Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella alkoi vatsatauti eilen. Milloin voi itse odottaa oireita?

Vierailija
10.04.2013 |

Eilen iltapäivällä valitti vatsakipua ja huonoa oloa. Yöllä okseni kerran ja ripuloi kerran. Aamuyöllä ripuloi kerran. Nyt rauhallinen tilanne.

Milloin voi odottaa oireita itselläni? Mikä on siis itämisaika. Vatsassa tuntuu nyt jo, mutta voi olla ihan psykosomaattista sympatiaoiretta. Inhoan siis yli kaiken näitä tauteja, olen oksennuskammoinen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämisaika voi olla kolmekin päivää. Jos nyt jo tunnet jotain, niin on todennäköisesti vain siitä pelosta, itselläkin menee aina noin. 

Jos niin paljon kammoat tautia että viitsit pitää oikeasti huolen hygieniasta hoitaessasi lasta ja siivotessasi mahdollisia sotkuja, voit ihan hyvin välttää tartunnan. 

Vierailija
2/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta oksennuksen siivoamisesta voit olettaa että aika tasan 48 h kuluttua itsekkin oksennat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumihanskat käytössä, mutta onhan sitä ovenkahvoissakin ja kaikkialla. Onneksi ei tullut kamalaa sotkua. Ekan kerran tuli pientä ripulia sänkyyn ja parit alushousut meni likaiseksi. Oksensi ämpäriin pöntöllä istuessaan.

Kertakaikkiaan ällöttävä tauti. Toivottavasti ei iske. Probiootteja menee nyt yliannostus.

ap

Vierailija
4/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi myös eilen. Tosin sillä erotuksella, että iltapäivästä alkaen oksennusta ja ripulia tuli noin kymmenen kertaa. Yö meni rauhallisesti ja nyt on vain pahoinvoiva. Mulla alkoi pahoinvointi yöllä enkä nukkunut juurikaan kun koko ajan oli sellainen olo, että jostain päästä tulee. Ei tullut :) Nyt vieläkin kiertää, mutta parempi jo.

Mä en ole itse saanut kertaakaan vatsatautia lapsilta. Tai olen voinut saada hyvin lieviä oireita. Mulla on pari toimintatapaa heti kun lapsi ilmoittaa että on kipeä.

*matkalla kotiin pysähdyn ostamaan käyttövalmista desinfiointisuihketta sekä kertakäyttöpyyhkeitä

*lisäksi haen aina heti maitohappomehua yms. ja itselle hyvää ruokaa, että tulee syötyä

*pesen käsiä itse koko ajan ja käsidesi myös käytössä

*oksu ripuloinnin jälkeen suihkutan desinfiointi ainetta wc kalusteisiin ja pyyhin kertakäyttölinalla, käytönjälkeen liina roskiin

*vähintää 3 kertaa päivässä käyn läpi oven kahvat, katkasijat, kaukosäätimen yms.

*kun lapsi pesee kädet niin pyyhe menee samantien pesukoneeseen. näin vältetään ettei kukaan vahingossa pyyhi samaan

Vierailija
5/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken jälkeen, mitä lapsen kanssa teet (ja vaikka ottaessa pois ne kumihanskat), peset omat kätesi hyvin (pyyhe on tietysti eri kuin lapsella), ja desiä päälle. Lapselle sama juttu ripuloinnin ja oksentamisen jälkeen, ja herkästi vaatteet vaihtoon jos on roiskunut. Pese kaikki lapsen tekstiilit vähintään 60:ssä. Pidä huoli että omat ja lapsen kädet pysyvät poissa kasvoiltasi niin kauan kuin tilanne on päällä.  

Kolmonen - minä en sitä tautia vapaaehtoisesti ota itselleni vaikka se jollakin perheessä olisikin. Se "hygienia on turhaa, tulee jos on tullakseen" kun ei nyt vaan pidä paikkaansa. 

Vierailija
6/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle tuli kyllä...lapsella alkoi lauantaina oksennuksella ja kuumeella.

Minä sairastuin ma-ti välisenä yönä.

Sunnuntai yönä oli jo lievää lämpöilyä ja vatsakipua mutta koska maanantaina olin vielä terve niin luulin että selvisin säikähdyksellä.

