12v lapsenvahti?
Kysytään sitten näin selkeästi kun tuota aikaisempaa aloitusta ei monikaan vaivautunut edes avaamaan, eli
Onko 12v, tomera, pienempiä hoitamaan tottunut esikoinen vielä liian nuori lapsenvahdiksi nukkuville 7 ja 6 vuotiaille?
Kommentit (20)
Illalla klo 20.30-24.00. Esikoinen itse tuntee pärjäävänsä ja patistaa menemään.
ap
Nukkuville 6- ja 7- vuotiaille? Laittaisitkos itse pienemmän nukkumaan, ja lähtisit sitten ulos, jättäen isomman tietoisesti hereille aikuisista tyhjään taloon yötä vasten? Vai lastenko pitäisi käydä keskenään nukkumaan?
Jos ehdottomasti sinun on pakko käydä lähikioskilla puoli kymmeneltä illalla hakemassa maitoa aamupalalle, OK, mutta yhtään pidemmäksi aikaa en jättäisi.
Minun mielestäni on. Ei tarvitse, kuin toisen nukkuvista alkaa yrjötä, niin tilanne on 12-vuotiaalle kurja.
Jos esikoinen soittaa ja tarvii apua niin pääsetkö pian kotiin tai voiko joku naapuri tulla tarvittaessa auttamaan ??
Tapaako nuoremmat sisarukset nukkua yönsä hyin ?
Satunnaisesti vai usein ? Satunnaisesti vois olla ok.
Itse olen hoitanut tuon ikäisenä kaverini kanssa kolmea alle koulu ikäistä kerran viikossa 3 h illassa. Leikittiin ensin hetki, anettiin iltapala ja laitettiin lapset nukkumaan. En kokenut hoitoa lainkaan rankkana. Lapset oli reippaita ja aina meni kivasti. Tämä tapahtui 80-luvun lopussa. Vanhemmat kävi jossain kuorossa laulamassa. Sen aikaa hoisimme lapsia.
Odottaisin että pienemmät nukahtaa ja 12v jäis valvomaan. Puolessatunnissa olisimme kotona, jos ois tarve.
ap
on ok. Älkää tehkö lapsistanne/nuoristanne uusavuttomia! Kyllä pientä vastuuta voi antaa...
Patistaa sua menemään, koska ilmeisesti et ole aikuinen, vaan lähinnä kaveri lapselle? Hakee varmaan vielä alitajuisesti sun rakkautta ja hyväksyntää.
Yleensä nukkuvat hyvin ja kelpuuttavat kyllä isosiskon lohduttajaksi. Satunnaisesti, ei mitään säännöllistä menoa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 22:40"]
Patistaa sua menemään, koska ilmeisesti et ole aikuinen, vaan lähinnä kaveri lapselle? Hakee varmaan vielä alitajuisesti sun rakkautta ja hyväksyntää.
[/quote]
Tai mitäpä jos se vain haluaakin osoittaa pärjäävänsä ja että pystyn luottamaan?Niin ja ehkä haluaa myös tienata muutaman euron. Olen sekä kaveri ETTÄaikuinen. Haluais antaa mun hengähtää. Rakkautta ja hyväksyntää ei tarvi hakea, sitä on tarjolla muutenkin.
ap
Ehkä satunnaisesti voisin ymmärtää. Tosin en itse ole jättänyt illaksi edes 14 ja 12v kuopuksen 6v kanssa. Ehkä nykyään voisin jättää, jos olisi jotain sellaista menoa, mutta meillä on aina toinen aikuinen kotona tai sitten isovanhemmista joku.
Meidän isommat pelkäsivät jossain vaiheessa olla pimeällä kotona ilman aikuisia, mutta nykyään eivät enää pelkää ja meidän kuopus on aika kiltti ja järkevä eli siinä mielessä voisin hyvin jättää nuo jo nykyään keskenään esim. leffan tms. ajaksi. Mutta täytyisi kyllä hätätilanteessa päästä nopeasti kotiin.
Itse hoidin n. 11 vuotiaana ihan vastasyntynyttä vauvaa, ihan yksin ja useamman tunnin. Vauva oli itkuinen, mutta hyvin pärjäsin. Ja silloin ei ollut kännyköitä.
Tulipa vaan mieleen. .
ap
Ehkä tässä on pientä hysterisointia. Mielestäni voit jättää, jos esikoinen itse pitää ajatuksesta. Voithan ensin koitta niin että esikoinen luulee sinun olevan kauempana,mutta menetkin naapuriin tms,josta tarvittaessa pääset nopeasti kotiin. Jos hän on edelleen luottavaisin mielin, voit mennä omille menoillesi.
Minä itse olen 12v tyttö ja olen tottunut hoitamaan pikkuveljeäni ja naapurin alle eskariikäisiä lapsia :)
Jos av-mammoilta kysyy, niin ei voi 12-vuotias olla lapsenvahtina. Täällähän on toisissa ketjuissa todisteltu, että 12-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin.
Itse olen 12v tyttö. En ole ollut kertaakaan elämäni aikana lapsenvahtina, mutta olen itse yksin kotona yleensä joka päivä ehkä pari tuntiakin ja vanhempani luottavat minuun. Minusta 12 vuotiaan voi jättää noin parin tunnin ajaksi yksin kotiin paitsi tietenkin jos vanhemmat tietävat ettei lapsi kykene olemaan edes tuntia yksin kotona. Olen itse kuitenkin aina halunnut olla lapsenvahti noin ehkä neljä tai viisi vuotiaille. Tiedän pärjääväni hyvin sillä olen hyvin huolehtivainen ja tiedän tasan tarkkaan mitä pitää tehdä. En tekisi työtä rahan takia sillä minä oikeasti rakastan pieniä lapsia. Ja olen leikkinyt viisi vuotiaan veljeni kanssa ja se on todella mukavaa. Haluaisin muutenkin enemmän vastuuta asioista. Toivon että isona minusta tulisi lasten hoitaja.
Itse olin 12 vuotiaana hoitamassa 5- ja 6-vuotiaita sukulaislapsia kesälomalla, kun lasten vanhemmat oli päivän töissä. Että silleen... voi tätä nykypäivän holhoamista, kyllä 12 vuotias tosiaankin pärjää muutaman tunnin, kun vanhemmat ovat kännykän päässä,
Siis mikä meno sulla on tuohon aikaan yöstä? Dokaamaan menossa? Pitäähän sen 12-vuotiaankin päästä nukkumaan aiemmin.
Päivällä tunnin verran toi kävis.
Jos on kyse vaikkapa siitä, että vanhempi käy kaupassa, niin sitten on mielestäni ok. (Mikäli lapsi on fiksu ja haluaa itse vahtia sisaruksiaan) Jos taas on kyse kokonaisesta työpäivästä, niin sitten ei todellakaan ole ok.