Mikä on minimisumma kuussa jolla 4-henkisen perheen pitäisi tulla toimeen?
Perustele. Auto on pakko olla (halpa tonnin auto).
Kommentit (8)
Riippuu siitä onko perheessä 2 aikuista ja kaksi tervettä lasta vai.....?
Valtion määräämä summa on noin 1600€ riippuen tietenkin siitä onko lapset sylivauvoja vai teinejä.
Vauva ja 2 v, kumpikin terveitä. Opiskelijoita ollaan. Pohjoisessa asutaan eikä mitään erityistarpeita ole.
googlaa toimeentulotukilaskuri, sieltä selviää virallinen kanta.
Meillä nelihenkinen perhe eli hyvin siinä 1700e kuukaudessa, eikä mistään ollut puutetta. Lapsille löytyy tosi hyviä (uudenveroisiakin) vaatteita käytettynä ja samoin itselle ihan merkkivaatetta, kun osaa nähdä vaivaa.
Nyt tienataan siinä 3000 ja lapsiakin lisää ja vieläkin säästän samalla konstilla 500e per kk säästöön
Mä lasken näin:
asuminen + 500 e per aikuinen + 400 e per lapsi + 400 e per auto
Tuokin on aika niukka, sillä keskivertolapsi taitaa kuluttaa jo pitkälti yli 550 euroa kuussa ydinperheessä.
Niin ja hetkellisesti voi tulla paljon vähemmälläkin toimeen, kun on vaikka kaikki vaatteet ja autot suht vasta ostettuja / rempattuja. Pitkässä juoksussa laskisin kuitenkin yllä olevalla kaavalla.
[quote author="melba" time="01.04.2013 klo 22:22"]
Mä lasken näin:
asuminen + 500 e per aikuinen + 400 e per lapsi + 400 e per auto
Tuokin on aika niukka, sillä keskivertolapsi taitaa kuluttaa jo pitkälti yli 550 euroa kuussa ydinperheessä.
[/quote]
Miten saa menemään yhteen lapseen 550e/kk? No tietty jos joka kuukausi maksaa satoja euroja harrastuksista ja merkkivaatteista niin ehkä sitten.
Meillä nettotulot yhteensä noin 2200e ja tuosta pois 800e asumismenoja (laina ja yhtiövastike). Eli loppuihin laskuihin, ruokaan, vaatteisiin ja muuhun elämiseen jää noin 1400e/kk. Perheessä kaksi aikuista ja kaksi lasta (3v ja 7v.). Niin ja autokin löytyy. Ei tuolla rahalla etelään matkailla mutta kaikki tarpeellinen saadaan kuitenkin. Vähemmällä ei kyllä tultaisiin toimeen ilman että se alkaisi näkyä esim. ruuassa.
Missä on työpaikat? Onko allergioita, pitkäaikaissaurauksia, ruokavalio, lapstoosi-intoleranssia?
tarvitseeko molemmat vanhemmat työssään autoa? Lasten ikä?
Tarvitseeko joku perheenjäsen esim. ehdotonta hiljaisuutta työpäivän/koulupäivän jälkeen? Tällöinhän ei yksiössä asutttaisi.
Kuorsaako joku perheenjäsen kovaa? haittaako kuorsaus muita? Tällöinhän ei kaikki voisi yksiössä elellä.
Jos mummonmökki on maksettu maalla, niin asumiskustannukset voivat olla hyvinkin alhaiset, jopa vain 10-30 euroa kuussa, jos itse lämmitetään, haetaan vesi kaivosta ja sähkökin toimisi ainakin osaksi kuntopyörägeneraattorilla jonkun aina sitä polkiessa. Ulkohuussiisa tehtäisiin tarpeet ja mummonmökistä lämmitettäisiin talvella vain yksi huone kunnolla (tarkoittaa +15 astetta) päällähän voi pitää kirppiksiltä jopa ilmaiseksi saatuja villavaatteita.
Ruoka kasvatettaisiin osaksi itse, osaksi kerättäisiin luonnosta. Kanalaa pidettäisiin takapihalla. Lihaa ei käytettäisi, vaan sen sijaan kalastettaisiin.
Vaatteita paikattaisiin, kunnes putoavat päältä.
harrastukset olivivat lapsillakin marjojen ja yrttien keruu, puutarhanhoito ja käpyjen ja risujen poimiminen.