Lapsi päänsärkyjen takia lääkäriin? Olisko lääkäriä linjoilla?
Mulla on 11-vuotias poika jolla muutaman vuoden ollut migreeniä. Klassisia oireita: valonarkuus, näköhäiriöt, pahoinvointi, nukkuminen. Päänsärky ja huonovointisuus vaan kestää aika kauan, poika on pahimmillaan ollut 3 päivää kerrallaan pois koulusta. Särkylääkkeillä on pientä apua ollut mutta ne eivät estä kohtausta tulemasta eivätkä lyhennä sitä. Aion huomenna yrittää päästä lääkäriin asian takia.
Mutta mulla ei nyt ole mitään tarkkaa päiväkirjaa päänsäryistä ja niiden kestoista, haittaako se? Pojalla on myös "tavallista" päänsärkyä ja pari viime viikkoa on ollut jotenkin huonovointisempi. Tänään oli jätettävä harrastuskin väliin sen huonon olon vuoksi (joka voi ennakoida migreeniä). Silmälasitkin on hankittu vastikään (tosin poika hukkasi ne ja nyt on tilattava uudet). Pitäisikö minun odottaa että uudet silmälasit saadaan ja mennä vasta sitten lääkärille (tiedettäisiin paremmin, korjaako silmälasit koko ongelman) vai tulisiko lapsi käyttää lääkärillä joka tapauksessa? Miten päänsärkylapsi tutkitaan?
Kommentit (10)
Voi toki olla stressiäkin. Tätä juuri mietinkin, pitääkö ensin kokeilla kaikki mahdolliset keinot kotona ennenkuin kehtaa mennä terveyskeskukseen.
Kyllä migreenin tunnistaa, vaikka toki sen voi laukaista monikin tekijä kutenstressi tai vähä nukkuminen tai huono syöminen.
ap voi kuitenkin soittaa lääkärille ihan rauhassa huomenna, sillä ei hän ainakaan julkiselta saa migreenipäänsäryn takia aikaa ennen kuin muutaman viikon päähän. Silloin silmälasit on jo saatu. Sen päänsärkypäiväkirjan voi yrittää muistella jälkikäteenkin. Tutkimuksissa voi kulua aikaa. Esto-tai täsmälääkitys kannattaisi kyllä hankkia, migreeni voi olla aika invalidisoiva ja jos kohtauksia on usein, vaikuttaa väistämättä myös oppimiseen ja muuhun kehitykseen.
No ei tarvitse kotona kokeilla. Menette lääkäriin ja pyydätte ajan neurologille.
Mulla on itsellä ollut migreeniä 30 v ja ei siihen mitkään päiväkirjat ole auttaneet. Minun neurologi nimenomaan on sanonut, että ei hän halua kenenkään pitävän päiväkirjaa päänsärystä, sillä se vain keskittyy siihen kipuun ja hän haluaa keskittyä migreenin parantamiseen.
Onhan noita monenlaisia ns. "laukaisevia tekijöitä", mutta ei kukaan pysty elämään elämäänsä siten, että poistaa ne kokonaan ja saa avun sitä kautta.
Jos julkiselle soittelet aikaa, soita tosiaan rauhassa jo huomenna, koska joudut varmaankin odottelemaan lääkärille pääsyä jonkin aikaa. Jos yksityiselle omalla rahalla, niin silloin odottaisin ja katsoisin ensin muutaman viikon, auttaako uudet lasit ja täyttäisin sen päänsärkypäiväkirjan. Saat sillä tavoin enemmän rahoillesi vastinetta :) Kun ilmeisesti ongelmaa on ollut jo sen verran pitkään, että teillä ei ole erityinen kiire päästä tässä ihan parin päivän sisään vastaanotolle. Sinänsä lääkäriin kannattaa kyllä mennä, jos lapsella on noin haittaava päänsärky.
Noista laukaisevista tekijöistä ollaan niin montaa mieltä..
Joku sanoo esim. että suklaa aiheuttaa migreeniä. Minusta taas tuntuu siltä, että minulle tulee himo suklaaseen ennen kuin migreeni alkaa. Eli se ei suinkaan sitä laukaise, vaan kun alkaa tehdä mieli makeaa ja suklaata, on se merkki siitä, että kohta alkaa kohtaus.
No voimakkaat hajut, syömättömyys, valvominen, liian paljon nukkuminen, epäsäännöllinen nukkuminen jne. sitten taas kyllä aiheuttavat migreeniä, mutta eihän kukaan voi täysin elämäänsä muuttaa.
Missä kunnossa pojan niska-hartia-selkä -seudun lihakset?
No, minä veisin lapseni suoraan (olisin vienyt jo aiemmin kuin ap) yksityiselle ja pyytäisin pään kunnolliset tutkimukset, koska meidän lapsella on vakuutus. Muussa tapauksessa olisin jo aikaa sitten vaatinut tutkimuksia tk:ssa, ja jos sieltä ei olisi herunut aikaa, niin sitten maksanut kiltisti ne yksityispuolen tutkimukset itse.
Eli mietipä, ap itse. Kauanko itse kestäisit monen päivän kovia päänsärkyjä? Etko haluaisi lääkärille mahdollisiman pian ja kunnon tutkimuksiin, jotta saisit avun? Järkyttävää antaa lapsen kärsiä sen takia, ettei ole rahaa lääkäriin.
Kyllä lapsen pääkin tulee kuvauttaa, tiedä mitä siellä voi olla, migreeni voi ola oire jostakin, turhaan odottelet, lapsi ei varmaan valehtele tuommoista ja särky invalidisoi.
Heti erikoislääkärin vo.lle, jos vakuutus, mene tosiaan yksityiselle.
Ja jos arvauskeskuslri mussuttaa, sanot, että jatkunut jo pitkään, värität vähän juttua, että tosiaan pääset nopeammin, tämä on kiirellisempi, kun jonkun joutavanpäiväisen potilaan syylän näyttö ja poisto.
Voiko olla stressistä aiheutuvaa päänsärkyä? Nukkuuko riittävästi? Entä syöminen?