Uuden ylioppilaan lakki?
Itse kirjoitin 20 vuotta sitten iltalukiosta enkä muista yhtään..Pitääkö siihen lakkiin ostaa se lyyra erikseen jostain kultasepänliikkeestä vai saako niitä vaikka Sokokselta, josta saa lakinkin?
Kommentit (3)
Sen lakin mukana tulee sellaisen pukukorulyyra, eli kullanvärisestä materiaalista tehty lyyra. Tämän voi sitten hakutessaan itse vaihtaa kultasepänliikkeestä ostettavaan kultaiseen yleislyyraan (samanlaiseen kuin äidille tai mummolle haluttaessa ostettava rintalyyra) tai yliopistoon opiskelemaan mennessään kyseisen yliopiston lyyraan. Jos siis haluaa, apkko ei ole, eikä monet vaihda.
Lakissa oleva lyyra ei ole ns. aito lyyra. Jos haluaa aidon pitää se ostaa kultakaupasta.
Ennen oli tapana antaa se se lyyra lakista ylioppilaan äidille, joka sitä/niitä (jos useampia lapsia) käytti sitten rintakoruna esim. ylioppilasjuhlissa tm. tilaisuuksissa.
Mutta käytännössä on aivan sama hankkiiko kultaisen lyyran vai ei, se lakissa valmiina oleva on yleensä ihan ok. Meillä on suvussa kulkenut lyyra mitä on jo kolmessa polvessa käytetty, koska kukaan ei ole nähnyt tarpeelliseksi hankkia omaa on tuolla yhden isovanhemman lyyralla menty.
Lyyra tuli mulla mukana. Ehkä on jotain halpamalleja, joihin pitää ostaa kaikki osat erikseen.