Kuinka nopeasti lapsenne oppi pyöräilemään/polkemaan?
Ostin tänään lapselle ensimmäisen kunnon pyörän. Lapsi suunnilleen tajuaa idea, mitä jaloilla pitää tehdä, mutta ei millään saa painettua polkusinta alas, lipsahtaa jarruttamiseksi.
Lapsella oli viimekesänä semmoinen muumi-traikki, mutta sillä ei oppinut polkemaan. Tosin se nyt on muutenkin aika paska vehje.
Kuinka monta harjoituskertaa lapsesi tarvitsi, että polkeminen rupesi sujumaan? Lapsi jaksoi ihmeen hyvin tänään yrittää, kun minä painelin jalkoja vuoronperään alas.
Onko jotain hyviä vinkkejä?
Kommentit (3)
Meillä esikoinen harjoitteli 1,5 kk asukaspuiston kolmipyörillä. Kun täytti 2v niin oppi. Kai siinä on kyse kehitystasostakin en usko että vaik ois kuinka harjoitellu niin hermosto ei olis tuota aiemmin ollu valmis.
Apurattaiden kanssa voit harjoitella niin että laitat vaikka laudanpätkät apurattaiden alle jolloin takapyörä jää ilmaan niin lapsi voinpolkea ilman vastusta.
Meillä 1v 7kk oppi aivan itsekseen 4 päivässä. Pyöränä oli Nopsan 10 tuuman kolmipyörä, jossa kuitenkin normaali vetokettinki ja tavallinen polkemistyyli (ei siis polkimia etupyörässä). Pyörä oli sisätiloissa ja se oli todella vakaa, jolloin lapsella ei pelottanut pyörän kaatuminen ja harjoittelu oli helppoa.
Parin viikon sisällä ajamisen jälkeen pyörä vietiin ulos, jossa polkeminen oli astetta raskaampaa ja onnistui lyhyempiä matkoja kerrallaan. Lapsen ollessa 2v 7kk ostettiin 12 tuuman tavallinen polkupyörä appareilla ja sitä osasi polkea heti. Jarruttamisenkin taisi tajuta aikalailla heti, kun asiassa neuvoin. Tosin jarrutukset olivat alkuun melko äkkivääriä:)
Nyt 3v iässä olisi ajatus ensi kesänä harjoitella ilman appareita polkemista, mutta saas nähdä, onnistuuko.
Itse olen tuota polkemista kerran yhdelle kolmevuotiaalle yrittänyt opettaa. Se meni siten, että neuvoin, annoin työntämällä vauhtia jolloin saattoi polkimia liikuttamalla itse lisätä vauhtia sekä jos meni "jumiin", eli ei itse saanut polkemalla pyörää liikkeelle niin painoin apuna kädellä poljinta alaspäin. Sekä tietenkin kehuin kovasti silloin kun sai pyörän itse pysymään liikkeellä.
En tiedä, oliko kauhean tehokas menetelmä, mutta kyllä vajaan tunnin aikana jo hivenen tuli edistystä.