En uskaltanut ilmoittaa poissaolosta (ilmainen opiskelijaharjoittelija)
Olen saanut niin, niin monessa paikassa ilkeää kohtelua (yllättäen keski-ikäisiltä naisilta, itse olen nuori viehättävä neitonen). Eräässä harjoittelupaikassa minulle kitistiin jopa VESSASSA KÄYMISESTÄ jälkeenpäin. Siis silloin kun olin jo ilmoittanut, että kiitti mulle riitti ja lopetin viikon jälkeen. Tämä tapaus oli sellainen, että en tehnyt ikinä mitään oikein, olin liian hiljainen, liian sitä, liian tätä. Vessassa kävin ihan rauhassa, koska yritin tasaannuttaa hikeä. Jotta ei olisi inhottava olo ja jotta en alkaisi haisemaan. En todellakaan kuvitellut tekeväni jotain hirveää vääryyttä siinä. Paikassa oli hädin tuskin koskaan asiakkaita. Kuolettavan tylsää joka päivä ja asiakkaita ehkä 20 koko päiväni (6 h) aikana. Katselin huvikseni ostotapahtumia kassalta eli arvioni ei ole edes kovin paljon väärässä. Nyt olen kuitenkin uudessa harjoittelupaikassa.
Eli: Kävin työssäoppimispäivän jälkeen hieronnassa koska olin niin jumissa ettei mitään rajaa. Ajattelin sen helpottavan työntekoa, kun ei ole niskajumia. Hieroja sanoikin, että niskat on todella jumissa ja tuskin yhdellä hieronnalla aukeavat kokonaan.
Hieronnan jälkeen pyörrytti NIIN PALJON. Menetin tasapainoni kun nousin pöydältä. Rauhoituin varmaan 10 minuuttia ennen kuin uskalsin lähteä kotiin.
Tänään oli epämääräinen heikko olo. Ei mitään yksittäistä vaivaa, mutta nukuin pommiin ja olo oli vain noh, heikko. Vasta nyt on hyvä olo.
Olin puhelin kourassa ja aikeissa ilmoittaa töihin, mutta en uskaltanut. Pelkäsin reaktiota. Mitä olisin edes sanonut? "Kävin hieronnassa ja tänään on heikko olo. Ei, en ole kipeänä. On vain tällainen heikko olo."
En kehdannut. En uskaltanut. En halua valehdella. Flunssaisena ei ole mitään ongelmaa ilmoittaa poissaolosta, koska sen kuulee äänestä.
Mutta minä yksinkertaisesti pelkään reaktioita ja se johtuu tästä vihaisesta asenteesta, jota olen vuosien mittaan saanut milloin missäkin.
Toinen esimerkki: Lapsuuden kaverini oli kuollut hetki sitten ja olin töissä paikassa, jossa oli paljon ihmisiä. Vaivuin ajatuksiini vähän väliä, kun näin häntä muistuttavia ihmisiä. Sitten yksi esimiehistä sanoo tylysti, että ei tänne ole tultu seisoskelemaan. Miksi ei voi kysyä, että onko kaikki ok. Miksi heti täytyy olla noin tyly.
Vttuilemalla näytätte vain toteen kaiken, mitä olen tähän kirjoittanut. Sen sijaan olisi mukavaa saada jotain ymmärrystä asiaan. Minut on leimattu ylimieliseksi niin monen ihmisen toimesta, vaikka todellisuudessa pelkään reaktioita. Mitä ihmettä sanon työpaikalle? Tästä lähtien saan varmaan kylmää kyytiä taas kerran. Kuinkas muutenkaan.
Kommentit (27)
Kiva kun muistit mainita, että olet nuori ja viehättävä.
Juu, jaxuhaleja.
Kirjoittamasi perusteella voin sanoa että sinusta ei ole vielä mihinkään työtehtäviin, ainakaan itse en palkkaisi. Hahmotat maailmaa vielä täysin itsesi ja omien tuntemustesi kautta. Korjaantunee 20 vuoden aikajänteellä kun ymmärrät ottaa peukalon perseestäsi ja tajuat että ketään ei kiinnosta ei himpun vertaa oletko mahdollisesti ajatuksissasi, jonkinverran heikko olo tai peräti eilinen niskajumi. Normaali ihminen ymmärtää milloin on kipeä, mikä hänen työtehtävänsä on, ja sen että ketään ei kiinnosta.
Olet nuori, arka ja epävarma. Jos olet aina naama peruslukemilla, hiljainen ja vetäytyvä, niin muut voivat tulkita sen laiskuudeksi, aloitekyvyttömyydeksi ja haluttomuudeksi tehdä töitä. Ymmärrän kyllä sinua, olen itsekin ollut arka nuori. Mutta se mitä voit tehdä on avata suusi, puhu. Voit aina korjata jos toinen osapuoli tulkitsee sinua väärin, kerro: "anteeksi, ystäväni on kuollut ja minulla on surullinen olo ja ajatukset vähän muualla". Oikeasti, tärkeintä on se, että avaat suusi. Ei sinun tarvitse hölöttää, vaan puhut niin kuin puhuisit tutullesi tai ystävällesi. Tulet huomaamaan, että sinuun tullaan suhtautumaan paremmin.
Mutta oikeasti, jos et soita työpaikallesi ja selitä poissaoloasi, niin siitä ei ainakaan tilanne parane. Et voi aina pysyä mukavuusalueellasi, sinun täytyy siedättyä epämukaville asioille. Puhelun jälkeen huomaat, että olosi on keventynyt. Tsemppiä!
Tiedätkö mitä on velvollisuus, kun olet harjoittelupaikan saanut, ja mitä se edellyttää? Ei ainakaan minä, minä- rutinaa. Kasva aikuiseksi ja hoida vastuullisesti harjoittelusi, se ainoa tapa selvitä ja jopa iloita elämästä.
No opiskelijahan on nimenomaan harjoittelemassa niitä työelämässä tarvittavia taitoja. Yllättävän monen kanssa aloitetaan ihan perusasioista, töihin tullaan silloin kun työaika alkaa, taukoja pidetään määrä x kestoltaan aika y, wc- käynti ei tarkoita vartin ylimääräistä someaikaa, kotiin lähdetään vasta työajan loppuessa...
Mikset voi sanoa, että olet kipeä? Ei sillä ole väliä, oletko kipeä hieronnan jälkeen/takia vai jostain muusta syystä.
Jos on joku kuolemantapaus/psyykkinen asia niin kannattaa lähettää sähköpostia, jos ei halua suoraan kertoa koettelemuksistaan. Ja yleisesti ottaen kannattaa hieman enemmän olla välittämättä, mitä ihmiset sanoo tai ei sano. Jos odotat, että toiset oppii olemaan myötätuntoisia ja kivoja, koska heidän pitäisi, niin saat jäädä odottamaan.
Sanoisin, että ongelma ei ole siinä, että olet "nuori ja viehättävä neitonen", vaan siinä, ettei sinulla ole mitään otetta työntekoon. Harjoittelijalla ei tietenkään voi olla alan substanssiosaamista, mutta ryhtiä ja reippaita täytyy olla.
Tuo kirjoitustyyli nyt vaan vaikuttaa niin teennäiseltä, että tämän on pakko olla jonkun sortin provo. Ei kukaan normaali nuori nainen kuvaile itseään "itse olen nuori viehättävä neitonen". :) :)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittamasi perusteella voin sanoa että sinusta ei ole vielä mihinkään työtehtäviin, ainakaan itse en palkkaisi. Hahmotat maailmaa vielä täysin itsesi ja omien tuntemustesi kautta. Korjaantunee 20 vuoden aikajänteellä kun ymmärrät ottaa peukalon perseestäsi ja tajuat että ketään ei kiinnosta ei himpun vertaa oletko mahdollisesti ajatuksissasi, jonkinverran heikko olo tai peräti eilinen niskajumi. Normaali ihminen ymmärtää milloin on kipeä, mikä hänen työtehtävänsä on, ja sen että ketään ei kiinnosta.
Itsensä ylitarkkailu johtuu varmaan ap:n tapauksessa ahdistuksesta, ei kypsymättömyydestä. Olen 32 ja minulle puhelut, perumiset ja muut ovat vaikeita ja pelkään usein, ettei minua uskota ja että saan haukut. Tiedän sen olevan epäloogista, mutta vain väkipakolla saan itseni hoitamaan välttämättömät ikävät kanssakäymiset.
Aina pitää ilmoittaa jonnekin tai jälkikäteen ei hyvä heilu. Ilmainen työharjoittelija opettelee myös työelämää, eikä tuollainen "outo poissaolo" kyllä keski-ikäisiä tätejä lepytä - päinvastoin.
Hieronnan jälkeinen huimaus ja huono olo: Olisi pitänyt marssia edes sinne kunnan terkkarille hakemaan parin päivän saikku niin saisit olla rauhassa. Aina voi hiukan liioitella oloa, mutta jokaisesta olosta se paperi vain on hankittava todistukseksi.
