Hajottaako muiden 2 vuotiaat leikit samantien??
Meillä siis 2v3kk poika, jonka kanssa olen kotona päivät. Hän kovasti haluaa minun kanssa päivisin leikkiä, mutta kaikki leikit ovat vaan rikkomista, heittämistä ja riehumista. Tänään olen tehnyt hänelle pyynnöstä kolme majaa tyynyistä ja kankaista. Ei leiki majassa sisällä ollenkaan vaan hajottaa majan samantien ja itkee uutta... Sama toistuu duploleikeissä, ei itse rakenna mitään keskityy hajottamaan vaan kaiken sitä mukaa kun minä rakennan. Puupalikoilla leikkiessä sama...
Onko muiden lapset tuollaisia?? Liittyykö se jotenkin tähän ikään vai mikä nyt on? Tämä siis on aika vasta alkanut vaihe, ehkä kuukauden kestänyt. Alkaa rassata tosissaan kun tuntuu ettei toinen osaa keskittyä leikkimään "nätisti" enää ollenkaan vaan kaikki on riehumista, remuamista, hajottamista ja heittämistä... :/
Kommentit (6)
Niin, tiedän ettei tuon ikäinen osaa vielä mitään kovin monimutkaista leikkiä keksiä. Enkä ajatellutkaan että pitäsi... Mietin vain sitä että mistä tämä yhtäkkinen kaiken hajottamisinto tulee. Että kun rakennetaan jotakin niin se pitää heti hakata maan tasalle, viskoa ympäriinsä tai astua päälle... :/
Tämä siis muutos siihen että aikaisemmin on 10-15min ajellut autoa rakentamaani talliin tai kuskannut majaan pehmoleluja yms. Sitten vasta tullut tämä hajotus vimma... Nyt ei mitään leikkiä synny ollenkaan vaan kaikki hajotetaan vaan samantien...
Ap
Joo, tuollainen vaihe on ollut molemmilla pojillani. Kaikki rikotaan, se tuntuu olevan kaiken toiminnan päätarkoitus. Kyllä ne kasvaa siitä yli. :)
2v5 kk on tuollainen meillä, kun on väsynyt tai nälkä tms.riehuu ja rikkoo leikit, törmäilee autoilla jne. Kun kaikki on hyvin, rakentelee kivasti itsekin. Liittyisikö uhmaikään? Testailee miten reagoit?
Kyllä, kaikki hajotetaan. Hirveä meteli koko ajan, kattilat (lasten) lentelevät. Jos esim. majan tekeminen itse ei onnistu niin kauhea itku ja raivarit. kaikkea täytyy muutenkin paukuttaa ja kolistella. Naapurit tykkää varmaan.
Juu, varmaan testailee kyllä että miten reagoin asiaan. Pari kertaa olen rakentanut uudestaan ja sitten annan homman olla. Sanon että voit rakentaa itse jos haluat, nyt äiti ei rakenna enää kun samantien rikot.
Uhma meillä on todella kovana kyllä muutenkin nyt, että siihen varmaan sitten liittyy. Ja kyllähän olen ajatellut että varmaan ohimenevä vaihe tämäkin niin kuin moni muukin juttu... mutta kiva kuulla että muuallakin samanlaista ja että ohi on mennyt! :)
Ap
Mitä nyt olen päiväkodissa seurannut pienten ryhmän lapsia, niin aikalailla sellaista tehdään, puretaan, tehdään, puretaan touhua se on. Toki on sitten myös kaksivuotiaita, jotka rakentavat esim. kotileikkiä.