Hyvä idea tuo toimeentulon poisto alle 25v
Kommentit (41)
Miten se voidaan poistaa? Sen tilalle on kuitenkin keksittävä joku muu tuki, niille jotka eivät löydä mitään työpaikkaa tai joiden pieni palkka ei riitä edes vuokraan. Tämä lisäisi vain byrokratiaa. Sellainen vaihtoehto ei ole vaihtoehto, että täysi-ikäiselle Suomen kansalaiselle ei maksettaisi mitään tukia.
Luuletko, että tuolla muualla maailmassa maksellaan tukia vastaavassa asiassa?
Miten se korjaa yhtään mitään, kun työttömiä kaikista ikäluokista on kortistossa satoja tuhansia? Millä nämä nuoret sitten eläisivät, töitä ei varmastikaan riitä kaikille (eivätkä kaikki edes sovi vaikkapa hoitoalalle, jossa on vielä pätkäduunia toistaiseksi jäljellä)? Pakkaseen vaan palelemaan, onpa realistinen vaihtoehto Suomen oloissa?
Joku tietty haluaisi vanhempien kustantavan lastensa elämisen. Vaan mitäs tehdään, jos vanhemmat eivät pysty elättämään kunnolla edes itseään? Tai jos vanhemmat ovat kuolleet? Eivät pidä yhteyttä? Vanhempi on esim. pahoinpidellyt tai hyväksikäyttänyt lastaan?
On kiva ruoskia puolustuskyvytöntä porukkaa, mutta realistisia ratkaisuja ei näy missään. Työttömyys ei poistu sillä, että nuorten aikuisten elämästä tehdään helvettiä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:04"]
Luuletko, että tuolla muualla maailmassa maksellaan tukia vastaavassa asiassa?
[/quote]
Mm. Norjassa ja Tanskassa sosiaalituet ovat paljon suuremmat, ikään katsomatta. Olikohan toisessa summa peräti tonnin luokkaa (Suomessa yksinelävälle nelisen sataa).
Nuoret ovat oikeasti hankalassa tilanteessa; opiskelupaikkoja leikataan ensi vuonna merkittävästi, ja monilla alueilla nuorisotyöttömyys on räjähtänyt käsiin. Myös nuori ihminen turhautuu, jos ja kun joutuu johonkin kolmannen sektorin projektiin (johon siis suuri osa joutuu, koska muitakaan vaihtoehtoja ei ole) tekemään työtä joka ei oikeasti johda mihinkään, palkalla joka ei riitä mihinkään. Kuten joku sanoikin, niin ei se ole ratkaisu, että lopetetaan tuet. Työ ja opiskelu ovat ratkaisu, konkreettisia asioita joiden varaan nuori voi rakentaa elämänsä.
Miksi aina nuorilta koitetaan ottaa kaikki pois?
Tämä vain masentaa kaikkensa yrittäviä, jotka
eivät löydä työtä. Pitäisi potkia katkerat tehottomat
vanhat äijät ja ämmät pos ja antaa nuorille töitä.
Miksi aina nuorilta koitetaan ottaa kaikki pois?
Tämä vain masentaa kaikkensa yrittäviä, jotka
eivät löydä työtä. Pitäisi potkia katkerat tehottomat
vanhat äijät ja ämmät pos ja antaa nuorille töitä.
No ne kaikki tietysti muuttaa Ikäerohullun luokse asumaan! hän varmasti huolehtii näistä poloisista jotka ovat vielä kykenemättömiä itsenäiseen elämään.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:13"]
Nuoret ovat oikeasti hankalassa tilanteessa; opiskelupaikkoja leikataan ensi vuonna merkittävästi, ja monilla alueilla nuorisotyöttömyys on räjähtänyt käsiin. Myös nuori ihminen turhautuu, jos ja kun joutuu johonkin kolmannen sektorin projektiin (johon siis suuri osa joutuu, koska muitakaan vaihtoehtoja ei ole) tekemään työtä joka ei oikeasti johda mihinkään, palkalla joka ei riitä mihinkään. Kuten joku sanoikin, niin ei se ole ratkaisu, että lopetetaan tuet. Työ ja opiskelu ovat ratkaisu, konkreettisia asioita joiden varaan nuori voi rakentaa elämänsä.
[/quote]
Sopisi lisäksi pohtia sitäkin, mitä nuorten kohtelu epätasa-arvoisesti tekee yhteiskuntarauhalle ja mm. syntyvyydelle pitkällä aikavälillä. Toki on aina niitäkin, jotka löytävät paikkansa, mutta jos alle 25-vuotias saa esim. toimeentulotukea vain perheellisenä, niin onko vaikea laskea 1+1 ja tajuta lopputulos...eli ns. heikompi aines aloittaa lisääntymisen kunhan peruskoulu loppuu ja fiksummat sitten elävät pelko perseessä, taistellen opiskelu/työpaikoista, lykäten lisääntymistä koska tiettyjen alojen palkoilla ei elätä kunnolla edes yhtä ihmistä esim. pk-seudulla. Tämäkö on Suomen etu?
Niitä nuoria tämä ei koskettaisi, joiden vanhemmilla on rahaa ja halu auttaa lastaan. Nämä nuoret edelleenkin eläisivät vanhempien ostamassa sijoitusasunnossa heidän varoillaan. Heillä olisi mahdollisuus, aikaa ja rahaa, käydä suorittamassa kursseja avoimessa, ja lukea pääsykokeisiin ja päästä opiskelemaan.
Niillä nuorilla, joilla on huonot lähtökohdat muutenkin elämään, laiminlyövät tai köyhät vanhemmat, olisivat asiat paljon huonommin. Se olisi aivan kohtuutonta.Kaikki ne ihmiset, joiden tiedän haahuilleen nuorena, ovat sittemmin löytäneet paikkansa yhteiskunnassa.
Ihan fiksu idea. Monet nuoret, joilla ei ole työpaikkaa, muuttavat silti omaan asuntoon. Ja eläminen ja vuokra maksetaan täysin tukirahoilla. Se on oikeasti aika typerää.
Miksi nuorten täytyy muuttaa pois kotoa jos kerran eivät pysty itse kustantamaan elämistä? Itse asuin vanhempien luona vaikka tein töitä. Säästin rahaa asuntoa varten ja pystyin itse ostamaan pyykinpesukoneet yms kun muutin omaan asuntoon. Nyt pitäisi vaan sossun maksaa kaikki kaikille.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 20:54"]
Kannatan!
[/quote]
Voisitko vielä perustella miksi kannatat tällaista ehdotusta. Oletko aikuisen lapsen äiti? Ilmeisesti et, sillä et tunnu tietävän tavallisen nuoren elämästä mitään. Ei opiskelupaikkaa, ei töitä. Monen nuoren kohtalo, ja sinusta nuori ei saisi muiden kansalaisten tavoin olla okeutettu toimeentulotukeen. Mitä tarjoat tilalle?
p.s. Oma nuorellani on työpaikka, elättää itsensä, toistaiseksi.
Aivan. Myös kotihoidontuki ja lapsilisät voisi huoletta poistaa. Päivähoitomaksut todellisten kustannusten mukaan. Johan loppuisi kotona lusmuilu veronmaksajien rahoilla.
Ap haluaa, että on tarjolla enemmän nuoria prostituiotuja.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Toimeentulotuki pois alle 25v kakaroilta! On myös hyvä, että kakarat ei saa työmarkkinatukea. Alle 25 -vuotiaat on roskasakkia.
Mä en usko, että ihminen ei ole 25 v mennessä saanut minkäänlaista koulutusta itselleen hankittua tai että ei ole saanut mitään työtä itselleen. Siis jos olisi todella halunnut. Ehei, ongelma on siinä, että työt ei kelpaa vaan pitäisi saada kouluttamattomana vähintään 2500 € palkka. Mielellään vielä työstä jossa voisi roikkua päivät pitkät netissä.
Kyse on työmoraalista.
Juuri tuon toimeentulotuen takia nuoret eivät hakeudu opiskelamaan, töihin jne. Jos sitä ei olisi aikoinaan keksitty, tilanne olisi aivan toinen! Ei minun vanhempani ole saaneet koskaan mitään vitun tukia! Ei sellaisia maksettu silloin, kun he olivat nuoria
[/quote]
Voisitko vielä perustella miksi kannatat tällaista ehdotusta. Oletko aikuisen lapsen äiti? Ilmeisesti et, sillä et tunnu tietävän tavallisen nuoren elämästä mitään. Ei opiskelupaikkaa, ei töitä. Monen nuoren kohtalo, ja sinusta nuori ei saisi muiden kansalaisten tavoin olla okeutettu toimeentulotukeen. Mitä tarjoat tilalle?
p.s. Oma nuorellani on työpaikka, elättää itsensä, toistaiseksi.
[/quote]
Ap on niin samaa mieltä sun kanssa!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:23"]
Ihan fiksu idea. Monet nuoret, joilla ei ole työpaikkaa, muuttavat silti omaan asuntoon. Ja eläminen ja vuokra maksetaan täysin tukirahoilla. Se on oikeasti aika typerää.
Miksi nuorten täytyy muuttaa pois kotoa jos kerran eivät pysty itse kustantamaan elämistä? Itse asuin vanhempien luona vaikka tein töitä. Säästin rahaa asuntoa varten ja pystyin itse ostamaan pyykinpesukoneet yms kun muutin omaan asuntoon. Nyt pitäisi vaan sossun maksaa kaikki kaikille.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 21:23"]
[/quote]
Sossu ei maksa "kaikkea kaikille". Suomalaislapsista joka kymmenes elää samassa taloudessa alkoholistin kanssa, olisikohan siinä yksi syy haluta muuttaa pois vauhdilla? Sinulla asiat ovat hyvin, mutta oletko ajatellut että kaikki eivät ole yhtä onnekkaita? Minut heitettiin ulos kodistani 17-vuotiaana, en käyttänyt päihteitä tai tehnyt mitään typerää, mutta isäni kyllästyi katselemaan minua kun aloin itsenäistymään hänestä. Ilman sossun apua olisin varmaan joutunut kadulle.
Huono idea. Onneksi täytin viime vuonna 25.