Näin kerran kangaskaupassa harjoittelijan joka seisoi pöytien keskellä eksyneen näköisenä ja , en ollut silmiäni uskoa, pyyhki nenäänsä pöydän kankaaseen. Oliko väärä ala, ohjauksen puutetta vaiko ihan muuten avuton ihmisparka. Kaikenlaista sitä sattuu, mutta apua kannattaa pyytää ja antaa.
Mäkin oon nuori nätti neitonen ja keski-ikäiset naiset on mulle todella mukavia harkkapaikoissa.
Tutkijaproffa kirjoitti:
Tuo kirjoitustyyli nyt vaan vaikuttaa niin teennäiseltä, että tämän on pakko olla jonkun sortin provo. Ei kukaan normaali nuori nainen kuvaile itseään "itse olen nuori viehättävä neitonen". :) :)
Se on kyllä totta :D yleensä nuori viehättävä neitonen on koodi keski-iän ylittäneelle ukkelille.
Jos käyttäydyt ylimielisesti (kuten että et ilmoita poissaolosta), on ihan sama mikä syy sinun käytöksen taustalla on. Ei muut ole ajatuksenlukijoita.
Tutkijaproffa kirjoitti:
No ihan täsmälleen samaa ajattelin. Miehen kirjoittama, mutta ei ainakaan missään tapauksessa nuoren naisen.
Minusta ei ole ihme, ettet uskalla soittaa työpaikalle (jollainen työharkittelupaikka on, aikka se opintoihin kuuluvana olisi palkatonkin) että jäät pois töitä koska ”Tänään oli epämääräinen heikko olo. Ei mitään yksittäistä vaivaa, mutta nukuin pommiin ”. Se, että et uskalla, johtuu siitä, että ei tuo ole mikään oikea syy olla pois töistä. Kuulostat hyvin itseesi ja omiin tunteisiisi käpertyneeltä, mutta on hyvä, että siellä tunteissa on vielä joku tällainen omaantuntoonkin liityvä juttu.
Joskus myöhemmin elämässäsi huomaat - toivottavasti - että koko maailma ei pyöri sinun ja sinun tunteidesi ympärillä. Kaikilla muillakin on omansa. Se esimies, joka käski ryhtyä töihin, teki omaa oikeas työtään. Puoleksi tunniksi vessaan katoaminen sotkee kaikkien muiden työt ja aiheuttaa muille ylimääräistä vaivaa, mukaan lukien niille, jtka yrittävät ohjata sinua ja joiden pitäisi helposti löytää sinut omien töidensä lomassa. Olisi hyvä, sekä miden että ihan itsesi kannalta, kun oppisit tarkastelemaan asioita mmyös muutn kuin omasta näkökulmastasi. Silloin sinun ei tarvitsisi tulla moitituksi, kun osaisit ottaa asiat huomioon jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää ilmoittaa jonnekin tai jälkikäteen ei hyvä heilu. Ilmainen työharjoittelija opettelee myös työelämää, eikä tuollainen "outo poissaolo" kyllä keski-ikäisiä tätejä lepytä - päinvastoin.
Hieronnan jälkeinen huimaus ja huono olo: Olisi pitänyt marssia edes sinne kunnan terkkarille hakemaan parin päivän saikku niin saisit olla rauhassa. Aina voi hiukan liioitella oloa, mutta jokaisesta olosta se paperi vain on hankittava todistukseksi.
Ainakaan tässä kunnassa sairaanhoitajalle ei pääse muuta kuin jos soittaa heti aamukahdeksalta, saattaa EHKÄ saada ajan. Joskus silloinkin on tarjota ei oota. Ja lääkärille pääsee vain, jos sh:n tarkastus ei riitä.
Onko sinulla joku ohjaaja opiskelussasi? Ilmoita ainakin hänelle poissaolostasi. Ja kyllä työpaikalla työntekijöiden tulee käyttäytyä kohteliaasti toisia kohtaan vaikka olisitkin väliaikainen työntekijä. Mutta poissaolosta pitää ilmoittaa. Jos työsuhteesi lopetetaan katso uusi työpaikka tai voit vaihtaa kokonaan alaa mikäli siltä tuntuu.
Älä välitä tämän ketjun persereijistä.
Äläkä anna niiden hyeenojen siellä harjoittelupaikassasi tuhota terveyttäsi.
Vanhemmat akat osaavat olla varsinaisia piruja.
Vessassa käymisestä ei saa vittuilla ja syylistää ketään.
Nyt soitat heti työpaikallesi ja ilmoitat poissaolosta. Kerrot totuuden eli eilisen hierojan jäljiltä kärsit huimauksesta. Kaikista pahin vaihtoehto on se, että olet ilmoittamatta pois.