Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä R-vika tulee?

Vierailija
24.03.2019 |

Ja miksi esim puheteraputilla käynti ei auta,ainakaan aina.Kun aikuisella on kunnon r-vika niin eikö ole käynyt puheterapiassa vai miksi niin kovin ärrä pärisee?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tiukka kielijänne, siihen ei auta puheterapiat

Vierailija
2/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MTV aamujuontajalla on ärrävika. Ja monilla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä. Minulla ei ole huolia.

Vierailija
4/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä kuuntelee .....että

Vierailija
5/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on, tosin hyvinkin lievä enää aikuisiällä. Liian tiukka kielijänne, mitä minulta on myös lapsena leikattu, ei auttanut. Lisäksi kävin lapsena puheterapiassa, muttei sekään auttanut. Syy lienee edelleen liian kireä kielijänne.

Vierailija
6/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äl-Kioskilta

Vierailija
7/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi S suhisee? Itse kävin tästä puheterapeutilla.

Vierailija
8/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaan trauma, kun yritti sanoa R-kirjainta ja vanhempi aina nolasi hänet. Aivoihin tuli lopulta pysyvä inhibitio.

Vierailija
9/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 30-vuotias, ja R-vika ollut pienestä pitäen. Ei auttanut puheterapiat, vaikka aloitin sen joskus nelivuotiaana ja yläasteelle mentyä lopetin käynnit. Jossain vaiheessa puheterapeutti itsekin totesi, että minulla on todennäköisesti kireä kielijänne.

Mutta asia ei minua tai lähipiiriäni haittaa, joten mitäpä tuosta. R-vikani on kyllä vähän parempi kuin nuorempana (eli ei niin voimakkaasti se R kuulu) ja jotkut sanat sieltä tulee kyllä "oikein". Jos jotakuta haittaa vikani, niin se on hänen ongelmansa. Maailmassa on muutakin murehdittavaa kuin toisen R- tai S-vika.

Vierailija
10/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on, tosin hyvinkin lievä enää aikuisiällä. Liian tiukka kielijänne, mitä minulta on myös lapsena leikattu, ei auttanut. Lisäksi kävin lapsena puheterapiassa, muttei sekään auttanut. Syy lienee edelleen liian kireä kielijänne.

"Liian tiukka kielijänne", h*tto mitä k*setusta...

Vierailija
11/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi esim puheteraputilla käynti ei auta,ainakaan aina.Kun aikuisella on kunnon r-vika niin eikö ole käynyt puheterapiassa vai miksi niin kovin ärrä pärisee?

No, ei se kaikilla edes pälise, pelkele.

Vierailija
12/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhevian omaavien hoitaja on ollut tiukkis/tilannetajuton, pitänyt hauskana kun toinen ei osaa. Sama pätee änkyttäjiin: lapsena aiheutettua. Liittyy tunteisiin.

Vierailija
13/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis pahalla kysynyt mietin vain miksi joillakin pärisee enemmän ja toisilla vähemmän. Itse kävin tarha ikäisenä suhisemassa ässää puheterapeutilla.

Vierailija
14/17 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhevian omaavien hoitaja on ollut tiukkis/tilannetajuton, pitänyt hauskana kun toinen ei osaa. Sama pätee änkyttäjiin: lapsena aiheutettua. Liittyy tunteisiin.

Vanhentunutta "tietoa".

Vierailija
15/17 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan normaalia itse opettelin neuvolassa 1 vuotiaana :D

Vierailija
16/17 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelen ainakin omien havaintojeni perusteella,  että s-vikaisilla on tyypillisesti lyhyehkö leuka. Pieni puheentuottoon vaikuttava rakenteellinen poikkeama.

Stadin ässä sitten erikseen, mikä on opittua eikä puhevika, semmoinen pehmeä ja suhiseva. 

Vierailija
17/17 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on r-vika oli lapsena  aika paha, nyt aikuisena  ei niinkään sanon r kirjaimen vähän oudolla tavalla ja sanat kuten broileri tuottaa vaikeuksia. Kävin 4-8 vuotiaana puheterapiassa ja r-viasta pääsy vaati oikeasti tosi paljon puhe harjoituksia. Ainoa asia mikä minua motivoi siihen oli se, että minua koulukiusattiin sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän