttömyysturva tai perustoimeentulotuki.

Jopa työstä kieltäyvät voivat saada perustoimeentulotuen 40% leikattuna. Heiltä ei voida ottaa enempää pois. Älkää uskoko ja nielkö niin tosissaan niitä Kelan kirjeiden kurjia rivejä, niiden vain täytyy muodon vuoksi olla siellä. Jatkakaa ihmeessä opintonne loppuun.

Kun multa loppui aikanaan opintotuki niin saman tien mulle tehtiin tt-päätökseen 40% leikkaus. Lopetin opiskelut siihen ja sain heti täydet tuet kunnes sitten aktiivimalli leikkas sen 5%

Vierailija
27/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä ala oli liian vaikea sinulle. Normaalisti lukuvuodessa suoritetaan noin 60 op ja kela taitaa vaatia sen 40 op (?) joten ei kyllä pitäisi olla vaikea homma. Monet opiskelijat tekee vielä töitä opiskeluiden ohessa ja saa silti suoritettua tutkinnon.

Omaehtoisissa opinnoissa vähintään 5op/kk, normaaleissa 5,5op/kk.

Vierailija
28/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli arvattavissa, kun toimeentulotuen perusosa Kelalle siirrettiin. Siis se, että leikkuri käy ja nopsaan.

Itse luojan kiitos opiskelin viimeiset opintokuukauteni toimeentulotuella silloin, kun siitä päätettiin vielä kunnassa. Toki vaativat silloinkin realistisen opintosuunnitelman ja halusivat selvityksen siitä, miksei opintotukikuukaudet olleet riittäneet. No siksi, kun osa oli kulutettu jo 90-luvulla aivan toiseen tutkintoon. Eihän ne voineet riittää, vaikka suositustahdilla opiskelin tämän uuden tutkinnon.

Sain jopa harkinnanvaraista tukea opinnoista koituviin menoihin, esimerkiksi kun piti matkustaa tekemään suorituksia toiselle paikkakunnalle. Tästä olen ikuisesti kiitollinen. Olen onnekas, että ehdin alta pois, ennen kuin tuli siirto Kelaan, ja ennen kuin nykyinen hallitus alkoi leikata koulutuksesta oikein kunnolla.

Aloittajalle toivon sinnikkyyttä jatkaa, jos se enää on mahdollista. Toivottavasti et ole eronnut vielä oppilaitoksesta, jossa olit kirjoilla. Kirjoita seikkaperäiset perustelut ja käytä niissä mielellään juridisia ilmaisuja, niin menee asia jotenkin notkeammin perille Kelassa. Oikeutta saa, kun hakee. Nykysysteemissä virkakoneisto  on vain viritetty niin, että mahdollisimman moni ei jaksaisi hakea oikeutta eikä hänelle kuuluvia etuuksia.

Vierailija
29/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pientä elefanttia marssi näin toisista kiinni pitäen kärsäilläin .. kolme pientä elefanttia marssi näin .. 

trallal lal ti laa ..

Sinccis

Vierailija
30/30 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela painosti minuakin lopettamaan opiskelun, kun FM:stä puuttui enää gradu. Menin sitten töihin, mutta en ole vieläkään valmistunut, koska työn ohessa graduhommelit ei suju kovin nopeasti.

Nyt lehtiin itkemään, kuinka syrjäytyneitä tehdään. Kela kohtelee opiskelijoita kaikkein ankarimmin, mitkään aktiivimallien täytöt ei riitä eikä opintopisteet, vaan tt-tuesta napsastaan opiskelijalta automaattisesti ensin 20% ja sitten 40%, vaikka kuinka kävisit töissä.

Joskus tosiaan tekisi mieli heittäytyä täysin passiiviseksi pupukurssittelijaksi, kun työstä saa pitää itsellään 150 euroa ja opintoja käytetään lyömäaseena. Jollei sulta puutu paljoa tutkinnosta, ne kierrättää sut työkkärin kautta, jolloin joko saat luvan jatkaa opintoja työkkärin tuella tai et.

Olen tehnyt kaksi gradua työn ohessa ja perheellisenä. Kyse on organisoinnista.

Kyse on tunnevammaisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan