Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolmevuotiaan osa-aikainen pk vai kotihoito

Vierailija
28.03.2013 |

Meille syntyy kesällä vauva ja olemme miettineet jatkaisiko kolmevuotias osa-aikaisesti hoidossa vai jäisikö kokonaan kotiin syksyllä. Vaihtoehtoina olisi tutussa pk:ssa 3 x 5 tuntia viikossa ja loppuaika kotona tai kerho 2x3 tuntia viikossa ja muuten kotona. Mitä hyviä ja huonoja puolia vaihtoehdoissa on? Olisi mukava kuulla molemmista kokemuksia. Tarkoituksena on olla 1,5 vuotta kotona. Lapsi viihtyy hyvin pk:ssa ja se on ihan lähellämme. Kerhoon matkaa viitisen kilometriä, mutta bussi menee sinnekin aika lähelle.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ehdottomasti kotihoito+kerho, saa lapsi olla arjessa paremmin mukana. Päiväkodit on kuitenkin aika laitoksia, vaikka siellä viihtyisikin. 3-vuotias kokee helposti että hänet halutaan ns.pois tieltä, jos viedään päiväkotiin. Itse olen töissä huomannut että lähes kaikki lapset tuossa tilanteessa olisivat mieluummin kotona äidin ja pikkusisaruksen kanssa.

Vierailija
2/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona + kerhossa.

Lapsi on ansainnut vapaata hoidosta siinä missä äitikin vauvaloman.

Jospa jätettäis hoitopaikat niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kerho tunnu ihan yhtä lailla hyökäämiseltä kuin pk? Tai jopa enemmän kun ei ole edes tuttu paikka lapselle. Ap pitäisi kuitenkin molemmissa melko saman ajan...

Vierailija
4/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin pk:ssa sillä olin vain vuoden pois töistä enkä halunnut muuttaa lapsen rutiineja. Meillä toimi hyvin näin.

Vierailija
5/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ehkä muuttaisi jo totuttua systeemiä. Jos lapsi on jo ollut päiväkodissa ja tottunut ryhmään ja tykkää olla siellä niin miksei voisi jatkaa päiväkodissa. Eriasia olisi jos nyt uuden lapsen synnyttyä alkaisit laittaa vanhempaa päiväkotiin. Edellyttäen siis, että hoitopäivät ovat lyhyitä jos itse olet kotona. Lapsikin tarvitsee laatuaikaa kotona äidin ja uuden sisaruksen kanssa. 

T: Päiväkodin täti

Vierailija
6/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon vauvasta - jos tulee huonosti nukkuva ja itkuinen tapaus, luulen että on parempi että esikoinen ja äiti saavat hetken hengähdystauon kun esikoinen tutussa päiväkodissa. Mielestäni 3x5h kuulostaa oikein kohtuulliselta. 

Vierailija
7/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti & kerho ilman muuta!

Vierailija
9/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2x3 on paljon vähemmän kerhoa kuin 3x5 päiväkotia. Jos haluat viedä päiväkotiin ja pitää tutut ympyrät, niin valinta se on sekin. Mutta kyllä 15 tuntia on paljon enemmän kuin 6 tuntia - 3 kertaa enemmän kuin 2. Kaksi kertaa viikossa riittää (ja tarvittaessa vähemmänkin) kolmivuotiaalle. Itse veisin kerhoon. Kyllä lapsi kavereita kerhostakin löytää. Jos mahdollista pitää lapsi kotona jonkun vuoden elokuuhun, eikös voisi olla mahdollista päästä takaisin samaan päiväkotiinkin silloin?

Vierailija
10/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotihoito on paras, jos lapsi voi käydä päiväkerhossa vaikka pari kertaa viikossa tai sitten käytte perhekerhoissa, muskarissa tms.  Mä uskon että esikoisemme saa tarpeeksi virikkeitä, eikä kuitenkaan liikaa. Hän käy kerran viikossa muskarissa, lisäksi käymme pari kertaa viikossa perhekerhoissa ja joka päivä ulkoilemassa, leikkipuistoissa jne.  Kun 1,5-v nukkuu niin minä lueskeln esikoisen kanssa kirjoja, askartelemme vähän isompien juttuja, hän harjoittelee kirjoittamaan kirjaimia jne.

Mielestäni olisi työlästä kuljettaa hänet hoitoon joka päivä. Saamme aamulla rauhassa heräillä yhdessä ja miettiä sitten mitä tekisimme, jäämmekö omaan pihaan leikkimään vai menemmekö perhekerhoihin tms. Kuopus oppii esikoiseslta koko ajan asioita. Meillä tämä toimii todella hyvin, mutta en väitä että tämä olisi kaikille paras ratkaisu. Lapset on erilaisia... Mä kuvittelin että kahden kanssa on raskasta, mutta ekojen kuukaisien jälkeen on koko ajan helpottanut ja nyt kun pienempi on 1,5v ja isompi 3,5v. niin heistä on todella paljon seuraa toisilleen. Kos esikoinen on mummolassa yökylässä, niin kuopus on koko ajan kimpussani.. Eli loppupeleissä esikoisen mummolareissuta on minulle vain haittaa, toki se on esikoiselle hyvä juttu että saa olla mummon ja ukin kanssa..!

