Menisitkö tässä tilanteessa lääkäriin?
Nyt on ollut melkein viikon ajan limaa ja räkää nenässä, limakalvot verillä todella kipeät varsinkin aamulla. Vähän tukkonenkin tuo nokka on.. Muita oireita ei ole. Ulkona tukkoisuus helpottaa.
Mitä tää on vai johtuuko sisäilmasta?? Muutettiin 5kk sitten..
Kommentit (5)
Mulla oli sama tilanne reilun viikon. Helpotti lopulta parissa päivässä kun lämpimällä kaurapussilla lämmitin poskionteloita: räkä alkoi irrota ja kipu helpotti. Myös raikas ulkoilma tekee hyvää. Myös nenäkannu voisi olla hyväksi mutta sitä en otse ole käyttänyt. En siis menisi vielä lääkäriin vaan kokeilisin itsehoitoa, kerran ei ole kuumetta (jonka lääkettä vaativa tulehdus yleenswä nostaa). Toki eri asia jos vointi on heikko, minkä vuoksi tarttet sairaslomaa, ja siksi lääkäriä.
VOi johtua liian kuivasta ilmasta, joka taas johtuu näistä jatkuvista pakkasista. Mulla kuivaa naamakin, limakalvoista puhumattakaan. Kädet on kuin santapaperia. Se helpottaa ulkona, koska sun tukkoisuus on kuivaa, ja ulkoilma saa limakalvot valumaan entistä enemmän - vähäksi aikaa.
Kokeile höyryhengitystä, suolavesitippoja ja ilmankostutinta.
En vielä huolestuisi! Katsopa vaikka terveyskirjastoa: vasta, kun nuha ja poskionteloiden tukkoisuus on kestänyt yli 10 vrk, aletaan edes pohtia poskiontelotulehduksen mahdollisuutta. Mulla oli talvella raju semmoinen, ja kova kuume kesti 13 vrk, tukkoisuus liki kuukauden. Nenäsuihkeista (Nasolin, Otrivin) ja nenäkannusta on paljon apua.
En todellakaan menisi tavallisten flunssaoireiden takia noin pian. Tänä vuonna mullakin oli yli kuukauden kestänyttä lievää flunssaoireilua jossain vaiheessa, ja niin on ollut monella muullakin.
TOsiaan voi johtua myös kuivasta ilmasta ihan, siihen auttaa ilmankostutin makuuhuoneessa ja/tai apteekista saatavat nenänkostutustipat. Kuivuutta sen sijaan pahentaa flunssan umpeen turvottaman nenän avaamiseen käytettävät Otrivinit ja vastaavat.
No odota nyt vielä pari viikkoa ennen kuin alat sisäilmanhysteerikoksi. Oletko kuullut flunssasta?