Yksi paprika 2e..
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä Saksassa ja ainakin tässä ( kalliissa ) Munchenissa on suuri osa kasviksista ja juureksista vielä kalliimpaa kuin Suomessa. Tosin Munchen on kalleimpia saksalaisia kaupunkeja, joten tämä ei ole sinällään vertailukelpoista. Saksahan yleensä on tunnettu halvasta ruuastaan. Siksi olen ollut aika hämmentynyt tästä. Ja olen nyt parin viikon ajan kyllä tehnyt paljon tutkimusta tämän ruuan hinnan tiimoilta täällä.
Myöskin esim. juusto on tosi kallista. Paljon hintavampaa kuin Suomessa.
Esim. perunoista halvimmatkin olivat melkein kolme euroa kiloa. Porkkanat kaksi euroa / kilo ( halvimmat). Banaaneita sai kyllä eurolla / kilo, niitä halvimpia, jotka sitten olivatkin tietysti loppu. Kirsikkatomaatit olivat Suomen hinnoissa. Omenoista halvimmat olivat reilun kaksi euroa kilo.
En tiedä mitä Helsingissä metrolla kulkeminen maksaa, täällä viikon lippu on reilun 22 euroa.
Täytyypä huomenna tarkistaa tuon Paprikan hinta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella ja keväällä syödään juureksia ja otetaan vitamiinit purkitsta. Kesällä ja syksyllä sitten vihanneksia yms.
No sen c-vitamiinin voi ottaa lantusta ja nauriista myös. Tosin onhan siinä paprikassa aika paljon.
Ruusun kiulukoissa enemmän.
No kai se helpompi on syödä ja saada tarvittava määrä paprikasta tai lantusta.
Hintoja on aika turha päivitellä, ne on mitä on. Kauppias tai ketju ne määrää ja asiakas voi ostaa tai olla ostamatta.
Hintoja vertailemalla voi vaikuttaa siihen mitä se oma kauppakassi maksaa. Satokausiruoka on, kuten moni tässä ketjussa jo on kirjoittanut, fiksu valinta lompakon ja ympäristönkin vuoksi. Toinen keino säästää on seurata tarjouksia.
Paprikasta puheen ollen, pitkästä aikaa tehtiin täytettyjä paprikoita kun sitä oli parilla eurolla yhdessä ketjussa. Oli niin hyviä että ostin enemmänkin, vieläkin on muutama loppuviikon ruokia varten. Suunnittelemalla ostoksia ja ruokia etukäteen säästää halutessaan pitkän pennin.
Jos taas tahtoo olla spontaani ja seurata reseptejä pilkulleen, se voi olla vähän hintavampaa. Eikä se valittamalla parane.
Luulin että on ihan yleissivistystä tietää että vihannesten hinnat vaihtelee satokausien mukaan :D
Tutustukaa satokausikalenteriin ja syökää sen mukaan, niin saatte parempaa laatua huokeampaan hintaan.
Vinkki: usein kaupat itse laittavat sesongissa olevat tuotteet hevi-osaston paraatipaikalle. Säästyt siltäkin ajatustyöltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa pitäisi mitään paprikoita tai tomaatteja viljellä. Ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Lääkecannabis olisi se tuote jolla tehtäisi voittoa.
Valitettavasti arvot on vastaan cannabista.
Suomi tulee jäämään jälkeen tässäkin asiassa.
No kyllä mua kiinnostaisikin tuo kotimainen paprika. En tiedä onko missään täällä päin mihinkään aikaan vuodesta. En haluaisi noita Espanjan kaatopaikoilla asuvalla orjatyöllä/ilman multaa/vettä, pilaten maaperän, viljeltyjä vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mua kiinnostaisikin tuo kotimainen paprika. En tiedä onko missään täällä päin mihinkään aikaan vuodesta. En haluaisi noita Espanjan kaatopaikoilla asuvalla orjatyöllä/ilman multaa/vettä, pilaten maaperän, viljeltyjä vihanneksia.
EU-maa. Samat kasvinsuojeluaineet Espanjassa on käytössä kuin Suomessakin.
Samalla tavoin maaperää saastuu Suomessa.
Ja se orjatyö.
Onhan sitä meilläkin jo. Nimet on ihan erit. Löytyy harjoittelua nimikkeellä yms.
Vaikka mitä ihmeellisyyksiä. Minusta olisi reilua jos ne kotimaiset vihannekset tarkistettaisiin kovemman seulan läpi, tulisi ihan varmasti julki että myrkkyjä niistäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU-maa. Samat kasvinsuojeluaineet Espanjassa on käytössä kuin Suomessakin.
Samalla tavoin maaperää saastuu Suomessa.
Ja se orjatyö.
Onhan sitä meilläkin jo. Nimet on ihan erit. Löytyy harjoittelua nimikkeellä yms.
Vaikka mitä ihmeellisyyksiä. Minusta olisi reilua jos ne kotimaiset vihannekset tarkistettaisiin kovemman seulan läpi, tulisi ihan varmasti julki että myrkkyjä niistäkin löytyy.
"Jose Guillen: Emme tarvitse multaa, koska meillä on mursketta ja ravinneliuosta, jota tehdään lannoitteesta ja sillä viljellään kaikkia näitä kasveja joita tässä näette."
"Almerian pinta-alasta jo 300 neliökilometriä on muovisten kasvihuoneiden peitossa. Viljelijät ovat järjestäytyneet pariinsataan osuuskuntaan, jotka markkinoivat vihanneksia pohjoiseen."
"Kirsikkatomaateista viljelijät kertovat nyt saavansa euron kilolta. Matkalla Suomeen hinta kohoaa kahdeksankertaiseksi.
Jose Guillen: Ei voida leikata kuluja, koska kasville täytyy antaa ravinneliuosta, kasvi täytyy hoitaa ja kietoa, Ei tomaattia voi jättää oman onnensa nojaan.
Säästää voi korkeintaan työvoimasta. Almerian ihme ei ole syntynyt pelkän veden ja muovin voimalla. Täkäläiset viljelijät saavat kiittää menestyksestään halpatyövoimaa, jota virtaa Välimeren yli Afrikasta ja nyt myös Romaniasta, Bulgariasta ja Liettuasta.
Lokakuun viimeisellä viikolla Gibraltarin salmessa upposi jälleen laiva, jonka hylystä huuhtoutui kuolleina rantaan 32 maahanpyrkijää. Tämän vuoden marraskuun alkuun mennessä lähes 16000 luvatonta siirtolaista oli pidätetty Espanjan rannikoilta. Onnekkaimmista suuri osa suuntaa ensimmäisenä tänne, Almerian muovimerelle.
Driss Oumalik: e olimme merellä kaksi, ei kolme päivää. Kolme päivää. Kolme. Kolme päivää pysähtymättä. Mutta emme löytäneet rantaa. Rantaa emme löytäneet. Arvelin, että menetän henkeni. Menetän henkeni. Sitten näin valon ja arvelin että elämäni on pelastettu.
Toim: Mitä teitte Marokossa?
Driss Oumalik: Minulla oli vastuullinen asema. Olin työssä
Delphi-kaapeliyhtiössä. Sen tuntee jokainen. Asiakkaitamme oli mm. Volkswagen Saksassa.
Nyt Oumalik asuu asuntovaunussa seitsemän muun kasvihuonetyöläisen kanssa ja poimii päivät kurkkuja muun muassa suomalaisille. Työnantaja on auttanut häntä saamaan työluvan – tosin sellaisen, jotka pitää hänet jatkossakin kasvihuonetyöläisenä.
Oumalik: En voi tehdä töitä toisessa paikassa, toisessa yrityksessä, vain maataloudessa. En olisi arvannut, että teen vielä tällaista työtä. Olen sentään opiskellut. Ajattelin, että minusta tulisi virkamies.
Meille esitellyt Keskon ja S-ketjun tuottajat ovat mallitiloja. Niillä tuskin käytettäisiin laitonta työvoimaa. Säästää niilläkin yritetään siinä missä voidaan.
