Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua.Mä pelkään että mulla on rintasyöpä!

Vierailija
09.04.2013 |

Olen vasta 35v ja kahden lapsen äiti.Tää ei oo provo.Meidän suvussa on syöpää kaikkea mahdollista.Imetin aikoinaan miten sattuu kun matkusteltiin ja aina ei ollut soveliasta imettää.No anyway,rintoja on särkenyt vuostolkulla ja nyt särky on loppunut mutta tilalle on ilmestynee toisen rinnan puuttuvia palasia?? jotka näkyy peilin kautta epämuodostuneena rintana..ennen rinnat oli samanmalliset jne.Lisäksi tämä epämuodostunut rinta vuotaa nestettä,ei sentään verta ja on kipeä.Apua! Kuvittelenko vaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkän ajan päästä tulee ensimmäinen kutsu jälkitarkastukseen rintasyöpäleikkauksen ja sädehoitojen jälkeen?

Vierailija
2/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene heti tutkimuksiin. Kipu ei sinänsä ole syövän merkki, mutta kaikki muutokset rinnoissa pitää tutkia.

Minä huomasin aikoinani kuopan rinnan alaosassa, ja se oli syöpä. Sain aggressiiviset hoidot ja nyt olen terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeasti tutkimuksiin. Itselläni oli kirkasta vuotoa rinnasta ja sitä särki väillillä ihan reilusti.
Kävin ultrat, mammot, magneettikuvaukset ja paksuneulanäytteet läpi, rinnassa oli pari kasvainta ja toisesta paksuneulanäyte ei antanut tulosta, joten viime syksynä kasvaimet poisettiin, kummatkin olivat hyvänlaatuisia onneksi.
Mutta ilman muuta heti tutkimuksiin, varsinkin jos toinen rinta on muuttanut muotaan pitäisi hälytyskellojen soida.

Vierailija
4/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.Mietittyttää vaan ikäni.Eihän tän ikäisellä kuuluisi olla mitään riskiä sairastua syöpään.Olen siis 35 ja ennenkin kysynyt samaa lääkäreiltä ja naureskelevat huvittuneina.Että kaipa vain sitten kuvittelen ja stressaan.Mun tietääkseni kipeät patit kainaloissa on usein niitä joista sen syövän itse huomaa helpoiten.Jos rinnat on muhkuraista pehmeää kudosta niin ei niissä ole ihan yhtä helppo itse huomata muutosta.

Vierailija
5/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen viisi naista, jotka ovat saurastaneet rintasyövän alle 30-vuotiaina. Mene lääkäriin.

Vierailija
6/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin.Karmea juttu sillä lähisuvussani on ollut rintasyöpä.Mitä jos mulla on ja olen yh-äiti.Apua.Voiko ex-ukkeli hoitaa lapsia sen aikaan jos joudun sairaalaan.Pakko on mun sille kertoa.Apua.

Vierailija
7/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:28"]

Niin.Mietittyttää vaan ikäni.Eihän tän ikäisellä kuuluisi olla mitään riskiä sairastua syöpään.Olen siis 35 ja ennenkin kysynyt samaa lääkäreiltä ja naureskelevat huvittuneina.Että kaipa vain sitten kuvittelen ja stressaan.Mun tietääkseni kipeät patit kainaloissa on usein niitä joista sen syövän itse huomaa helpoiten.Jos rinnat on muhkuraista pehmeää kudosta niin ei niissä ole ihan yhtä helppo itse huomata muutosta.

[/quote]

Minkäikäisenä tahansa voi saada rintasyövän, ja varsinkin jos on sukurasitetta. Itse olin just täyttänyt 40, eikä suvussani ole rintasyöpää. Kipeät patit kainaloissa eivät kerro syövästä. 

Mene nyt heti lääkäriin. Ei se panikoimalla parane.

Vierailija
8/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän 37v naisen sairastuneen rintasyöpään ja nyt on kaikkialle levinny....eli ei syöpä ikää katso.Onhan pienillä lapsillakin syöpää.

Vierailija
9/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin, toope. Imetys on ihan älytön heitto.

Vierailija
10/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:28"]

Olen siis 35 ja ennenkin kysynyt samaa lääkäreiltä ja naureskelevat huvittuneina.Että kaipa vain sitten kuvittelen ja stressaan.

[/quote]

Sä oikeasti kuvittelet ja stressaat. Lääkärit ei ikinä naureskele huvittuneina potilaille, varsinkaan jos potilas on huolestunut ja haluaa tutkimuksia. Ei ikinä, tai sitten pitää ilmoittaa potilasasiamiehelle hyvin epäasiallisesta hoidosta. Joka ainoa lääkäri tietää että rintasyöpä voi tulla vaikka parikymppiselle, ja jopa miehille! Että nyt sä kyllä liioittelet tai olet tosiaan pihalla.

Ja mitä kauemmin odotat tutkimukseen menoa, sitä pitemmälle se sun mahdollinen syöpä ehtii levitä, ja sitä todennäköisemmin sä kuolet siihen. Järki käteen nyt.

Vierailija
11/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nauraa.Tämä on totta.Tää on huvittava juttu.Siis johtuuko neste rinnassa syövästä vai mistä kyse.En oo raskaana.

Vierailija
12/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeät patit kainaloissa on yleensä ärtyneitä/tulehtuneita imusolmukkeita. Harvoin syöpää. Mulla kainaloiden sheivaaminen aiheutta usein noita patteja. Häipvät parissa viikossa.

Vierailija
13/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin syövästä ja siinä puhutaan että rinnasta tulee nestettä.Okei.Puristin nänniä ja sieltä tulee nestettä.Lisäksi se rinta on omituisen näköinen.Luin että rinnan ulkonäkö muuttuu.En harrasta mitään lajeja joissa rintoihin koskettaisiin että siinä suhteessa ei voi johtua lyönneistä tai mistään muusta.Jotenkin pidän itseäni vain vainoharhaisena.

Vierailija
14/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 15:04"]

Luin syövästä ja siinä puhutaan että rinnasta tulee nestettä.Okei.Puristin nänniä ja sieltä tulee nestettä.Lisäksi se rinta on omituisen näköinen.Luin että rinnan ulkonäkö muuttuu.En harrasta mitään lajeja joissa rintoihin koskettaisiin että siinä suhteessa ei voi johtua lyönneistä tai mistään muusta.Jotenkin pidän itseäni vain vainoharhaisena.

[/quote]

Kuinka monta kertaa sulle pitää sanoa: MENE TUTKIMUKSIIN! Et sä itse pysty diagnoosia tekemään, eikä taatusti kukaan meistäkään. Sulla on muutoksia rinnoissa, ja lääkäri tutkii mistä ne johtuu. Ta-ju-sit-ko?

Vierailija
15/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi fiksua tulla hakemaan diagnoosi AV:lta. Mene nyt lääkäriin ja heti. Oletko aivoton? Tuleeko siletäkin nesteitä? Esim. korvan kautta?

Vierailija
16/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpälaji. Joka 10. nainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa tähän tautiin. Uusia rintasyöpätapauksia ilmenee maassamme yli 3000 joka vuosi. Tautia esiintyy eniten yli 50 vuotiailla. Yli 40 % tautiin sairastuneista kuolee siihen. Rintasyövän hoitotulokset ovat sitä paremmat, mitä aikaisemmassa vaiheessa sairaus todetaan. Suomessa rintasyövän toteamisesta 80 % on elossa viiden vuoden kuluttua, mikä on Euroopan korkeimpia lukuja.

Altistavat tekijät

Vahvin altistava tekijä on rintasyövän esiintyminen suvussa. Kuitenkin vain 5 % rintasyövistä on perinnöllistä laatua. Mitä nuorempana rintasyöpä todetaan, sen useammin perintötekijöillä on osuutta taudin syntyyn.

Vaikka erityistä yhtä altistavaa tekijää ei tunneta, tiedetään kuitenkin, että seuraavat tekijät saattavat lisätä riskiä sairastua rintasyöpään. Tällaisia ovat: varhainen kuukautisten alkamisikä, synnyttämättömyys, myöhäinen vaihdevuosi-ikä, pitkäaikainen hormonikorvaushoito, ylipaino ja runsas alkoholinkäyttö. Rintasyöpäriskiä vähentää puolestaan ensisynnytys nuorella iällä, useat raskaudet ja munasarjojen poisto ennen menopausea. Silikonirintojen ei ole todettu lisäävän rintasyöpäriskiä.

Ehkäisy ja seulonta

Rintasyöpää ei voida juurikaan ehkäistä. Molempien rintojen poisto ehkäisee sairastumisriskiä 90 % potilailla, joilla sairaus on vahvasti perinnöllistä. Lääkehoidolla on myös saatu rohkaisevia tuloksia riskiryhmien kohdalla.

