Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko etevä kirjoittamaan "tieteellisiä" esseitä?

Vierailija
02.04.2013 |

Miten valmistaudut, miten kirjoitusprosessi etenee? Pidätkö kirjoittamisesta?

Minun pitäisi aloittaa ensimmäistä kasvatustieteiden alaan liittyvää esseetäni, aika tuskaiselta tuntuu....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Olen ihan loistava suoltamaan sellaista tieteellisen ja hienonkuuloista, suoraan sanoen paskaa. Olen onnistunut pääsemään jopa tenteistä läpi ilman oikein mitään tietoja kysytystä aiheesta, kun olen kirjoittanut niin hyvin sen vastauksen. Kysymyksen pohtiva analysointi voi viedä jo sivun-pari jos on puutetta oikeasta asiasisällöstä ;-) 

Mä en valmistaudu tuollaiseen mitenkään, siis siihen itse kirjoitusprosessiin. Mieluiten kuitenkin niin että olisi hankittuna se asiatieto mihin essee perustuu, vaikka siis ilmankin voi joskus pärjätä ;-) Mutta sitten kun on hyvä tietopohja mielessä, voin suoraan siitä vaan alkaa kirjoittaa ja aika valmiiksi se tulee samantien. 

Vierailija
2/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, ainakaan englanniksi. :/ Semmoinen on tässä työn alla. Pää lyö tyhjää joten tulin täällä käväisemään.

Mulla prosessi menee niin että selaan lähdeaineiston läpi ja yritän saada jonkinlaisen kokonaiskuvan aiheesta. Sitten alan kirjoittaa ylös niitä huomoita joita pidän tärkeimpinä. Käyn lähteitä läpi uudellen, teen muistiinpanoja ja taas jatkan oman tekstin tekemistä. Jos ja toivottavasti kun itselle tulee jokin oivallus aiheesta, kirjoitan ylös.

Aluksi oma teksti on hajanaisia kappaleita ja ranskalaisia viivoja, siitä pikkuhiljaa kasaan kokonaisuutta. Lähdeviitteet kannattaa kirjoittaa ylös samantien, niitä on ikävä metsästää siinä vaiheessa kun teksti alkaa muuten olla valmis.

Esseiden kirjoittaminen on aina ollut mulle aika tahmeaa, mutta onneksi olen yleensä ihan kohtalaisen lopputuloksen onnistunut saamaan aikaan.

Tsemppiä kirjoitusurakkaan! Alkuun pääseminen on ainakin mulle se kaikkein vaikein vaihe, sen jälkeen homma kyllä rullaa eteenpäin vaikka välillä vähän takkuaisikin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä aloitan ihan sillä käsitekartalla / mind mapilla hahmottelemaan sitä asiaa. Inhosin sitä vielä edellisissä koulutuksissa (lukio, kauppis), mutta nyt aikuisena olen oppinut mind mappia käyttämään. Kun olen tarpeeksi hahmotellut asioita mind mapille, ryhdyn miettimään pääotsikoita, alaotsikoita, varsinaista tekstiä. En ikinä kirjoita mitenkään kovin järjestelmällisesti vaan hypin sinne tänne ja kaikenlainen jäsentely on täytynyt ihan opetella.

Vierailija
4/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin loistava, nyt ei enää tartte :)

esim. kasvatustieteessä nyt viljelet sinne "konstruktivismi" -termiä oikein urakalla. suollat lööperiä erilaisista oppimistyyleistä, miten jokainen luo oman tietonsa itse, ja opettaja ei ole enää opettaja, vaan kanssakulkija, joka auttaa innostumaan, ottamaan selvää, kyseenalaistamaan, tarjoaa mahdollisuuden oppilaalle itse oivaltaa, ei kerro asioita valmiina.... plaa plaa. tätä pyörittelet muutaman sivun verran. Riippuu tietty vähän aiheesta mutta yleensä näin kasvatustieteessä. historialliseen esseeseen sitten vaan, että ennen oli paha behaviorismi, nykyään hyvä konstruktivismi.

mikään tästä ei ole tieteellistä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta professorit kammioissaan luulee niin, ne tykkää, laittaa sulle 4-5 arvosanaksi ja kaikki ovat tyytyväisiä. todellisuus on ihan toista ja kouluissa ja perheissä voidaan empiirisesti todeta, että sun essee on pelkkää paskaa, mutta mitä siitä?

Vierailija
5/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klikkaapa tästä rakennekartasta sana "essee". Saat tietoa ja työkaluja kirjoittamiseen.

T: harrastelijakirjoittelija

Vierailija
6/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 12:48"]

Klikkaapa tästä rakennekartasta sana "essee". Saat tietoa ja työkaluja kirjoittamiseen.

