Miksei Suomen esikoulu ole kunnianhimoisempi?
Meillä on mieheni kanssa kaksi alakouluikäistä lasta. Molemmat ovat mm. oppineet kertolaskun ennen kouluikää, itsekin aikanani opin mm. lukemaan 4-vuotiaana. Tämä on mahdollistettu ihan yksinkertaisesti sillä, että vanhemmat ovat viitsineet vähän nähdä vaivaa jälkikasvunsa opettamiseen.
Ihmettelenkin, miksei Suomen kaltaisessa maassa pyritä yhtään parempaan. Meillähän on maailman huippuluokkaa olevat opettajat. Varmasti heiltä onnistuisi sama kuin meiltä amatööreiltäkin. Onko tähän jokin tietty erityinen syy, miksei lapsia kannusteta parempaan jo pienestä pitäen? Siinä oppisi heti oikeaa asennetta.
Kommentit (36)
Niinhän se on,, että nykyään lapsia kannustetaan menemään ammattikouluihin eikä hyvää koulutusta enää arvosteta.. Pitäisi koulutus päättäjät viedä saunan taakse,, jos minulta kysytään.
Ihan samaa olen miettinyt. Meillä ainakin esikoulu oli sitä että käytiin retkillä. Mitenkään ei eronnut päivökodista
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Eiköhän kertolasku ole hieman yliarvosettua muutenkin..
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Eiköhän kertolasku ole hieman yliarvosettua muutenkin..
En koskaan oppinut kertotauluja, mutta kirjoitin pitkästä matikasta L:n. :O
Pääasia että oppivat olemaan hiljaa silloin kun pitää ja kuuntelemaan. Oppivat pukemaan ja osaavat solmia kengännauhat. Kertotaulun ehtii aikanaan. Oppiv<t syömään veitsellä ja haarukalla. Oppivat sanomaan kiitos, anteeksi, ole hyvä, tervehtiä, kellon tunteminen, potut kuoria, jaa taitaa olla kumipottuja koulussa. oman nimen kirjoittaminen, aakkoset. Ehtii koulussa oppia lukemaan. Turhautuu vaan kun toiset ei vielä osaa.
Nelonen on oikeassa. Suomalaiskoululaiset pärjäävät opinnoissaan ja Pisa-tutkimuksissa paljon paremmon kuin vaikkapa ranskalaislapset, jotka Ecole Materniellessaan opetetaan jo kolmevuotiaina lukemaan. Aloittavat koulun siis yleensä jo kaksivuotiaana.
Eli ei se varhainen opintojen aloittaminen ole kovinkana tehokasta. Parempi antaa lasten leikkiä, se kehittää mielikuvitusta ja ajatuskykyä paljon tehokkaammin kuin varhain aloitettu aikuisjohtoinen opiskelu, olkoonkin alussa vähän löysempitahtista!
Onneksi olemme tässä asiassa rennompia ja viisaampia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Eiköhän kertolasku ole hieman yliarvosettua muutenkin..
En koskaan oppinut kertotauluja, mutta kirjoitin pitkästä matikasta L:n. :O
Höpöhöpö, en usko. Lisäksi: vähemmän olen elämässäni tarvinnut derivaattaa, mutta kertotauluja arjessa jatkuvasti...
Jaa semmoset keski-ikäsen perheenäidin voimaantumisfantasiat sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Eiköhän kertolasku ole hieman yliarvosettua muutenkin..
En koskaan oppinut kertotauluja, mutta kirjoitin pitkästä matikasta L:n. :O
Höpöhöpö, en usko. Lisäksi: vähemmän olen elämässäni tarvinnut derivaattaa, mutta kertotauluja arjessa jatkuvasti...
Totta se on. En koskaan oppinut kertotauluja ULKOA. Laskin ne päässäni ynnäilemällä tasaluvuista.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Me keskustelimme eskaritädin kanssa tänään siitä, kun meidän Nicolla (nimi ja sukupuoli muutettu) on hankaluuksia saada kurahousuja puettua itsenäisesti päälleen ja miten sitä voisi harjoitella. Olisiko tämä sopiva kunnianhimon taso?
Oletteko kokeilleet Nicolle kurahametta? Nico saattaa tuntea itsensä Nicolinaksi.
Ap halusi vain päästä pätemään lastensa "älykkyydellä". :D
Kuten moni on todennut, niin annetaan lasten olla lapsia. Jotkut ei ymmärrä, että yhden asian tekeminen on jostain muusta pois. Jos pänttäät matematiikkaa, se on vapaasta ja luovasta leikistä pois jne. Poikkeuksena sitten ne lapset, jotka luonnostaan haluavat lukea ja laskea.
Millaista toimintaa teidän mielestä pitäisi olla iltapäiväkerhoissa? Älykästä ja koulumaista vai leikkimielistä ja päiväkotimaista? Meillä on aika päiväkotimaista eli mm. pihaleikkejä ja retkiä lähimetsikköön. Minusta se on ihan hyvää vastapainoa koululle.
Ja 1. vastaajalle kommenttina, että kurahousuja käyttävät tuolla kerhossakin, mutta pukeminen sujuu jo hyvin, ehkä teilläkin on vielä toivoa! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Eiköhän kertolasku ole hieman yliarvosettua muutenkin..
En koskaan oppinut kertotauluja, mutta kirjoitin pitkästä matikasta L:n. :O
Höpöhöpö, en usko. Lisäksi: vähemmän olen elämässäni tarvinnut derivaattaa, mutta kertotauluja arjessa jatkuvasti...
Totta se on. En koskaan oppinut kertotauluja ULKOA. Laskin ne päässäni ynnäilemällä tasaluvuista.
Kertotaulujen oppiminen ainakin minulle tarkoittaa, että saa ne suht nopeasti ja varmasti laskettua millä tahansa tekniikalla. En minäkään oppinut niitä koulussa ulkoa, nyt työn puolesta olen jo oppinut.
- Ohis-matikanope
Lukemaan ja laskemaan oppii kyllä koukussa, esikoulussa opetellaan sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista, muiden huomioimista ja kaverina oloa. Ihme kyllä, nuo asiat ovat osalle ekaluokkalaisia täysi mysteeri ja sellaisten lasten kanssa tärvätään paljon aikaa, joka on pois opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koululaitoksessa on hyvää nimenomaan juuri se, että täällä lasten annetaan pitempään olla lapsia! Ei mitään järkeä suitsia suoritusmielialaa noin pienille. Alle kouluikäinen on todella pieni!
Eiköhän kertolasku ole hieman yliarvosettua muutenkin..
En koskaan oppinut kertotauluja, mutta kirjoitin pitkästä matikasta L:n. :O
Höpöhöpö, en usko. Lisäksi: vähemmän olen elämässäni tarvinnut derivaattaa, mutta kertotauluja arjessa jatkuvasti...
Totta se on. En koskaan oppinut kertotauluja ULKOA. Laskin ne päässäni ynnäilemällä tasaluvuista.
Aika jännä. Itse kirjoitin pitkästä matikasta M:n, mutta lasken sujuvasti päässäni vaikeahkojakin kertolaskuja tyyliin 254 * 321.
Eikö vanhemmat osaa opettaa lapsiaan solmimaan kengännauhat? Tätä ihmettelen että miten se on esiopetuksen tehtävä. Eiköhän siellä ole ihan tarpeeksi tärkeämpiäkin tehtäviä ja opettamista.
Kun ne olisi kotoa oppinu edes alkeelliset käytöstavat, mutta ei onnistunut suurimmalta osalta edes se.
Hmm. Me keskustelimme eskaritädin kanssa tänään siitä, kun meidän Nicolla (nimi ja sukupuoli muutettu) on hankaluuksia saada kurahousuja puettua itsenäisesti päälleen ja miten sitä voisi harjoitella. Olisiko tämä sopiva kunnianhimon taso?