Pitääkö psykologin olla ominaisuuksiltaan erityinen ihminen
vai voiko ihan normaalista ihmisestä tulla hyvä psykologi? Pitäisikö olla jotain erityisominaisuuksia, jotka olisi tunnistettavissa jo ennen opintojen aloittamista?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:52"]
mielenkiintoista, miksi et olisi itse valmis käymään terapiassa? Jos psykologilla on itsellään jotain tiedostamattomia käytösmalleja, hän ei näe niitä asiakkaissakaan.
[/quote]
Kukas täällä on sanonut ettei olisi itse valmis käymään terapiassa? Lyhytmuotoisinkin psykoterapia maksaa ilman kelan korvauksia melkoisen summan, enkä ainakaan itse lähtisi sellaista noin vain läpi käymään ilman, että siihen ilmenisi erityistä tarvetta. Mikäli jatkokouluttautuisin psykoterapeutiksi, kävisin tietysti opintoihin kuuluvan oman terapian ihan mielelläni, ja uskoisinkin sen antavan arvokasta näkökulmaa tulevaan työhön.
ihme vastustusta, en sanonut että terapiassa käynti on pakollista. Miksi sitä noin kavahdetaan? Ehkä mielellääm opiskellaan, mutta ei olla itse valmiita ottamaan selvää omasta itsestä. Asiakas hyötyy eniten terveestä psykologista. Ja kuten joku sanoi, pipipäitä riittää.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 22:00"]
ihme vastustusta, en sanonut että terapiassa käynti on pakollista. Miksi sitä noin kavahdetaan? Ehkä mielellääm opiskellaan, mutta ei olla itse valmiita ottamaan selvää omasta itsestä. Asiakas hyötyy eniten terveestä psykologista. Ja kuten joku sanoi, pipipäitä riittää.
[/quote]
No jos tarkoitit että psykologin pitää olla valmis omaan terapiaan jos sattuu olemaan pipipää, niin sitten me ollaan ihan samaa mieltä:)
Onko jotkut psykologian alat (esim. neuro) varsin luonnontieteellisiä ennemmin kuin ihmistieteellisiä aloja? Eli enemmän lääketieteen suuntaan?
neuropsykologitkin kuntouttavat (jos ei puhuta tutkimuksesta)
Kyllä neuropsykologiassakin on paljon asiakastyötä, mutta kyllä opinnoissa painottuu vähän lääketieteellisempi tai biologisempi ote.
Olen töissä sellaisessa paikassa, jossa työkavereinani on psykologeja. Olen tutustunut vuosien varrella useisiin eri psykologeihin ja heitä on kyllä joka lähtöön. Useimmat mukavia ja "tavallisia" ihmisiä, mutta on sitten erikoisempikiakin tapauksia, jotka ovat itse suurissa ongelmissa olevia ja yksi on esim. ilmiselvä narsisti. Tavallisesta ihmisestä tulee paras psykologi.
Mun kaveri on psykologi, enkä ole huomannut, että hänessä olisi mitään "erityispiirteitä". Vähän sählä on :) Ja joskus väitellään siitä, kun ollaan vähän eri linjoilla siitä, mikä on "ihan hyvää elämää" lapsen näkökulmasta. Minä olen siis vähemmän ymmärtäväinen yksilö.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:52"]
mielenkiintoista, miksi et olisi itse valmis käymään terapiassa? Jos psykologilla on itsellään jotain tiedostamattomia käytösmalleja, hän ei näe niitä asiakkaissakaan.
[/quote]
Ensinnäkin, läheskään kaikki psykologit ei tee asiakastyötä, sellaista perinteistä terapiatyyppistä ainakaan. Psykologeja toimii myös tutkijoina yliopistolla ja yrityskonsultoinnissa ja markkinoinnissa ja monella muulla alalla. Ei kaikkien tarvitse olla valmiita käymään terapiassa.
Muutenkin, tuo edellytys käydä itse terapiassa liittyy lähinnä tiettyihin terapiakoulukuntiin, ja monet muut koulukunnat eivät usko sellaisen tarpeellisuuteen.