T: harrastelijakirjoittelija

[/quote]

Anteeksi, linkki jäi:

https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/kirjoituskurssi/kartta.shtml

Vierailija
7/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä..... Saatiin avoimessa tehtäväksi kirjoittaa viiden sivun essee, jossa oman näkemyksen piti näkyä, se piti perustella ja olla kriittinen suhtautumissa aineistoon. No kirjoitin sitten, mitä aiheesta ja aineistosta  ajattelin ja perustelin näkemykseni, laitoin viittaukset ja lainaukset, ja olin mielestäni vielä johdonmukainen, niin se "oli liian mielipiteenomainen, ei tarpeeksi tieteellinen". Hikinen kakkonen...Puuuh...Onko tiede siis sitä, että hoetaan papukaijamaisesti, mitä luennolla on opittu ja toistetaan sitä...? Oma näkemys ei ollutkaan sallittu?

Vierailija
8/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen työkseni yliopisto-opiskelijoiden esseitä ja tässä muutama vinkki niiden kirjoittamiseen.

- Aloita taustamateriaalin huolellisella lukemisella: selvitä itsellesi keskeiset termit ja käsitteet sekä niiden määritelmät ja miten ne suhteutuvat toisiinsa

- Vertaile keskenään eri taustamateriaalien tapaa käsitellä asiaa: onko sama asia esitetty eri näkövinkkelistä?

- Mieti omaa suhtautumistasi asiaan ja tarkastele taustamateriaaleja kriittisesti: huomaatko epäjohdonmukaisuuksia tai puuttellisia päätelmiä?

- Suunnitele esseen rakenne: Alussa tulisi olla johdanto, jossa lyhyesti kerrot esseen aihepiirin, tavoitteet ja kerrot lukijalle esseen rakenteen.

- Johdannon jälkeen tulee teoriaosuus, jossa käyt läpi keskeiset termit, niiden selitykset ja termien väliset suhteet. Mikäli mahdollista, anna paljon esimerkkejä, jotka osoittavat että olet ymmärtänyt lukemasi. Tämä osio pohjautuu pitkälti lukemaasi taustamateriaaliin ja sen referointiin.

- Teoriaosuuden jälkeen aloitat luvun, jossa käsittelet omia havaintojasi, pohdintaa ja kritiikkiä taustamateriaalia kohtaa. Jos tehtävänannossa on annetu empirinen tehtävä (analysoida materiaalia), niin tee se tässä luvussa. Joka tapauksessa tämä osio on varattu omille ajatuksillesi.

- Lopuksi kirjoitat loppupäätelmät, jossa keräät yhteen aiheen pääkohdat ja tärkeimmät oivalluksesi. Yleensä on tapana myös katsoa tulevaisuuteen: mitä aiheen parissa voisi tehdä seuraavaksi?

- Muista liittää esseeseen lähdeluettelo, jossa mainitset kaikki teokset joihin olet viitannut tekstissäsi. Ja muista tietenkin viitata muihin kirjoittajiin aina, kun esität heidän ajatuksiaan!

- Tarkasta kieliasu ja otsikoiden (sekä alaotsikoiden) järkevyys. Varmista, että yhdessä kappaleessa on aina vain yksi pääpointti.

t. Lehtorimamma esseepinon takaa :)

Vierailija
9/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos tytöt! Näistä vastauksista on todella hyötyä ja taidan merkata tämän avauksen kirjanmerkiksi :)

Ei muuta kuin lähteiden pariin muistiinpanovälineiden kanssa.

Vierailija
10/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tehdä "tieteellistä" esseetä, mutta tieteellinen onnistuu tuosta vain.

Vierailija
11/11 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esseiden kirjoittamisen oppii ja sisäistää nopeasti jos on yhtään taitoja sille linjalle. 

Opiskelin viimeksi 20 opintopistettä parissa kuukaudessa vain ja ainoastaan esseitä rustaamalla! Pienellä vaivalla sain helposti kiitettäviä tai vähintään hyviä arvosanoja. 

Edellä onkin tullut hyviä vinkkejä, mutta kaikille ei sovi samat menetelmät. Itse en ikinä lue etukäteen kaikkea annettua materiaalia vaan tutustun aiheeseen käsitteiden kautta vaikkapa googlea apuna käyttäen. Sitten selataan kirjojen teemat ja sisällysluettelot. 

Kaikista helpointa on aloittaa pitkä essee laatimalla kaikki otsikot ja alaotsikot ja lähdeluettelot etukäteen. Asetukset heti kuntoon! Kun otsikot on laadittu, mietin kuinka paljon tekstiä aion saada kunkin otsikon alle, ja siitä vain naputtelemaan kirjoja samalla selaillen ja sieltä nippelitietoja lainaten. Kun kieliasu on moitteeton ja osaa käyttää hienoja lauserakenteita ja sanoja pääsee jo pitkälle. Joka eesseeseen jokin oma näkemys ja jokin kritiikki. Deduktiivinen ote kantaa yleispätevästi hyvin. Aina ne lähdekirjat eivät ole se paras tapa sisäistää uusi kokonaisuus, vaan sen voi aivan hyvin opetella muutakin materiaalia käyttäen, kunhan sitten kirjoittaessa tietää mikä on lähdeteoksen näkemys ollut. 

Tsemppiä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi