Vatsatautia, apua voinnin arviointiin!
Meillä 3v. tyttö on viime yön ja tämän aamun oksentanut. Mikään ei pysy sisällä. Eilen on todettu korvatulehdus, johon antibioottihoito, mutta lääkettä ei saa annettua. Kuume oli n. klo 9 39.1. Kuumelääkkeet eivät nekään pysy sisällä, eikä kuumetta siis saa laskettua - Osmosalia olen yrittänyt myös antaa mutta kun se ykä tulee hetimiten kaaressa. Tyttö on aamun katsonut telkkaria. Pystyyn nostaessa valittelee päätään - mikä ei sinänsä ole niin rajun oksentelun jälkeen mikään ihme. Nyt on viimeiset tunnit vain nukkunut eikä juuri mikään ole kiinnostanut.
Kuivumisen merkkejä ei ole - suu ja silmät ovat kosteat vielä. Iho on kimmoisa, eikä silmät ole kuopalla.
Pitäisikö kuitenkin huolestua? Olen kuullut, että vakava kuivuminen voi seurata jopa vuorokaudessa, jos oksentelu on rajua ja kuume korkealla. Pikaista apua!!!
Kommentit (2)
Kannattaa varmaan aina soittaa lääkäriin jos vähänkään epäilyttää. Eipä jää vaivaamaan mieltä.
1-vuotias tyttäreni sairasti juuri vähän aikaa sitten rotaviruksen. alkoi oksentelulla ja ripulilla, mukaan tuli korkea kuume (ajoittain 40) toisena vuorokautena. Hänellä oli myös korva- ja silmätulehdus. Antibiootti ehtii imeytymään, jos on ollut sisällä 30 minuuttia. Aloitimme kuurin kun oksentelu helpotti, mutta sairaalassa antoivat pistoksena lihakseen antibiootin, ettei suun kautta annettava antibiootti sekoittaisi enempää lapsen vatsaa.
Itse sairastuin tautiin myös ja minulla oli ihan hirveä päänsärky.Myös mieheni sairasti 4 päivää ja kärsi alussa flunssan oireista.
Oksentelun pitäisi kestää n. 3 vrk ja ripuli 5-6 päivää. Tosin meillä neiti ripuloi 8 päivää. Tärkeintä on juottaa kovasti, vaikka neste tulisikin heti pihalle. Jos lapsi ei jaksa tehdä mitään eikä seisoa omilla jaloillaan on tarvetta nesteytykseen. Lapselle voi myös yrittää syöttää suolaista esim. suolakurkkua, suolakeksejä jne. Maitohappobakteereistakin voi olla apua.
Kävimme sairaalassa kolmantena päivänä. Lapselle annettiin 600ml osmosalia nenämahaletkulla ja sitten pääsimme takaisin kotiin. Seuraavana päivänä ripuli oli aivan hirveä, mutta lapsi suostui jo syömään ja juomaan niin emme lähteneet uudestaan sairaalaan.
Tiedoksi myös, että rotavirus tarttuu vielä oireiden häviämisen jälkeenkin KAKSI viikkoa! Lapsen voi kuulemma viedä päiväkotiin, mutta en suosittele kutsumaan ketään kotiinne. Itse en tätä tiennyt ja pidin lapsen synttärit viikko ripulin loppumisesta ja nyt on yli puolet vieraista sairaina! Lääkärissä ja neuvolassa asiasta ei mainittu! Virus elää myöskin leluissa ja ovenkahvoissa jne. 2 viikkoa. Että semmonen pöpö...
Voimia ja toivottavasti pysyt itse terveenä!