Missä pidätte munia jääkaapissa?
Ostin uuden kaapin mutta siinäpä ei ollutkaan munahyllyä ovessa. En kaupassa niin katsonut kuin vain salaatti ja juomasäilytyksen. Myyjäkin vei aikaa kun höpötteli energioista. Mutta missä mä nyt sitten munat pidä, ei rdes irrallista munakoteloa.
Kommentit (30)
Kun minä ostan munia kaupasta, ne on kotelossa. Kotelon nostan jääkaapin hyllylle.
Muniahan ei tarvitse säilyttää jääkaapissa, mutta minä säilytän koska siellä on niille parhaiten tilaa.
Kävit maatilalla ja ostit sieltä korillisen tuoreita munia niin kuin vanhoina hyvinä aikoina?
Meillä menee niin hurjasti munia, ettei niille mikään ovikotelo riittäisi. Nytkin on jääkaapissa kolme isoa pakettia munia.
Kanamunia kuuluu säilyttää huoneenlämmössä.
Munia ei pidä pitää siinä pahvissa, koska se kosteus haihtuu niihin pahveihin ja pitää munat liian kosteena jolloin pilaantuuvat nopeammin. Sama huoneenlämmössä. Kai se on marssittava kierrätystorille katsomaan onko niilä munakoteloita.
En pidä munia jääkaapissa. Poltan elävältä koko miehen munineen. En pysty sanoin kuvailemaan sitä vihaa, inhoa ja halveksuntaa jota tunnen suomalaisia miehiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kanamunia kuuluu säilyttää huoneenlämmössä.
No kyllä niitä saa säilyttää viileässäkin. Viileässä ne säilyy pidempään. Tärkeää vain on, ettei niitä siirrellä edes takaisin kylmästä lämpimään ja sitten takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Munia ei pidä pitää siinä pahvissa, koska se kosteus haihtuu niihin pahveihin ja pitää munat liian kosteena jolloin pilaantuuvat nopeammin. Sama huoneenlämmössä. Kai se on marssittava kierrätystorille katsomaan onko niilä munakoteloita.
Väärin.
"Kylmässä säilyttäminen pidentää säilyvyyttä."
Evira kananmunien säilytyksestä
Kananmunia ei tarvitse säilyttää jääkaapissa. Ne toki voi pitää siellä, mutta siitä ei ole mitään varsinaista etua. Itse säilytän huoneenlämmössä, ja meillä on yleensä 20-30 munaa varastossa, eli vanhimmat seisovat siinä varmaan kuukauden ennen kuin tulee käytettyä. Ei ole vuosien varrella vielä yhtäkään munaa mennyt pilalle.
Kananmunatiedotuksen sivuilta: "Kananmunat säilyvät parhaiten omassa pakkauksessaan, viileä- tai jääkaapissa, tylppä pää ylöspäin säilytettynä."
Eli kylmässä ja omassa pakkauksessaan. Siinä jonka kaupasta saa niiden mukaan. Ne ovat siinä valmiiksi oikein päin.
Tarkistakaa nyt torvelot niitä omia vanhentuneita käsityksiänne, ennenkuin levitätte niitä eteenpäin.
Huoneenlämmössä mutta kyllä vähän pitää ottaa huomioon minkä huoneen. Ennen oli porstua ja komeroita, nykysin vain keittiö, harvalla sellasta vanhanajan ruokakomeroa. Jos hellat ja uunit lämmittää keittiön yli 20 asteiseksi niin ei se munille mikään säilytyspaikka ole. Aloittajan kanssa samaa mieltä että pahvikennot pilaa munat nopeammin. Pidän itse kulhossa jääkaapissa salaattti lokerossa.
Jääkaapin munansäilytyslokero on huonoin paikka, missä munia voi säilyttää. Jatkuva tärinä tekee hallaa kuorelle ja elintarvikkeiden tuoksut voivat tunkeutua kuoren läpi munaan. Ja munat toimivat paremmin ruuanlaitossa, kun niitä pitää lämpimässä.
Kanamunat nimenomaan kannattaa säilyttää omassa pakkauksessa.
Munat kannattaa säilyttää omassa pakkauksessaan tylppä pää ylöspäin. Pakkaus vähentää munasta ilmakanavien kautta tapahtuvaa hiilidioksidin ja veden haihtumista ja estää vieraiden hajujen ja makujen siirtymistä ympäristöstä muniin.
Mä olen 43 v eikä mulla ole koskaan munat pilaantuneet vaikka pidän niitä pahvilevyllä jääkaapissa. On avolevy jossa 30 kpl, ostan suoraan tilalta.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin munansäilytyslokero on huonoin paikka, missä munia voi säilyttää. Jatkuva tärinä tekee hallaa kuorelle ja elintarvikkeiden tuoksut voivat tunkeutua kuoren läpi munaan. Ja munat toimivat paremmin ruuanlaitossa, kun niitä pitää lämpimässä.
Joo. Itse säilytän tuossa lokerossa keitettyjä munia. Muut ovat omassa pakkauksessaan huoneenlämmössä. Leivon paljon, usein tarvitaan nimenomaan huoneenlämpöisiä munia. Meillä käytetään munia muutenkin niin paljon, että eivät ehdi menemään pilalle, vaikka jääkaapissa säilytys pidentäisikin käyttöaikaa.
Ihan tavallisessa keittiönkaapissa. Huoneenlämmössä.