Syötkö kohteliaisuudesta kylässä, jos tarjotaan...
Jos kyläpaikassa tarjotaan ruokaa, mitä et jostain syystä (esim. eettisistä tai terveydellisistä) syö muuten ollenkaan, niin syötkö siksi, ettei talonväki pahottaisi mieltään?
Kommentit (6)
Minä kyllä sanon ihan suoraan, että en pysty syömään lihaa (en ole syönyt yli 50:een vuoteen) ja en voi sietää sipulia (en sitten kerta kaikkiaan!). Ei pitäisi kokin siitä suuttua, koska kysehän ei ole hänen ruoanlaittotaidoistaan vaan siitä, ettei minulle vaan "kelpaa", olipa kuka tahansa ruoan laittanut.
Yleensä mikään tarjoilu ei ole niin yksipuolista, että ei siitä jotain voisi ottaa. Jos taas on niin niistä voi hyvin vain jättää ottamatta. Vaikka jokin kahvin kanssa oleva keksipaketti.
Jos tarjotaan jotain, mistä alan "tehdä kuolemaa", ja sanon, että en ikävä kyllä voi syödä sitä. Jos taas tarjotaan jotain, mistä ei satunnaisesti pieninä määrinä syötynä tule mitään merkittäviä oireita, voi pienen määrän syödäkin.
Kenkkuiltu on joskus, mutta kenenkään ei kannata syödä jos ruoka ei sovi tai on jo kylläinen.
Mä olen ratkaissut asian niin, että en syö vieraisilla mitään. Jos sovitaan kahvilla käynnistä, niin sanon sovittaessa että pelkkä kahvi riittää, en syö mitään kahvin kanssa, ei kannata laittaa siis mitään minua varten. Jos o pitempi vierailu, ja minulta erikseen kysytään että jos hän tekisi ruokaa, niin mitä haluaisin syödä. Tällöin voin syödä, koska valitsen sellaisen ruuan missä ei ole mitään mitä en syö. Jos taas ilmoitetaan että ollaan tekemässä anjovis-sieni-simpukka-sokerilientä ihan minua varten kun olen tulossa, niin sanon että on kaikille parasta että minä otan omat eväät mukaan, koska olen niin tarkka siitä mitä suuhuni laitan.
Syön monia ruokia, eikä ole mitään eettistä sen kummemmin, muttao n myös paljon ruokia joita en syö, kuten sisäelimet, nilviäiset ja äyriäiset, sienet, hyönteiset, tietyt kalat kuten anjovis ja silakka, mitään millä on vielä pää kiinni kropassa, nitkuvat ja sitkeät lihat ja kaikki sen johdannaiset jotka eivät ole normaalisti mureita purressani niitä, sekä ruuankorvikkeet, eli mifut ja tifut ja tofut ja soijasysteemit jne.
Sanon, että paastoan, vaikka en sillä hetkellä paastoaisikaan.