Matias Espinosa: Tällä hetkellä 34 euroa kahdeksalta tunnilta."
Almerian tehoviljelyn lasketaan tuottavan vuodessa miljoona tonnia orgaanista jätettä, jossa on runsaasti torjunta-ainejäämiä. Muovijätettäkin syntyy tonneittain. Osa on myrkyllistä.
Osa jätteistä haudataan maahan, osa poltetaan, osa syötetään vuohille. El Ejidossa on muutama vuosi sitten avattu jätteenkäsittelylaitos, jonka valumavesiä pääsee toistaiseksi maaperään. Laitos pystyy kompostoimaan vain pienen osan alueen jätteistä.
Jätettä syntyy vuosi vuodelta yhä enemmän kun kasvihuoneita rakennetaan lisää.
Vuoria louhitaan uusien kasvihuoneiden tieltä.
Suurin ongelma on kuitenkin pohjaveden riittävyys ja maaperä.
Juan Puig de Fabregas: Pohjaveden suhteen on ongelmia. Sitä käytetään enemmän kuin sitä tulee. Käyttö on kaksin- tai kolmin- kertainen veden tuloon nähden. Näin ollen pohjavesivarannot ehtyvät. Maaperä vahingoittuu monesta syystä. Maatalouden kemikaalit ovat yksi ongelma. Toinen ongelma on suolapitoisuuden kasvu.
Professori Puig de Fabregas johtaa aavikoitumiseen keskittyvää tutkimusohjelmaa arvostetussa tutkimusinstituutissa.
Juan Puig de Fabregas: Suurin ongelma on vesi. Ongelma näkyy kasvihuoneiden maaperässä.Niissä käytetään mahdollisimman vähän vettä, koska vettä halutaan säästää. Kastelu on hieman pienempää kuin haihtuminen. Se aiheuttaa suolan kerääntymistä ohuisiin kerroksiin. Kun näin käy, viljelijä vaihtaa toiselle palstalle. Tämä lisää vuosien myötä yhä enemmän suolapitoisuutta. Tilanne on vakava. Meno ei voi jatkua näin. Jotain on tehtävä nopeasti. Muuten koko järjestelmä sortuu ennen pitkää. Järjestelmän sortuminen tarkoittaa, että alueen talouden
perustat eivät tule kestämään. Ihmisten on vaihdettava alaa. Samalla menetetään kaikki investoinnit. Vesi ja maaperä ovat saastuneet vuosiksi ja jopa vuosisadoiksi."
Okei. En sanoisi että meillä on ihan näin, mutta sitä tänne tunnutaan tahtovan.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2003/12/08/tomaatteja-muovimeresta-kasiki…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä Saksassa ja ainakin tässä ( kalliissa ) Munchenissa on suuri osa kasviksista ja juureksista vielä kalliimpaa kuin Suomessa. Tosin Munchen on kalleimpia saksalaisia kaupunkeja, joten tämä ei ole sinällään vertailukelpoista. Saksahan yleensä on tunnettu halvasta ruuastaan. Siksi olen ollut aika hämmentynyt tästä. Ja olen nyt parin viikon ajan kyllä tehnyt paljon tutkimusta tämän ruuan hinnan tiimoilta täällä.
Esim. perunoista halvimmatkin olivat melkein kolme euroa kiloa. Porkkanat kaksi euroa / kilo ( halvimmat). Banaaneita sai kyllä eurolla / kilo, niitä halvimpia, jotka sitten olivatkin tietysti loppu. Kirsikkatomaatit olivat Suomen hinnoissa. Omenoista halvimmat olivat reilun kaksi euroa kilo.
En tiedä mitä Helsingissä metrolla kulkeminen maksaa, täällä viikon lippu on reilun 22 euroa.
36 euroa maksaa Helsingissä viikon, mutta sillä voi tietty käyttää myös ratikkaa ja bussia metron lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
36 euroa maksaa Helsingissä viikon, mutta sillä voi tietty käyttää myös ratikkaa ja bussia metron lisäksi.
Okei. Voi siis tuollakin. En tajunnut mainita, hyvä, että tarkensit.