Voin sanoa että tämä on kyllä järkyttävin tauti ikinä. Suosittelen että pyydät apua lapsenhoitoon jo valmiiksi. Joka oksennuksen jälkeen juot vähintään lasillisen mehua, jonka sitten oksennat seuraavalla kerralla. Huomattavasti helpompi oksentaa kun siellä vatsassa on jotain nestettä.

Huomaan että sokeripitoiset juomat olivat mielekkäimpiä oksentaa ulos.

Kun en juonut kahteen tuntiin, oksensin sappinestettä ja se oli aivan kauheaa. Maistuu niin hirveältä.

Nyt olen ripuloinut tänä aamuna noin 10 kertaa. Olo vieläkin kauhea mutta oksentaminen on vissiin jäänyt pois? toivottavasti :(

Vierailija
7/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin tästä mennä siivoamaan kylppärin. Ei ole kyllä mitään desinfioivaa suihketta, mutta eiköhän Kloritella pärjää?! Jos sillä pyyhkisi vaikka raakana.

Lapsi ei ole oksentanut eikä ripuloinut enää aamuyön jälkeen... eikä toivottavasti oksennakaan. Precosaa annoin aamuyöllä ja eilen iltapäivällä probiootteja. Toivottavasti tämä oli tässä.

ap

Vierailija
8/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina tartu!

Meillä on 4 lasta ja oksennustautejakkn on vuosien varrella ollut useita (lapset nyt 6-16 vuotiaita). Ehkä 2-3 kertaa on ollut sellainen tauti, että kaikki lapset ovat sairastuneet. Itse olen saanut lapsilta taudin vain kerran näiden kaikkien vuosien aikana! Mieheni samoin kerran. Useimmiten se on korkeintaan kaksi lasta kun sairastuu kerralla.

Käsihygienian merkitystä minäkin korostan.

Vierailija
9/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä raakana kannata kuitenkaan pyyhkiä :) Laimennat valmiiksi vaikka 1l pulloon oikean vahvuisen liuksen ja sen kanssa sit pyyhit. Käytä välineenä talouspaperia vaikka.

Mä toimin työssäni laitoshuoltajien esimiehenä ja kouluttajana sairaalaympäristössä ja olen tämän talven aikana ollut mukana desinfioimassa norovirus huoneita ja ollut koko talven vatsatautipöpöjen kanssa tekemisissä saamatta tautia. Hyvä käsihygienia juuurikin siten, että ensin saippuapesu ja sitten käsidesi. Ei kannata koskea oven kahvoihin ellei ole aivan pakko. Meillä lapsen liikkuminen kotona on rajoitettua vatsataudin aikana. Saa viettää aikaa omassa huoneessa, olohuoneessa ja wc:ssä. Keittiöön eikä esimerkiksi muiden lasten huoneisiin tai vanhempien makuuhuoneeseen ei ole asiaa muuta kuin hätätilanteessa. En tiedä onko tästä hyötyä, mutta jotenkin ajattelen, että tulee vähemmän pyyhittäviä kosketuspintoja.

Vierailija
10/10 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä raakana kannata kuitenkaan pyyhkiä :) Laimennat valmiiksi vaikka 1l pulloon oikean vahvuisen liuksen ja sen kanssa sit pyyhit. Käytä välineenä talouspaperia vaikka.

Mä toimin työssäni laitoshuoltajien esimiehenä ja kouluttajana sairaalaympäristössä ja olen tämän talven aikana ollut mukana desinfioimassa norovirus huoneita ja ollut koko talven vatsatautipöpöjen kanssa tekemisissä saamatta tautia. Hyvä käsihygienia juuurikin siten, että ensin saippuapesu ja sitten käsidesi. Ei kannata koskea oven kahvoihin ellei ole aivan pakko. Meillä lapsen liikkuminen kotona on rajoitettua vatsataudin aikana. Saa viettää aikaa omassa huoneessa, olohuoneessa ja wc:ssä. Keittiöön eikä esimerkiksi muiden lasten huoneisiin tai vanhempien makuuhuoneeseen ei ole asiaa muuta kuin hätätilanteessa. En tiedä onko tästä hyötyä, mutta jotenkin ajattelen, että tulee vähemmän pyyhittäviä kosketuspintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme