Voiko pienen koiran opettaa käymään kissan...
...hiekkalaatikolla?? Onko vaikeaa?
(Jos onnistuisi opettamaan kissan käymään wc-pöntöllä.)
Kommentit (19)
Mitä pienempi eläin sitä nopeampi aineenvaihdunta, koskee myös ihmiseläintä. Tosin poikkeuksia varmaankin on.
Minulla on ennestään isokokoinen uroskoira, ja ensi kesänä aikon ottaa pienen italianvinttikoira nartun, jonka aion opettaa käymään hiekkalaatikolla. Miten sisäsiisti uroskoira suhtautuisi siihen? Rupeaisiko sekin merkkailemaan hiekkalaatikkoon?
Hyvä idea, meillä on pienikoira, joka liruttelee eteiseen liian usein. Isommalla koiralla ei ole mitään pidätysongelmia. Eli hiekkalaatikko ostoslistalle.
Huoh, minulla on todella pieni (alle 2kg) chihuahua, ja sekin jaksaa helposti pidätellä työpäivän ja yön ajan. Laiskuutta ja välinpitämättömyyttä opettaa koira laatikolle.
Oma pikkukoira käy sillon tällön eläinkaupasta saatavalla pissialustalla. Varsinaisesti tarkoitettu pennuille. Ei imeydy lattiaan niinkuin sanomalehdistä menee läpi ja helppo heittää roskiin.
minulla on 1,6kg chihuahua (jos tuo paino nyt tähän jotenkin liittyy..) ja pystyy kyllä pidättämään työpäivän ja yön ajan. kyllä se onnistuu kaikilta terveiltä aikuisilta koirilta. tuo on vaan laiskuutta kun ei jakseta kouluttaa koiraa kunnolla ja ulkoilla tarpeeksi. ostakaa kissa jos ette halua mennä ulos.
Kannattaa joskus itse kokeilla pidätellä pissaa vaikkapa työpäivän+ työmatkojen ajan, elikkä 8-10h ja miettiä sitten haluaako koiransa joutua sitä tekemään kun asiaan on helppo ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:59"]
Kannattaa joskus itse kokeilla pidätellä pissaa vaikkapa työpäivän+ työmatkojen ajan, elikkä 8-10h ja miettiä sitten haluaako koiransa joutua sitä tekemään kun asiaan on helppo ratkaisu.
[/quote]
koira ei ole ihminen. koira ei syö ja juo jatkuvasti ja koira nukkuu suurimman osan ajastaan. kyllähän ihminenkin selviää yön pissaamatta kun nukkuu.
Mulla sama juttu harkinnassa koska vaikka meitä on useampi perheessä jotka voi koiraa ulkoiluttaa, ikinä ei tiedä millaisia tilanteita elämä tuo koiran iän aikana eteen ja itse kun virallinen koirasta vastuussa oleva henkilö olen niin haluan varautua että ainakin joskus voi käydä niin että olen yksin vastuussa ja minun työpäiväni matkoineen kestää n. 11h. Ennen kuin syyttelee muita välinpitämättömiksi täytyy muistaa että joillakin aloilla työvuoro on pidempi kuin 8h päivässä tai työmatka on pidempi kuin 1h suuntaansa.
Onnistuu. Parvekkeella sängynaluslaatikko jossa kissanhiekkaa. 10-vuotias koira oppi nopeasti kehujen ja namien avulla (tosin osasi pissiä käskystä ulkona jo entuudestaan). Nyt voi mennä pissille kun siltä tuntuu jahka parvekkeen ovi on auki, ja jos ei ole auki niin osaa tassulla "näyttää" että "avatkaa". Järjestely ei tietenkään poista lenkillä käymisen, mutta helpottaa sekä omistajan että koiran elämää kun tulee akuutti pissihätää esim aamulla tai yöllä.
Onnistuu, opetin oman koirani aika nopeasti sisäsiistiksi sen avulla, mulla oli käytössä vanha lastenamme, mutta toi sängynaluslaatikkohan olisi kanssa hyvä. Onneksi oli pieni koira, ison kanssa ei toimisi. Lenkkejä se ei korvaa, koira tarvitsee liikuntaa ja aivojumppaa, mutta helpottaa töissä käyvän omistajan tuskaa, kun tietää että koira pääsee päivällä hätäänsä helpottamaan.
Tutun koiralla on sellainen pissaliina, jossa on kehys.
Kyllä voi.Meillä se tosin on ollut helpompaa, kun pikkukoirat ovat nähneet kissoilta mallia että miten toimitaan ;) Meillä on monta kissanhiekkalaatikkoa. Mutta kyllä koirat lenkillekin pääsevät, laatikot vaan ovat hyvä hätäapu.
Meillä on ihan vaan suorakaiteen mallinen vati, johon leikattu toiseen päähän "oviaukko" eli alennettu pikkasen reunaa. Siellä sitten kissanhiekkaa ja koira tekee sinne tarpeensa, mutta vain öisin, sillä se on sen yöhäkin yhteydessä. Oppi oikeastaan ihan itsekseen sen käytön. Kai me muutama kakkapökäle sinne alussa nostettiin ja siitä se sitten jatkoi. Päivällä se ei siellä käy, vaikka ovi olis auki.
Kyllä on joillakin taas typeriä kommentteja omistajan laiskuudesta. Jos on ok, että kissat käyvät hiekkalaatikolla, miksei samaa voi käyttää koirille? Ei se lenkkeilyn tarvetta poista.
Minulla on pieni koira, joka ahkerasta opetuksesta huolimatta ei ole vieläkään ymmärtänyt pissaamisen yhteyttä ulosmenemiseen. Ymmärrän oikein hyvin tuota koiraa. Asumme kerrostalossa neljännessä kerroksessa. Alas, ulos ja pissapaikalle (ei ihan rapun pieleen) menemiseen kuluu niin pitkä aika, ettei tämä meidän koira ole ymmärtänyt yhteyttä. Lisäksi meidän aikataulumme on sellainen, että koira käytetään säännöllisesti tietyinä aikoina ulkona, joilloin se normaalisti pissaa ja kakkaa, koska sen aikataulu sopeutuu samaan rytmiin. Silti se ei ole ymmärtänyt, että tarpeet tehdään vain ulkona. Se ei esimerkiksi osaa olenkaan pyytää ulos. Kun aikatauluun tulee joku poikkeus, sen rytmi menee rikki ja pissa tulee sisälle, jos on pissahätä, eikä pääse riittävän nopeasti ulos esimerkiksi kun emme ole kotona. Onneksi yleensä kylpyhuoneeseen ja lattiakaivon kohdalle,
Meille hyvä ratkaisu voisi olla kissanhiekkalaatikko parvekkeella. Silloin voisi potentiaalisesti olla mahdollista, että tuo koira ymmärtäisi ulospissaamisen idean ja oppisi myös pyytämään ulos.
Edellinen iso koirani oppi sisäsiistiksi, kun meillä oli mahdollisuus välillä oleilla omakotitalossa, josta ulos oli lyhyt matka. Nyt tuota samaa mahdollisuutta ei ole.
Nosta se perseesi sohvalta ja käytä koira ulkona.
Pienikin koira on koira, tarpeet tehdään ulos! Jos teidän koirat ei pysty pidättämään hätäänsä niin viekää se herranjestas eläinlääkäriin.
On meinaan tutkittu juttu ettei pienen koiran pidätyskyky ole yhtään sen huonompi kuin isonkaan. Usein vaan pitkiä lenkkejä, että tekee tarpeensa ulos! Itsellä kaksi täysin sisäsiistiä pientä chihuahuaa, kymmenen tunnin yöunetkin menee kummasti samoin kuin mun 8h työpäivä.
Kyllä koiran pitää päästä vessaan silloin kun itse haluaa, vaikka silloin kun ihminen ei ole kotona 10 tuntiin.
Itse hankin tuollaisen aluslaatikon myös tämän ketjun perusteella. Nyt ollen lenkkien lisäksi päästänyt aina halutessaan pihalle. Haluaa yleensä talvisin 2 tunnin välein ja kesällä on ovi auki.
Poissa ollessa voi käydä vessassa wc-tiloissa tästä lähtien.
Onko pikkukoirilla virtsan- ja ulosteenpidätysongelmia?