Vierailija
11/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotihoito on paras, jos lapsi voi käydä päiväkerhossa vaikka pari kertaa viikossa tai sitten käytte perhekerhoissa, muskarissa tms.  Mä uskon että esikoisemme saa tarpeeksi virikkeitä, eikä kuitenkaan liikaa. Hän käy kerran viikossa muskarissa, lisäksi käymme pari kertaa viikossa perhekerhoissa ja joka päivä ulkoilemassa, leikkipuistoissa jne.  Kun 1,5-v nukkuu niin minä lueskeln esikoisen kanssa kirjoja, askartelemme vähän isompien juttuja, hän harjoittelee kirjoittamaan kirjaimia jne.

Mielestäni olisi työlästä kuljettaa hänet hoitoon joka päivä. Saamme aamulla rauhassa heräillä yhdessä ja miettiä sitten mitä tekisimme, jäämmekö omaan pihaan leikkimään vai menemmekö perhekerhoihin tms. Kuopus oppii esikoiseslta koko ajan asioita. Meillä tämä toimii todella hyvin, mutta en väitä että tämä olisi kaikille paras ratkaisu. Lapset on erilaisia... Mä kuvittelin että kahden kanssa on raskasta, mutta ekojen kuukaisien jälkeen on koko ajan helpottanut ja nyt kun pienempi on 1,5v ja isompi 3,5v. niin heistä on todella paljon seuraa toisilleen. Kos esikoinen on mummolassa yökylässä, niin kuopus on koko ajan kimpussani.. Eli loppupeleissä esikoisen mummolareissuta on minulle vain haittaa, toki se on esikoiselle hyvä juttu että saa olla mummon ja ukin kanssa..!

Vierailija
12/17 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että teidän täytyy päättää itse ja kummassakin ratkaisussa varmaan puolensa.

Meille on tulossa vauva kun esikoinen on neljävuotias. Ajattelin alunperin, että otan hänet ilman muuta kotiin ja laitan kerhoon mutta en ole enää ihan varma. Lapseni meni vasta kolmevuotiaana hoitoon. Hän oli ekan puoli vuotta perhepäivähoitajalla mutta perhepäivähoitaja muutti ja sen jälkeen lapsi on ollut läheisessä päiväkodissa. Hoitopaikkojen suhteen meillä on ollut onnea perhepäivähoitaja oli ihana ja päiväkoti on myös kiva paikka. Lapsella on hoitopäiviä yleensä nytkin vain kolme viikossa. Lapsi on saanut päiväkodista kavereita samoin kun ehti saada perhepäivähoidostakin. Perhepäivähoitajan muutto oli aikamoinen suru lapselle, eniten leikkikavereiden vuoksi ja tuntuu kurjalta, että sama tilanne olisi pian taas edessä. Toisaalta lapsi varmaan tutustuisi taas kerhossakin lapsiin...

Meillä sekä päiväkoti että leikkipuisto, jossa kerho olisi ovat tosi lähellä, puisto vielä vähän lähempänä. Puisto työntekijöineen on lapselle kyllä tosi tuttu myös mutta ei tunne kerhossa käyviä lapsia.

Omaan valintaani tulee varmasti vaikuttamaan jonkin verran sekin mitä lapsi itse sanoo sekä se mikä on kerholaisten ikäjakauma. Äitiyslomani alkaa kesällä niin jo ennen sitä alkaa lapsellani joka tapauksessa pitkä kesäloma ja varmaan ainakin päiväkotiin hän palaisi vasta useamman kuukauden päästä vauvan syntymästä, kerhon voisi varmaan aloittaa jo heti alkusyksystä mutta sitten varmaan pitäisi ilmoittaa päiväkotiin pidemmästä tauosta. Ihan varma en edes ole miten nämä Helsingissä menevät mutta kerho- ja päiväkotipaikkaa ei tietenkään voi yhtäaikaa olla. Meillä on tarkoitus, että kuopus olisi todennäköisesti kolmevuotiaaksi kotihoidossa. Esikoinen pääsisi päiväkotiin sitten esikouluun jos tuon kerhovaihtoehdon valitsen.

Vierailija
13/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt esikoiselta tiedustella mutta taitaa vastaus riiippua ihan päivästä ja fiiliksestä :) ei ihan ymmärrä mitä haen kysymykselläni....

Vierailija
14/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:15"]

Olen yrittänyt esikoiselta tiedustella mutta taitaa vastaus riiippua ihan päivästä ja fiiliksestä :) ei ihan ymmärrä mitä haen kysymykselläni....

[/quote]

Oletko siis ap? Itse olen ketjun 16 ja päädyin ottamaan lapsen kotihoitoon ja käy kaksi kertaa viikossa kerhossa. Tämä on ollut hyvä ratkaisu meillä. Vauvan tuomaa mustasukkaisuutta on varmasti vähentänyt esikoisen kohdalla se, että saa olla tässä arjessa mukana ja on mukava nähdä, että suhde esikoisen ja kuopuksen välillä on jo nyt lämmin vaikka vauva on vasta pieni. Toisaalta huonojakin puolia on. Leikkikavereita saisi olla enemmänkin, hitaasti lämpenevä lapseni ei oikein kerhossa ole saanut kavereita, onneksi päiväkotikaveri on kuitenkin pysynyt elämässä, tapaavat viikoittain hänen kanssaan ja myös muita leikkikavereita on. Kerhoa saisi ehkä olla vähän enemmän koska nyt se on niin lyhyt, ettei sinä aikana juurikaan ehdi mitään tekemään mutta toisaalta on se ihan mukava, että joskus on pieni aika olla kuopuksen kanssa kahdestaan ja hoitaa jotain asiointia jos hän nukkuu, ettei esikoisen tarvitse ihan jokaiselle tylsälle lähikauppareissulle lähteä mukaan.

Ensisijaisesti aikuisen tulee musta tehdä päätös mutta toki lastakin voi kuulla ja miettiä hänen tempperamenttiaan yms. Meillä vauva on myös ollut melko helppo ja erityisesti itse olen ollut paljon jaksavampi kuin esikoisen kanssa, mikä on tehnyt tästä ihan ok ratkaisun. Tykkään vauvavaiheesta mutta musta esikoisen kotonaolo rytmittää päiviä kivasti. Tulee itsekin esimerkiksi syötyä paremmin kun laittaa hänelle ruokaa, muuten helposti vain nappailsin jotain herkkuja kaapista itselleni jos esikoinen olisi päiväkodissa.

Vierailija
15/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:15"]

[/quote]

Oletko siis ap? Itse olen ketjun 16 ja päädyin ottamaan lapsen kotihoitoon ja käy kaksi kertaa viikossa kerhossa. Tämä on ollut hyvä ratkaisu meillä. Vauvan tuomaa mustasukkaisuutta on varmasti vähentänyt esikoisen kohdalla se, että saa olla tässä arjessa mukana ja on mukava nähdä, että suhde esikoisen ja kuopuksen välillä on jo nyt lämmin vaikka vauva on vasta pieni. Toisaalta huonojakin puolia on. Leikkikavereita saisi olla enemmänkin, hitaasti lämpenevä lapseni ei oikein kerhossa ole saanut kavereita, onneksi päiväkotikaveri on kuitenkin pysynyt elämässä, tapaavat viikoittain hänen kanssaan ja myös muita leikkikavereita on. Kerhoa saisi ehkä olla vähän enemmän koska nyt se on niin lyhyt, ettei sinä aikana juurikaan ehdi mitään tekemään mutta toisaalta on se ihan mukava, että joskus on pieni aika olla kuopuksen kanssa kahdestaan ja hoitaa jotain asiointia jos hän nukkuu, ettei esikoisen tarvitse ihan jokaiselle tylsälle lähikauppareissulle lähteä mukaan.

Ensisijaisesti aikuisen tulee musta tehdä päätös mutta toki lastakin voi kuulla ja miettiä hänen tempperamenttiaan yms. Meillä vauva on myös ollut melko helppo ja erityisesti itse olen ollut paljon jaksavampi kuin esikoisen kanssa, mikä on tehnyt tästä ihan ok ratkaisun. Tykkään vauvavaiheesta mutta musta esikoisen kotonaolo rytmittää päiviä kivasti. Tulee itsekin esimerkiksi syötyä paremmin kun laittaa hänelle ruokaa, muuten helposti vain nappailsin jotain herkkuja kaapista itselleni jos esikoinen olisi päiväkodissa.

[/quote]

Anteeksi olen siis ketjun 13 enkä 16.

Vierailija
16/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ongelman kanssa pähkäilen .esikoinen täyttää kolme kun junnu syntyy. Pohdin otanko pois pk vai pitäidin vain 2pvä viikko? Viihtyy pkssa....

Vierailija
17/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi Pk:hon 3 x 5 h. Eihän sun tarvitse sitä sinne viedä joka päivä. 

Jos tulee kovin vaativa/itkuinen lapsi, niin teillä ei ole kellään kivaa kotona. 

Jos tulee helppo, niin sitten voit pitää enemmän isompaakin kotona. 

Mitäs muuten lapsi on asiasta mieltä? (lapsi ei tietenkään päätä, mutta kyllä mä kuuntelisin hänenkin mielipiteensä).