Seinä vastassa
Mitä tehdä ns. vahvana ihmisenä kun tulee seinä vastaan?
Sanottakoon vaikka nyt niin, että kaikki tähän asti hankittu varallisuus on 100% vamuudella menossa ja päälle vielä velkaa, puolisolla on ongelma minun ja mielenterveytensä kanssa.
Oon miettiny, että menen työterveyteen ja haen lääkityksen. Ongelmia se ei ratkaise, mutta vissiin auttaa jatkamaan millasessa pskamyrskyssä vaan.
En ole mielestäni masentunut vaan epätoivoinen, lamaantunut ja toivoton. Musta ei päällepäin näy mitään.
Puoliso purkaa minun mielestäni turhautumistaan tilanteeseen minuun ja laajentaa sen koskemaan myös suhdettamme. Me ruoditaan asioita. Jatkuvasti. Mulle esitetään kysymyksiä ja vaaditaan selityksiä asioihin, joihin en osaa vastata mitään. En myöskään osaa parantaa toisen pahaa oloa mitenkään oli se minun syytä tai ei. Tämä johtuu varmaankin osittain siitä, että päällisin puolin näytän ottavan tilanteen kevyemmin kuin hän Joka tapauksessa hänen mielestään mulla on kaikki asiat aina paremmin kuin hänellä ja mikä siinä, varmaan sitten onkin. En tiedä. Kai ne illuusiot toisesta ihmisestä karisee tällaisissa olosuhteissa enkä varmasti ole ollut mikään täydellinen kumppani.
Olen pohtinut, että minulla ei ole enää mitään paikkaa mihin mennä. Ei siis mitään paikkaa, johon haluaisin mennä. Ei ole ketään, jolle haluaisin ongelmistani puhua.
Mä haluaisin vaan, että se lopullinen katastrofi tulisi jo. Tulisi konkurssi, menisi talot ja auto ja kaikki ja avioero ja lapset ja sitten minä vaikka kadulle tai jonkun kaverin asumaan. Ulosottomies veisi kaiken mitä en näemmä oikeasti ikinä ole omistanutkaan. Nollat vaan tauluun ja kiitos.
Jotenkin vaan on alkanut tuntua siltä, että miksi minä olen se, jonka pitää vaan jaksaa ja jaksaa. Jaksaa hymyillä, jaksaa kuunnella, jaksaa hoitaa asioita kun toinen ei jaksa, jaksaa olla suuttumatta kun minuun puretaan pahaa oloa, jaksaa esittää lapsille tilanteen olevan hallinnassa...
Mä olen käynyt elämässä läpi kaikenlaista murtumatta. En siis tiedä miten murrun jos murrun. Menenkö vaan lattialle makaamaan enkä suostu nousemaan enää ylös? Alanko nähdä omini? Ryöstänkö pankin?
Tänään vaan juuri nyt, juuri tällä hetkellä tuntuu hetken siltä etten enää jaksa.