Suomessa on lakisääteinen mammografiaseulonta toteutettu 50 - 59 vuotiaille naisille. Sen on todettu alentavan rintasyöpäkuolleisuutta 25 %. Nuorilla naisilla mammografiaseulonta nykyisellä seurantavälillä ei ole niin tehokas kuin yli 50 vuotiailla. Tämä johtuu siitä, että rintasyöpä kasvaa selvästi nopeammin nuoremmilla naisilla kuin vaihdevuodet ohittaneilla. Nuoremmilla pitäisi seulontavälin olla lyhyempi, jopa 1 - 11/2 vuotta. Suurimman osan rintasyöpätapauksista naiset löytävät kuitenkin itse. Sen sijaan Turussa, missä seulontaikäryhmät ovat 40-74, suurin osa rintasyöpätapauksista löytyy seulonnasta.

Oireet

Yleisin oire on aristamaton kyhmy rinnassa, joka saattaa kuitenkin joskus olla hieman kipeä. Syöpätapauksista 70 - 80 % löytyy tämän oireen perusteella. Seuraavaksi yleisin oire on kipu tai muu tuntemus rinnassa. Usein nänni tai rinnan iho saattaa olla vetäytynyt sisäänpäin tai ihossa voi olla jokin muutos. Nännistä saattaa myös erittyä nestettä syövän oireena. Kainalosta voi myös löytyä aristamaton kyhmy tai tauti voi olla ihan oireeton.

Tutkiminen

Tärkeä on tarkkailla rintoja jatkuvasti. On syytä katsoa peilistä rintoja ja kohottaa käsiä niskan taakse. Samalla on kiinnitettävä huomiota, kuinka symmetrisesti ja tasaisesti rinnat liikkuvat. Ihomuutoksiin on kiinnitettävä myös huomiota samoin kuin nännien seutuun. Kaikki pysyvät muutokset on selvitettävä. On myös tunnusteltava rintoja säännöllisesti sekä istuen että maaten selällään. On hyvä liikutella rintoja pehmeillä liikkeillä sormin tai kämmenellä ja tunnustella kovettumia tai kyhmyjä. Myös kainalon poimut, kainalo- ja soliskuoppa ja on tunnusteltava. Ennen kuukautisia rinnoissa on usein aristavia kyhmyjä, jotka häviävät kuukautisten jälkeen. Ne eivät ole syöpää.

Lääkäri lähettää kaikissa rintasyöpäepäilyissä jatkotutkimuksiin. Mammografia tarkoittaa rintarauhasen röntgentutkimusta. Lisätutkimuksena voidaan ottaa ultraääni- eli kaikukuvaus, joka paljastaa usein kystat. Rinnan kyhmystä otetaan vielä neulanäyte, joka lähetetään kudostutkimukseen. Muita tutkimuksia ovat vielä magneettikuvaus ja isotooppitutkimus, joita voidaan käyttää harkinnan mukaan.

Hoito

Jos rintasyöpää epäillään tai rintakyhmyä ei voida varmuudella todeta vaarattomaksi, potilas ohjataan leikkaukseen. Rinta voidaan leikata osittain tai poistaa kokonaan. Kainalosta poistetaan usein imusolmukkeet. Kirurgiseen hoitoon yhdistetään usein myös lääke- ja sädehoito ehkäisemään taudin uusimista.

Leikkauksen jälkeen lääkehoidon lisäksi tärkeää on fysikaalinen hoito yläraajan ja olkanivelen liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja turvotusten ehkäisemiseksi. Rintaproteesi on maksuton ja käyttö suositeltava myös kotioloissa, jotta olkapään kuormitus olisi tasainen. Sopeutumisvalmennuskursseja järjestetään KELA:n toimesta. Psykoterapia auttaa stressin kestämisessä ja parantaa rintasyövästä selviytymistä.

Jälkiseuranta kuuluu hoitoon. Noin 70 % uusiutumisista ja etäpesäkkeistä havaitaan kolmen vuoden kuluessa. Syöpä saattaa uusia vielä 20 vuodenkin kuluttua, joten seurantaa ei voida koskaan lopettaa.

tohtori.fi sivulta.

Voihan se olla muutakin, mutta tutkimuksiin on mentävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi