Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

keskosuus

Vierailija
26.03.2013 |

mitkä on tämän päivän keskosuuden määritelmät? mun ekat, kaksoset, olivat 48/2790 ja 45/2140 9 pvää ennen la:ta sektioitu. ovatko he molemmat keskosia vai ei kumpikaan, vai toinen? muistaakseni keskosuudesta ei ollut mitään puhetta synnytyssairaalassa. vauvat ei vaatineet mitään erityistoimenpiteitä tai -hoitoja.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli painonsa mukaan small-for-date mutta kumpikaan ei syntymäajan mukaan keskonen. Ennen ainakin se määritelmä oli ennen vko 36 tai alle 2500g syntymäpaino.

t. 3:n ennenaikaisen (36+ syntyneen) ja 1 keskosen äiti.

Vierailija
2/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, eli toinen menee keskosuuden määritelmään. en aio kertoa sitä hänelle koskaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikset voisi kertoa?

Vierailija
4/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoisin siis, että painoi erittäin vähän syntyessään, samoin kuin kaksosveljensä. sen ne jo tietää. toinen painoi 300 g enemmän  keskosrajan, toinen 300 g alle. ei sillä ole mitään merkitystä, siksi en kerro. totta kai lapsi saa itse selville syntymäpituutensa ja -painonsa. ettei tulis traumoja, kun tää meidän perheen ainoa keskonen on jo 19 v.

Vierailija
5/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei keskosuus ole ollut kriisin paikka - päinvastoin. Muita ikäisiään päätä pidempi kuopus (tuo keskosena syntynyt) jaksaa aina nauraa keskosuudelleen:D Hyvin otti tyttö kiinni... ja meni ohi!

Vierailija
6/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kaksoset tietävät olevansa keskosia. Ei mitään ongelmaa siinä asiassa.

Vierailija
7/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kaksoset tietävät olevansa keskosia. Ei mitään ongelmaa siinä asiassa.

Vierailija
8/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskosella on vähän huono klangi. alhainen syntymäpaino kuulostaa paljon paremmalta :)

Vierailija
9/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 15:21"]

kertoisin siis, että painoi erittäin vähän syntyessään,

[/quote]

Erittäin vähän? Yli kaksi kiloa?

Kuule, mun lapsi painoi erittäin vähän, 670 grammaa. Jotain järkeä nyt noihin traumoihinkin.

Vierailija
10/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 15:50"]

keskosella on vähän huono klangi. alhainen syntymäpaino kuulostaa paljon paremmalta :)

[/quote]

Joo totta. Mä muistan että minua harmitti lapsena ja nuorena sekin että olin kevyempi syntyessäni kuin veljeni. Tuntui että olen ikuisesti surkea rääpäle koska olin syntyessäni painanut vain 2800 g ;-) Äitikin joskus mainitsi, että oli kätilölle synnytyksen jälkeen ihmetellyt että onpa se surkean pieni, että miten tuommoista uskaltaa edes käsitellä, ja kätilö oli vakuuttanut että on oikein jäntevä ja hyvävointinen vauva eikä hajoa käsittelystä. Mulle jäi jotenkin aina mieleen se että olin pettymys, surkea rääpäle.

Vierailija
11/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, sun lapsi olikin keskonen. älä keuhkoo.

Vierailija
12/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa hienoa jos keskoslasten vanhemmat vois kertoa lapsilleen heidän keskosuudestaan ilman turhia arvolatauksia! Ihan vaan faktana. Ei tulis ylläpidettyä mitään tyhjänpäiväistä "huonoa klangia". Ei keskosuus tee kenestäkään huonoa tai epäkelpoa ihmistä. Tokihan keskosuudesta voi olla terveydellistä haittaa vauvaiän jälkeenkin, mutta ei välttämättä.

Mulla on kaksi keskosta, molemmat (terveitä) leikki-ikäisiä nyt. Ei ole ikinä käynyt mielessäkään etten heille keskosuudesta puhuisi! Nyt jo pyytävät aina uudestaan kertomaan siitä kuinka syntyivät! :) Se on heille tärkeä tarina.

Kerron lasteni keskosuudesta ihan mielelläni kenelle tahansa jolle lasteni syntymästä ylipäätään tulee puhuttua. En ole koskaan edes ajatellut että keskosuus ("huonolla klangillaan") jotenkin muiden silmissä lasteni arvoa alentaisi. Meidän perheessä keskosuus merkitsee sitä että lasten syntymässä oli tavallista enemmän jännitystä ja vaaratilanteita ja että meillä kävi tuuri että todella saatiin perheeseen kaksi ihanaa lasta!

Jos lapsille olisi jäänyt keskosuudesta jokin pitkäaikainen tai pysyvä haitta, keskosuudesta puhuminen perheen sisällä olisi varmasti vieläkin tärkeämpää. En tiedä miten muut "keskosperheet" asian ajattelevat ja käsittelevät, mutta näin meillä.

Vierailija
13/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 näin meilläkin. Ipana tietää syntyneensä 2kk "liian aikaisin" ja olleensa 5 viikkoa sairaalassa. Kuvia katsellaan ja kuvista ihmetellään niitä kaikkia laitteita. Lapselle tuntuu olevan todella tärkeä kuva, missä mummo sairaalavierailullaan ensimmäistä kertaa pitää häntä sylissään... ikää tuolloin 3 viikkoa ja kaapsita päästy jo ulos.

Keskosuus oli meillä osa elämää, ei mikään trauma. Tosin mitään "jälkiä" ennenaikaisesta syntymästää ei jäänyt, vaan ipana kasvaa hyvin ja on terve.

Vierailija
14/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla tässä on huono klangi. Mikä täysin typerä ajatus. 

Tervetuloa tutustumaan keskosuuuteen ja mitä se oikeasti on keskosvanhempain yhdistys kevyen sivuille kevyt.net 

äiti ja kaksoset rv 26

Vierailija
15/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika syntyi sektiolla rv31+3 1635g 7viikoa sairaalassa ja lasketun ajan tietämissä oli jo lähes täysi aikaisen lapsen mitoissa,täysin normaali,reipas terve lapsi kehittynyt todella hyvin ja mitä väliä vaikka tuleekin aina keskonen olemaan,sairaala ajalta paljon valokuvia mitä sille voi isona näyttää.

Vierailija
16/16 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häpeättekö te omia lapsianne, vai miksi valehtelisitte heille heidän elämänsä alkumetreistä?

t. Itsekin keskosena syntynyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi