Miksei Suomen esikoulu ole kunnianhimoisempi?
Meillä on mieheni kanssa kaksi alakouluikäistä lasta. Molemmat ovat mm. oppineet kertolaskun ennen kouluikää, itsekin aikanani opin mm. lukemaan 4-vuotiaana. Tämä on mahdollistettu ihan yksinkertaisesti sillä, että vanhemmat ovat viitsineet vähän nähdä vaivaa jälkikasvunsa opettamiseen.
Ihmettelenkin, miksei Suomen kaltaisessa maassa pyritä yhtään parempaan. Meillähän on maailman huippuluokkaa olevat opettajat. Varmasti heiltä onnistuisi sama kuin meiltä amatööreiltäkin. Onko tähän jokin tietty erityinen syy, miksei lapsia kannusteta parempaan jo pienestä pitäen? Siinä oppisi heti oikeaa asennetta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Eiköhän kertolasku ole hieman yliarvosettua muutenkin..
En koskaan oppinut kertotauluja, mutta kirjoitin pitkästä matikasta L:n. :O
Höpöhöpö, en usko. Lisäksi: vähemmän olen elämässäni tarvinnut derivaattaa, mutta kertotauluja arjessa jatkuvasti...
Totta se on. En koskaan oppinut kertotauluja ULKOA. Laskin ne päässäni ynnäilemällä tasaluvuista.
Kertotaulujen oppiminen ainakin minulle tarkoittaa, että saa ne suht nopeasti ja varmasti laskettua millä tahansa tekniikalla. En minäkään oppinut niitä koulussa ulkoa, nyt työn puolesta olen jo oppinut.
- Ohis-matikanope
opin ulkoa kertotaulun ja jos unesta herätetään ja kysytään niin vastaus tulee ku apteekin hyllyltä. Eskarissa voisi opettaa toista kotimaista kieltä koska sitä on pakko opiskeltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Höpöhöpö, en usko. Lisäksi: vähemmän olen elämässäni tarvinnut derivaattaa, mutta kertotauluja arjessa jatkuvasti...
Totta se on. En koskaan oppinut kertotauluja ULKOA. Laskin ne päässäni ynnäilemällä tasaluvuista.
Kertotaulujen oppiminen ainakin minulle tarkoittaa, että saa ne suht nopeasti ja varmasti laskettua millä tahansa tekniikalla. En minäkään oppinut niitä koulussa ulkoa, nyt työn puolesta olen jo oppinut.
- Ohis-matikanope
opin ulkoa kertotaulun ja jos unesta herätetään ja kysytään niin vastaus tulee ku apteekin hyllyltä. Eskarissa voisi opettaa toista kotimaista kieltä koska sitä on pakko opiskeltava.
Ei kiitos poliittisia oppiaineita noin pienille.
PS. Suomen kotimaiset kielet ovat suomen ja saamen kielet.
Virolaisille ja venäläisille on tärkeää kognitiiviset taidot ja niitä pitäisi harjoittaa paljon. Leikki ei ole niin tärkeää. Askartelujen ym. pitää näyttää siltä kuin aikuinen olisi ne tehnyt. Lapsilta vaaditaan paljon. Hirveetä preppaamista lasten kodeissakin joillakin perheillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ohis-matikanope
Ei mikään pakko. Järkevintä olisi poistaa se pakko, ja opetella jotain hyödyllistä sekin aika.
Vierailija kirjoitti:
Millaista toimintaa teidän mielestä pitäisi olla iltapäiväkerhoissa? Älykästä ja koulumaista vai leikkimielistä ja päiväkotimaista? Meillä on aika päiväkotimaista eli mm. pihaleikkejä ja retkiä lähimetsikköön. Minusta se on ihan hyvää vastapainoa koululle.
Ja 1. vastaajalle kommenttina, että kurahousuja käyttävät tuolla kerhossakin, mutta pukeminen sujuu jo hyvin, ehkä teilläkin on vielä toivoa! :)
Itse arvostaisin sitä ulkoilua, varsinkin kurjalla säällä olisi tosi hyvä, että kerhossa jo hoitaisivat tuon ulkoilutuksen (ja kuravaatepukemiset), niin kotona voisi olla rauhassa sisällä!
Vierailija kirjoitti:
Virolaisille ja venäläisille on tärkeää kognitiiviset taidot ja niitä pitäisi harjoittaa paljon. Leikki ei ole niin tärkeää. Askartelujen ym. pitää näyttää siltä kuin aikuinen olisi ne tehnyt. Lapsilta vaaditaan paljon. Hirveetä preppaamista lasten kodeissakin joillakin perheillä.
On kai sillä vaatimisella mahdollista saada tuloksia, mutta suurin osaa ei kuitenkaan kehity keskivertoa paremmaksi ja he joutuvat kärsimään noista vaatimuksista koko lapsuutensa.
Onko joku keksinyt jo miten saada se eskarivitsi toimimaan osana oppivelvollisuutta? Ap voisi amatöörinä mennä neuvomaan sinne.
Joidenkin lasten osalta voisi. Tosin nykyään usein vaaditaankin toisilta hieman enemmän, sovelletaan tehtäviä ym. Toiminnallisessa opetuksessa, mitä eskareissa usein on nykyään,se onkin usein helppoa. Esim harjoitellaan mittaamista omassa ympäristössä, annetaan hieman eri tehtäviä sen mukaan mitä lapsi osaa/ hoksaa itse viedä pitemmälle.
Mutta tosiaan eskarissa tärkeintä on oppia toimimaan ryhmässä, oppia ottamaan enemmän vastuuta itsestään, huomioimaan toisia, kuuntelemaan ohjeita, noudattamaan niitä jne. Koululaistaitoja. Ja monella taitavalla lapsella on näissä harjoiteltavaa, saattaa olla enemmänkin kuin jollain joka oppii hitaammin kielellisiä taitoja tai matemaattisia.
Oppimisen ilon herättely on myös tärkeää, herätellä halua oppia ja nauttia siitä. Siinä suomalaimen eskari on usein huippua. Suomalaisessa eskarissa usein oppiminen tapahtuu leikillisin ja toiminnallisin keinoin, josa lapsi pääsee myös itse oivaltamaan. Sen ikäiselle luontevalla tavalla. Tehdään toki kynätehtäviäkin,mutta kun niitä on sopivasti, ei liikaa niin ne ovat lapselle tärkeitä ja hauskoja, ei pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista toimintaa teidän mielestä pitäisi olla iltapäiväkerhoissa? Älykästä ja koulumaista vai leikkimielistä ja päiväkotimaista? Meillä on aika päiväkotimaista eli mm. pihaleikkejä ja retkiä lähimetsikköön. Minusta se on ihan hyvää vastapainoa koululle.
Ja 1. vastaajalle kommenttina, että kurahousuja käyttävät tuolla kerhossakin, mutta pukeminen sujuu jo hyvin, ehkä teilläkin on vielä toivoa! :)
Itse arvostaisin sitä ulkoilua, varsinkin kurjalla säällä olisi tosi hyvä, että kerhossa jo hoitaisivat tuon ulkoilutuksen (ja kuravaatepukemiset), niin kotona voisi olla rauhassa sisällä!
Sosialisti haluaa ulkoistaa lasten ulkoiluttamisenkin laitoksiin...
Vierailija kirjoitti:
Kun ne olisi kotoa oppinu edes alkeelliset käytöstavat, mutta ei onnistunut suurimmalta osalta edes se.
Siinähän se koko aika eskarissa menee kun koitetaan saada ipanat edes ruokapöydässä istumaan kun kotonakaan ei tarvitse.
Opettajien aika menee käytöstapojen opettamiseen, kun nykyajan vanhemmat ei niitä ennen eskaria opeta!!! Sitten kehdataan ihmetellä miksi suomesta on tullut niin lapsivastainen!
Ne mussukat ei oikeasti mene rikki siitä, että komennetaan ja asetetaan rajoja!!!
Kouluun pääsyllä pitäis olla jotkut kriteerit alkeellisimmista perus käytöstavoista.. Eskaria vois käydä siihen asti että ne on kunnossa. Vaikka sitten maailman tappiin asti.
Voisi olla pakollista kouluun mennessä, että tietyt alkeellisimmat käytöstavat ovat jo hallussa.. Siihen asti voisi käydä eskaria.
Miksi ihmeessä sen pitäisi olla kunnianhimoisempi tai vaativampi? Euroopassa on useita maita, kuten Belgia ja Italia, joissa koulu aloitetaan Suomea aikaisemmin. Siitä huolimatta nämä ovat Suomea jäljessä PISA-testeissä.
Fakta on, että mahdolliset erot esikoulussa kartutettujen taitojen suhteen kurotaan umpeen jo peruskoulun alaluokilla, mistä esimerkkinä juurikin PISA-tulokset. Esikouluikäinen voi oppia lukemaan ja laskemaan, mutta oppiminen tapahtuu paljon nopeammin muutamaa vuotta myöhemmin, joten etumatkasta ei ole mitään hyötyä.
Tämä kannattaisi muistaa myös niiden naisten, jotka kantavat lapsiaan mitä ihmeellisimpiin kerhoihin ja kielikylpyihin siinä toivossa, että omaa jälkikasvua siunattaisiin menestyksellä myöhemmin. Usein kyseessä on tosiaan varhaiskypsyys, jonka muut kurovat umpeen alakoulun yhteydessä.
Mikset AP sinä ole päättämässä näistä asioista?
Suomessa on tajuttu, että lapsen kehityksen ja myös myöhemmän oppimisen kannalta on järkevää 4-6 vuoden iässä keskittyä muihin asioihin kuin siihen, että lapsen päähän ahdetaan mahdollisimman paljon tietoa. Olen tätä mieltä siitä huolimatta, että oma lapseni oppi lukemaan tasan 5-vuotiaana.