Sinistyvä valkopyykki -ongelma ratkaistu:
Olen tarkka pyykinlajittelija. Vitivalkoiset ominaan, siniharmaat omassa läjässä, pinkit ja punaiset erikseen, haalea oranssi ja keltainen erikseen jne. Mutta valkopyykki on sinistynyt tai harmaantunut ajoittain yhdessä pesussa ihan kauhean näköiseksi.-
Pesen vaatteita säästeliäästi 40 asteessa, joskus 50. Lakanoita ja pyyhkeitä 60 asteessa, hyvin harvoin keittopyykissä. Kuluvat ja nyppyyntyvät vähemmän. Toimii.
Pesukoneen itsensä putsaan 1x kuukaudessa 90 asteen ohjelmalla tyhillään, harjaan pesuanelokerot puhtaiksi vanhalla tiskiharjalla. Joskus kalkinpoisto sitruunahapolla tyhjillään.
-Sinistyvän valkopyykin ongelma on pesuaineen annostelu ja liian suuri täyttömäärä nykyisiin vettä säästäviin koneisiin. Siis:
- Täytä 6kg:n kone löyhästi vain 2/3 rummun mittaan, laita kevyesti valkaisevaa White-versiota pesuaineestasi 50ml (itse käytän OMO- whitea), säädä lämpötila joskus vähän korkeammaksi. 75ml saa pyykin jo siniseksi!!!
Suomessa on ns. pehmeä vesi, peuainetta tarvitaan hyvin vähän.
Jos käytätä huuhteluainetta, pese pyykit joka kolmas kerta ilman sitä. Sama pätee kirjopyykiin. Aukaise kankaan kuidut ilman huuhteluainetta yhtä usein.
Sinistynyt valkopyykki valkenee 1-2 pesukerralla.
T: suurperheen mama, joka pesee 3 koneellista päivittäin. Opin tämän kaiken vasta nyt.
Kommentit (3)
Ja ne pyykin mukaan koneeseen laitettavat liinat toimivat pitämällä valkoisen valkoisena, estämällä mustaa harmautumasta ja värillisiä värjäämästä. Ihan ehdottomia tässä taloudessa.
Mulla ei ole kyllä ikinä valkopyykki alkanut sinertää! Piti oikein avata ketju, että sain selville, mistä oikein on kyse. Mutta pesen usein vajaita koneellisia, käytän vähän pesuainetta enkä koskaan laita huuhteluainetta.
Tiedätkö mikä toimii myös? Vanish joka on tarkoitettu valkopyykille :).