Miten niin monet kehtaavat vielä käyttää myovikasseja? Tämän ilmastohäiriön aikana?
Kommentit (42)
Ruokakauppojen muovikassit on tehty lähes täysin kierrätysmuovista, joten en näe ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppojen muovikassit on tehty lähes täysin kierrätysmuovista, joten en näe ongelmaa.
Vie se kierrätyskin energiaa. Mutta toisaalta harva haluaa viedä jätteitään roskiin käyttämättä minkäänlaista pussia.
Koska se on ekologinen tapa. Kevyt ja menee mieneen tilaan. Puuvillakassien tuotanto vie energiaa.
Yhtä kangaskassia pitää käyttää tuhansia kertoja ennen kuin sen tuottamat päästöt per käyttökerta ovat pienemmät kuin muovikassilla.
Muovikassithan ne ovat pahinta mahdollista muovin tuhlausta. Millään muilla muovitavaroilla ei mitään merkitystä - vaikka niitäkin käytämme päivittäin ja heitämme roskiin. Vain muovipussi on se mikä maapallomme lopulta tuhoaa.
Huvittaa kyllä tämä muovipusseista vouhottaminen :D Ei tule mieleen, että kun sä siihen kassahihnalle lappaat sitä kamaa, että suurinpiirtein kaikki ostamasi tuotteet on pakattu muoviin? Ja huomattavasti paksumpaan muoviin kuin joku muovipussi.
Vältteletkö, ap, myös muiden muovituotteiden ostamista? Jos et, niin olet tekopyhä.
Maapallon ilmasto on muuttunut läpi koko historian. Missä oli kylmää onkin kuumaa ja päinvastoin jne. Aivan luonnollista.
Nyt siitä on tehty bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä kangaskassia pitää käyttää tuhansia kertoja ennen kuin sen tuottamat päästöt per käyttökerta ovat pienemmät kuin muovikassilla.
Tämä on fakta, jonka nämä viherhipit eivät halua muistaa. Valitettavaa on, ettei tätä viherpesua tehdä siksi että oikeasti välitettäisiin vaan siksi, että se on trendikästä.
Mulla on yleensä kaupassa omat kassit mukana. Joskus kuitenkin tulee tehtyä ei-suunniteltu kauppakäynti, tai ostettua aiottua enemmän, niin silloin otan muovipussin. Eikä hävetä yhtään. Edes se ei hävetä, että mä olen niitä kamalia ihmisiä, jotka laittavat pakasteet ja banaanit erilliseen pussiin!
Käyttämäni topsi-puikot olen jo vaihtanut pahvisiin, pillejä en käytä. Kierrätän ja kompostoin. En koe käyttämistäni muovipusseista huonoa omaatuntoa, koska ne eivät toimestani joudu luontoon, vaan ne hyötykäytetään, poltetaan tai kierrätetään asian mukaisesti.
Juuri ostin kaupasta kolme rullaa roskapusseja.
Ja minä olen katunut omaa syntymäänkin, joten muuta en jaksa sitten katua.
Muovikassi on erittäin ekologinen valinta.
Muovikassit tehdään enimmäkseen kierrätysmuoveista ja niiden materiaalimenekki suhteessa kantokapasiteettiin on joka tapauksessa erinomaisen pieni. Muovikassi on uudelleenkäytettävissä moneen kertaan. Esimerkiksi samalla kassilla voi kantaa kaupasta ostokset kotiin ja pakata siihen roskat, jotka on pussitettava, tai viedä samoilla kasseilla tölkit, pahvit, palautuspullot, paperit yms. materiaalit keräyspisteisiin. Kun muovikassin elinikä lähestyy loppuaan, se kelpaa vieläkin kierrätysmateriaaliksi tai energiantuotantoon hyvänä polttoaineena.
Tietenkin järjen käyttö on sallittua, eli kenenkään ei pidä hamstrata kuutiometreittäin turhia muovikasseja lojumaan, saati kylvää niitä roskina ympäristöön. Näillä reunaehdoin, eli siis järkevästi käyttäen, muovikassi on loistava kassi.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Tuhansiin käyttökertoihin kannustaminen taas on pahinta mahdollista kerskakulutuksen ihannointia ja ekologisen tuhon lietsontaa. Muovikassi on ympäristötietoisen niukasti kuluttavan järki-ihmisen valinta, jota ei vedätetä ideologioiden pauloissa ostamaan turhake-aneita sielunsa ra(u)hoittamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Muovikassithan ne ovat pahinta mahdollista muovin tuhlausta. Millään muilla muovitavaroilla ei mitään merkitystä - vaikka niitäkin käytämme päivittäin ja heitämme roskiin. Vain muovipussi on se mikä maapallomme lopulta tuhoaa.
Eläimille ainakin on suurta harmia muovikasseista.
Vierailija kirjoitti:
Roskat kotona voi ihan hyvin viedä ämpärissä roskiin
Se on lain vastaista ja siitä voi olla seurauksena joko jäteyhtiöltä roskien vastaanotosta kieltäytyminen tai syntyvien pakkaus- ja puhdistuskustannusten veloittaminen syylliseltä. Ellet tarkoita että pakkaat jätteet kannelliseen ämpäriin ja heivaat ämpäreineen päivineen roskikseen. Se on toki sallittua, mutta tuskin muovikassia ekologisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimille ainakin on suurta harmia muovikasseista.
Meidän kissa rakastaa muovikasseja, että ei pidä paikkaansa tuokaan luulo.
Mulla on kauppakassina yksi kestokassi. Sitä käytän lähinnä sen vuoksi, että osa kaupan MUOVIpakkauksista on sellaisia teräviä kulmia sisältäviä, jotka viiltävät muovikassin herkästi rikki. Kestokassinkin olen saanut lahjana, joten sitä en varsinaisesti ole itse valinnut enkä rahoillani sen tuottamaan turmelukseen osallistunut. Ihan hyvä laitehan sekin on, mutta muovikassi on silti ykkösvalintani kaikkien muiden ostosten kanssa kuin niiden #€%&/&€€ broilerinkoipipakkausten.
Ainakin meillä roskat pitää viedä roskikseen pussitettuna. Onko sinusta fiksumpaa sitten ostaa ensin kestokasseja (joita pitää varsin monta kertaa käyttää, että niiden jalanjälki ns. nollautuu) ja lisäksi erillisiä roskapusseja?
Itsellä mukana yleensä jonkinlainen ostoskassi, mutta jos on yllättävä tarve lisäkassille, en pode huonoa omaatuntoa siitä muovikassista, joka menee kuitenkin jatkokäyttöön myös.
Jostain syystä meillä vaaditaan myös biojätteiden pussitusta, mikä on aivan älytöntä, kun se bioska kuitenkin hajoaa säiliössä ennen kuin sitä tyhjennetään. Ylimääräistä paperiroskaa ei mainoskiellon takia tule, joten nämä itse askarreltavat biopussit ei ole vaihtoehto.