Voiko hiustyyppi muuttua suorasta kiharaan?
Mulla oli joskus aika suorat hiukset. Ihan vähän laineita siellä täällä mutta pääosin suora.
Nykyään hiukseni ovat ihan kiharat! Ovat myös kuivemmat.
Hiukset on nykyään ihan hirveät ja joudun suoristamasn niitä jatkuvasti.
Olen miettinyt että onko nämä kiharat vain sen takia että on niin kuivat ja leikkasinkin hiuksiani reilu 20 senttiä lyhyemmiksi mutta nyt ne vasta kiharalle meneekin!
Saako näitä enää milöään konstilla suoraksi? Joku suoristushoito?
Kommentit (22)
Voi johtua hormonimuutoksista. Mulla on iän myötä alkanu aiemmin piikkisuora tukka kihartua. En sitten tiedä, johtuuko noista hormonimuutoksista vai siitä, että vanhemmiten hius on ohuempaa ja omalta osaltani myös lyhyempi, ei enää tuonne alaselkään asti ulottuva.
Mulla alkoi kihartumaan noin 12-vuotiaana ja ei ole palannut suoraksi (paitsi suoristusraudalla, heh heh). Hiukset myös voi muuttaa väriään vanhetessa, mulla tummeni, tosin jo ala-asteikäisenä.
Muutamalla tutulla on syöpähoitojen jälkeen kasvanut uusi tukka villinä kiharana, mutta suoristunut sitten myöhemmin takaisin alkuperäiseen muotoon. Mistähän tää johtuu?
Minulla on hormonien mukaan muuttunut tukka. Lapsena suora, nuorena taipuisa, keski-ikäisenä kihara.
Minulla oli pienenä aivan kiharat hiukset, jotka lähes suoristuivat parinkympin kieppeillä, ja sitten taas alkoivat kihartua. Viisikymppiseksi mennessä hiukseni ovat kiharammat kuin koskaan. Vastaus: hiustyyppi ei muutu, mutta "vähän kiharasta" voi tulla "tosi kihara" ja päinvastoin.
Hormonit vaikuttaa kyllä. Suoristamalla tosin vain edistät sitä hiusten kuivumista.
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua hormonimuutoksista. Mulla on iän myötä alkanu aiemmin piikkisuora tukka kihartua. En sitten tiedä, johtuuko noista hormonimuutoksista vai siitä, että vanhemmiten hius on ohuempaa ja omalta osaltani myös lyhyempi, ei enää tuonne alaselkään asti ulottuva.
No itse lähenen neljääkymppiä eli voiko jotain hormonijuttuja sitten olla.
Ei hiukseni ihan piikkisuorat ole ikinä olleet mutta että näin radikaali muutos?
Ja onhan nämä tummuneetkin iän myötä.
Raidoitan hiuksiani kerran pari vuodessa kampaajalla, tummempia ja vaaleampia raitoja oman värin molemmin puolin. En värjäile siis kuukausittain että se olisi kuivettanut nämä. Alahiukset ei ole kuivat ja nekin kihartuu kyllä. Olen nyt käyttänyt hiusnaamioita ja ajattelin hakea kampaamosta kunnon tuotteet jos niillä saisi vähän eloa tukkaan.
Pitkissä hiuksissa voi huomata yhden kiharan suortuvan.
Harmaat hiukseni ovat kiharampia kuin tummat suortuvat. Taipuisat olleet aina.
Vierailija kirjoitti:
Hormonit vaikuttaa kyllä. Suoristamalla tosin vain edistät sitä hiusten kuivumista.
Minulla on hyvä ja laadukas rauta jota olen käyttänyt lähes päivittäin kuusi vuotta eikä hiukset ole ollert moksiskaan ja viimeisen vuoden aikana muutos on tapahtunut.
Tosiaan kun hiukset ei ihan piikkisuorat ole luonnostaan niin siksi niitä suoristan että näyttää elinvoimaisemmilta.
Ap ja tuo aiempikin oli ap
Minulla oli nuorena laineilas tukka, nyt viisikymppisenä kihara. Kampaajan mukaan ihan normaalia, liittyy hiuksen rakenteen muutokseen vanhetessa.
Lyhyemmäksi leikkaaminen ei ainakaan auta. Meitä oli lapsuudessa tyttökolmikko ja kaikilla meillä oli paksut piikkisuorat hiukset, koskaan niitä ei leikattu, vain kaksihaaraiset siistittiin latvoista. Teini-iässä yks sai päähänsä muodistaa kampaustaan ja lyhensi hiuksiaan hartiamittaisiksi. Miltei välittömästi leikkaamisen jälkeen hiukset kipristyivät tiukalle kähärälle. Oli siis varmaan aina ollut taipumusta luonnonkiharaan, mutta pitkien hiusten oma paino oli estänyt kipristymisen.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyemmäksi leikkaaminen ei ainakaan auta. Meitä oli lapsuudessa tyttökolmikko ja kaikilla meillä oli paksut piikkisuorat hiukset, koskaan niitä ei leikattu, vain kaksihaaraiset siistittiin latvoista. Teini-iässä yks sai päähänsä muodistaa kampaustaan ja lyhensi hiuksiaan hartiamittaisiksi. Miltei välittömästi leikkaamisen jälkeen hiukset kipristyivät tiukalle kähärälle. Oli siis varmaan aina ollut taipumusta luonnonkiharaan, mutta pitkien hiusten oma paino oli estänyt kipristymisen.
Kampaajakaverini halusi lyhentää melko kiharat hiukseni olkapäille ulottuviksi. Yritin selittää, että hänen osoittamastaan kohdasta leikkaamalla saisi hiukseni lyhentymään paljon enemmän, mutta ilmeisesti hänellä ei ollut kokemusta suomalaisista piilokiharoista (suomalaisillahan on tapana kutsua liioitellen vain hieman laineikkaitakin hiuksia kiharoiksi). Enempää kyselemättä hän leikkasi hiukseni poikki ja poistui jostain syystä paikalta hyvin nopeasti. Minä jäin katselemaan yhä kiharammiksi kuivuvia hiuksiani. Tavatessamme seuraavan kerran kaveri nieleskeli aika vakavan näköisenä nähdessään hiukseni, jotka olivat tiukilla korkkiruuveilla ja ulottuivat nipin napin korvalehtieni alaosaan.
Nyt olen muutaman kuukauden yrittänyt opetella laittamaan hiuspörröni sen näköiseksi kuin se olisi tahallisesti leikattu tällaiseksi, mutta ei luonnonkiharaa pysty pakottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajakaverini halusi lyhentää melko kiharat hiukseni olkapäille ulottuviksi. Yritin selittää, että hänen osoittamastaan kohdasta leikkaamalla saisi hiukseni lyhentymään paljon enemmän, mutta ilmeisesti hänellä ei ollut kokemusta suomalaisista piilokiharoista (suomalaisillahan on tapana kutsua liioitellen vain hieman laineikkaitakin hiuksia kiharoiksi). Enempää kyselemättä hän leikkasi hiukseni poikki ja poistui jostain syystä paikalta hyvin nopeasti. Minä jäin katselemaan yhä kiharammiksi kuivuvia hiuksiani. Tavatessamme seuraavan kerran kaveri nieleskeli aika vakavan näköisenä nähdessään hiukseni, jotka olivat tiukilla korkkiruuveilla ja ulottuivat nipin napin korvalehtieni alaosaan.
Nyt olen muutaman kuukauden yrittänyt opetella laittamaan hiuspörröni sen näköiseksi kuin se olisi tahallisesti leikattu tällaiseksi, mutta ei luonnonkiharaa pysty pakottamaan.
Juh. Sen kaverin hiukset napsaistiin hartioille ulottuviksi. Kun ne sitten kipristyivät siihen leukapieliin ulottuviksi, kaveri näytti siltä kuin sillä olisi joku outo lässähtänyt afropyramidi päässänsä. Onneksi elettiin ysäriä, lakkaa ja muita hiustuotteita sai käyttää surutta, eikä kukaan katsonut pitkään jos sulla olikin luodinkestävä kiharakypärä päässäsi.
Syytä en tiedä.
Itselläni syöpähoitojen jälkeen kiharahkot ja paljon tummemnat hiukset. Ihan kuin oisi nyt peruukki jälleen.
Olen lukenut, että joillakin naisilla raskaus ja synnyttäminen (siis hormonitoiminnan muutokset) saavat aiemmin suorat hiukset kihartumaan. Omaa kokemusta ei ole.
Minullakin hormonitoiminnan matkassa muuttunut. Ihan pienenä oli aivan käkkärät, suoristuivat kun pituutta tuli lisää ja murrosiässä alkoi taas kihartua. Nykyään ovat ilmankosteudesta riippuen kevyesti laineikkaista kikkarakäkkäriin.
Monet sairaudet ja niiden hoidot vaikuttavat myös karvatuppiin. Tarpeeksi paha ja stressaava sairaus tai elämäntilanne voi aiheuttaa kaljuuntumisen, kun karvatupet vain lopettavat touhuamisensa ja hiukset irtoavat.
Itselläni näin kävi avioeron myötä, otsakarvat karisivat ja pelkäsin kaljuuntuvani. Nyt kaksi ja puoli vuotta myöhemmin hiukset kasvavat kilpaa takaisin. Samoin synnytysten jälkeen hiuksista katosi hormonitoiminnan vaihtelun vuoksi puolet, ellei 2/3.
Voi. Syöpähoitojen vuoksi suorista vaaleista hiuksistani tuli ankean ruskeat ja kiharat.
Soikea hiustuppi tuottaa luonnonkiharan, pyöreä suoran. Ehkä olet saanut sähköiskun ja tuppisi muuttivat muotoaan.